Sverige går med i NATO

Det är inte så att jag tycker om förbud i allmänhet, men är det ett problem att folk eldar saker som inte är ved (eller liknande) vid demonstrationer eller på allmän plats känns det som ett ganska rimligt förbud.
Borde kunna gå in under ordningslagen om inte annat.

Well...

Det som är mest oroande är att vi börjar diskutera förbjuda saker pga hur diktaturer i andra länder använder dessa saker för egen vinning.

Jag trodde att vi hade starkare känslor för våra rättigheter

Har vi verkligen det? Finns det defakto några som förespråkar att vi skall förbjuda något? :slight_smile:

Åtminstone så finns det förespråkare för diverse förbud i denna tråd. Eller tolkar jag inläggen fel?

Jag tror vi mest raljera. I alla fall gör jag det :slight_smile:

Kanske, svårt att veta.

Det finns många (inte du) som brukar backa med ursäkten "jag bara skämtade" när de utsätts för mothugg.

Jo men så är det ju, även om det oftast handlar om att någon är en duche mot en annan.

För att förtydliga, vi skall vara stolta över våra grundläggande rättigheter, vi skall vara ännu mer stolta över dem när de klarar stresstester som denna.

Det är dock viktigt att poängtera att man kan vara mycket kritiskt mot någon som gör dumma saker, även om det inte är olagligt.

Låt mig lägga ett citat "Jag är beredd att dö för Palludans rätt att bränna böcker på stan – samtidigt som jag förklarar för honom vilken liten idiot han är i största allmänhet"

Eller mer konkret exempel. Det är inte ett problem att säga att man förstår och beklagar att någon känt sig kränkt över att bränningarna. Det kan man göra även utan att insinuera att det skall ske några lagändringar (Tänker då på SDs reaktion på Kristerssons tal)

SD börjar nagga våra rättigheter i kanterna

Det skulle även bli kriminaliserat att skända den svenska flaggan om det görs för att ”uttrycka missaktning för Sverige och svenskarna”.

Känns som ett sluttande plan

Nåväl, nu ska jag titta på mina nya whiskys :slight_smile:

Ja och ihop med Så vill Sverigedemokraterna ändra grundlagen

Stämmer över vad man tänkt som lekman. Dvs. att både koranbrännare och islamister kan eldas på av samma part, som använder nyttiga idioter i syfte att destabilisera.

Det finns inget i yttrandefrihet som säger att man ska få elda saker.
Det är massvis med saker man inte får göra på stan, fullständigt rimligt att man inte får elda heller.

Hur ska man då kunna bilda en mobb?
bild

Förde du fram samma åsikt tidigare när samma sak hände före valet?

Ja.

Lycka till med det Erdogan. :sweat_smile:
Karln är ju en tvättäkta idiot…

Det som gör detta extra farligt är att vi just nu har en regering som inte riktigt är med på full yttrandefrihet och demokrati.

3 gillningar

Visar hur desperat Erdogan är, försöker få den muslimska världen att se honom som Koranens räddare.

Han har målat in sig i ett hörn nu. Bara en diktator som Erdogan kan komma undan med ett sånt löfte, han kontrollerar ju media i Turkiet så kan hitta på vad som helst.

Jisses vad den gubben är påfrestande.

3 gillningar

Jag är faktiskt inte orolig.

Det är för att du är på den sidan :wink: