Svenskt skogsbruk

300 hektar i Blekinge :moneybag:. Visst är det skogsstyrelsen och därmed staten som betalar för de eventuella avsättningarna?

Du har förövrigt inte svara på min fråga om sidor :slight_smile:

Det var en pik till Alix :slight_smile:

Vi vill föra ett skogsbruk som är sunt för naturen och framtiden.

2 gillningar

Sunt resonemang.
Ett problem är att många människor i vårt avlånga land tror att det bara är de stora bolagen (SCA, Holmen) eller bara staten (Sveaskog) som äger skog. Men 48% ägs av 300 000 enskilda skogsägare

Du som kan det här med skog. Säg att man köper en mindre gård med 6,5 ha skog. Vad gör man med den?

Undrar han som inte kan någonting om detta men tänker att det kan vara kul med lite egen skog.

Det beror på flera faktorer.

Vad har du för mål med ditt ägande?
Eller menar du mer hur man sköter skogen?

Mer hur man sköter den. Något direkt mål har jag inte så det är inte skogen i sig som skulle vara avgörande. Tänker nog mer om man drar på sig mycket arbete.

Jaså? Det fattade inte jag.

Beror på åldersfördelning. Men 6,5 ha är inga stora arealer, är man intresserad kan man sköta det själv. Går alltid att leja ut skogsvården men är tveksam till om det går runt. Skogsmark som investering är en relativt säker investering.
Här kan du läsa mer.
skogskunskap

Det var med kärlek!

1 gillning

Här ser ni en liten del av vår skogsgård :slight_smile:

4 gillningar

Fint :blush:

1 gillning

Nu uttalar sig även SLU
SLU

1 gillning

Guldgruva av länkar här! Tack!

1 gillning

Jag skrev under detta nyss. Där anges visserligen den, troligtvis, felaktiga uppgiften att det är ”mer ekonomiskt lönsamt att plockhugga grövre träd än att kalhugga”, men det förändrar inget för min del. Offentligägda skogar måste inte nödvändigtvis vinstmaximera på den öppna marknaden. De har andra viktigare värden. Ja, jag är natur- och miljömupp. So sue me. :joy:

Det här var väldigt trist och korrupt. Ni får faktiskt förlåta mig om jag inte tror på att Skogsstyrelsen är en oberoende part. Inte SLU heller.

SLU är helt fristående från Skogsstyrelsen.
Så vad var SLU med det att göra?

Finns massor av kritik, som jag vet att du inte kommer att köpa. Men den finns och jag litar inte på SLU.

”En forskare som deltog…”
En av flera, majoriteten tyckte inte så.
Ungefär denna nivå var det på DNs ”gräv”


Här kan du läsa om Future Forests
furure forests

Inga kul memes om Skogsstyrelsen?