Sverige går med i NATO

Inte jag heller. Men jag kan erkänna att jag börjar få lust att be Erdogan att stoppa upp någonting där solen inte skiner...

Blir lite nyfiken, är det olagligt att bränna koranen i USA?

Edit: Tydligen samma situation där som här

3 gillningar

Skönt att höra att ni inte är oroliga, själv känner jag mig ganska orolig.
Eller det hela får mig att känna mig på helspänn typ.

1 gillning

Jag tror inte vi behöver vara oroliga för att regeringen lyckas hitta en majoritet i riksdagen för ändringar i grundlagen på denna punkt.

Dock finns det ett par saker man kan vara observant på. Just nu är många upprörda på Turkiet och Erdogan och då skriver man att yttrandefriheten är absolut. Det är den inte. Det finns fler inskränkningar i den redan som det är nu.
Allas vår rätt att "...i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor" regleras i regeringsformen(grundlag). Men regeringsformen säger också att "Följande fri- och rättigheter får, i den utsträckning som medges i 21-24 §§, begränsas genom lag:" Riksdagen får alltså inskränka grundlagen enligt grundlagen. 21-24 §§ sätter ett regelverk för hur det ska gå till som är skarpare än andra lagar, men enklare än att ändra själva grundlagen.

Yttrandefrihetsgrundlag handlar mer om att "i ljudradio, tv och vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst."
Alltså om spridningen av ord och bild.

Vi har idag fler inskränkningar i rätten att tala och sprida åsikter fritt. Typ sekretess, förtal, hets mot folkgrupp och en del inom totalförsvaret etc.

När man slarvar och säger att yttrandefriheten är total skapas en möjlighet för de som vill begränsa yttrandefriheten att direkt säga just att yttrandefriheten inte är total. Då har första skyddsvallen sprängts och den som sa att yttrandefriheten var total(ofta i gottt syfte) bli passiv och måste börja förklara sig. Den som vill ändra blir aktiv och kan säga att vi har redan den och den och den begränsningen så mitt förslag är inte särskilt unikt. Jag har sett flera vänster- och liberala opinionsbildare åka dit på det här på nätet. De har inte tänkt utan reagerat med känslor. Kanske är de också okunniga när man kommer in på detaljer i grundlagarna.

12 gillningar

Vad tror ni om teorin att Ryssland ligger bakom koran bränningen i Sverige parallellt som de driver en desinformations kampanj i flera muslimska länder att vi hatar Islam, myndigheter kidnappar barn och annat hemsk för att piska upp en hatstämning mot oss? Allt för att Nato processen ska sinkas och att vi ska drabbas av terror brott, slipper de anfalla själva.
Att Erdogan inte skulle förstå att hans krav är omöjliga att uppfylla låter orimligt, kan Ryssland ha något på honom så att han springer Kremls ärenden?

Exakt, jag tycker att vi ofta glömmer bort detta.

Vilket inte hindrar att jag tycker att våra politiker ska vara tydliga med att våra lagar är våra och att vi inte ska pressas utifrån andra länders inrikespolitik att ändra våra lagar.

Bra inlägg, som så ofta av dig!

2 gillningar

Håller helt med.

Du är allt för vänlig..:blush:

1 gillning

Precis, andra länder ska strunta i vilka lagar vi har.

1 gillning

Jag tror ryssarna är inblandade. Sedan är min bild inte att de styr detalj för detalj. De testar lite planlöst(självklart har de en grundplan men den ska inte överdrivas) olika saker för att se om det får fäste. De sitter inte och bränner resurser på avancerade planer, steg för steg. När något får fäste riktar de mer resurser dit så att de samverkar med andra medvetna eller omedvetna aktörer.

Vad gäller individer rör de sig oftast löst i ”de” kretsarna(ryska, kinesiska, iranska, politiskt extrema, religiöst extrema). Personerna känner en form av lojalitet med den intressesfären och ibland är pengar eller andra förmåner inblandade

Allt detta mina tankar, en del byggt på stabila underlag från våra underrättelsemyndigheter..

11 gillningar

Ni tror inte att vi kan komma fram till att det är hets mot folkgrupp, inte olagligt per se, utan att det kanske stramas åt sett ur situationen?

Nej, det är papper som brinner.

Nu är det fiktion men The Undeclared War är intressant ur aspekten hur påverkan/manipulation kan ske

Hoppas inte. För det vore ett avsteg från att vi har ett oberoende rättsväsende ( jämför situationen med Trump och rapparen som jag glömt namnet på, var det ASAP?)

Också något som många andra nationer med maktfullkomliga ledningar har svårt att hantera/ta in.

Får man enligt lag elda hur som helst på allmän plats?

Sannolikt hanterat av ordningsstadgor

Misstänker att det inte är reglerat i ”klartext” i våra lagtexter.

Som, tror jag, mest fokuserar på vad som är förbjudet. Inte på vad som är tillåtet.

Tveksamt. Det har funnits lagar i Sverige, hädelse och trosfrihet och i Norden finns blasfemi reglerat i lag.
Återigen vill jag ta tillfället i akt och säga att det inte enbart är exakt som vi har det i Sverige som leder till ett fritt och demokratiskt land.

Håller med. Både vad gäller koranbränning och tiggare har vi haft enskilda (polis)tjänstemän som avslagit. Sedan har det blivit tjafs/debatt och besluten har därefter sett annorlunda ut. Tillåtande.
Tiggare kan jag bäst. Där hade polisen ett framgångsrikt arbetae utifrån tanken att vi ska inte ha tiggare från andra länder här Sverige. Allt baserat på ett enskilt beslut inom polisen Stockholm. En dag blev det politisk och medial (negativ)debatt om polisens arbete med tiggare. Polisen bara - okej politiken vill lösa det här själva, varsågoda vi, polisen, backar undan…
Koranbränningen lite likaså, fast där blev det snurrigt inom polisen. Tyvärr tror jag vi lever i en tid där modiga och lite framsynta myndighetsbeslut på lägre nivå skrämmer många myndighetsledningar. De är rädda för att göra formella fel. De tar då hellre konsekvensen med kaos på gatan än att kunna anklagas för att gjort formellt fel. Kanske är de så högt upp i pyramiden att de inte riktigt kan se konsekvenserna fullt ut. Därför är decentralisering viktigt i stora myndigheter.
Om det inte pågår upplopp är det dessutom svårt för myndighetsledningen att verka trovärdig när de sagt nej till en koranbränning. Det skulle upplevas överdrivet om de sa vad som kan bli konsekvensen.
Ett införande av tjänstemannaansvar skulle effektivt få stopp på lägre tjänstemän som tycker att de vågar fatta ett beslut som är väl grundat men utmanar lagen. Observera att dessa beslut alltid går att överklaga vilket är en garant för galna tolkningar av lagen.

4 gillningar

Lyssnade nu på morgonen på P1 där det diskuterades hur hanteringen/förhandlingen med Turkiet bör ske.
Calle Bildt var med. Intressant.

Även jag tror att Ryssland att är inblandat i koranbränningen, Chang Frick har ju en rätt stark koppling till Ryssland.

1 gillning

Det blir till att lyssna på i en paus idag. En av mina favoritkrönikörer skrev i veckan i DN om Turkietfrågan.

Sverige har utöver några på UD flera extremt kunniga i frågor om Turkiet. Carl Bildt och Bitte Hammargren är namn man alltid ska läsa. Bitte Hammargren | Utrikespolitiska institutet
Richard Swartz skriver nästan alltid läsvärt om centraleuropa, Balkan och Turkiet.

3 gillningar

Bra podd om det jag skrev igår.

För den undrande så är det inte AB:s vanliga ledare utan ”Höjd beredskap”. Mycket seriös.

1 gillning

Läste precis att det är förbjudet i Finland.
Inte specifikt Koranen, men man får inte elda saker offentligt.

1 gillning

Flera amerikanska senatorer vill att USA stoppar F16 affären till Turkiet tills vi blir insläppta. Känns bra att få uppbackning.

3 gillningar