Svenska Tesla-strejken är i gång

En del större aktieägare har skickat ett brev till bolaget:

Tror inte Elon Musk bryr sig, men ju längre strejken pågår så blir det svårare för Tesla.

Killgissar att det är algoritmer som slagit till - inte något aktivt från Xtwitter.

1 gillning

Frågan är ju vad den algoritmen är inställd på?

Nja, jag tycker det är bra att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Har den aktien gått bra(vilket den har) så är det bra att de har investerat i den. Skulle konflikten bli långvarig kommer nog investeringen omprövas. Viktigt att komma ihåg att Metall inte är emot bolaget eller bilarna. Man vill ha kollektivavtal.

Ta det här med en nypa salt. Men jag hörde att Musk var i Sverige i veckan som gick. Kan det stämma? Har inte sett något i media. Han ska hit även denna vecka.

Men kan världens rikaste man som befinner sig i den konflikt han gör resa så inkognito? Källan är dock hyfsat säker.

Kanske ska till Northvolt igen? Han har ju varit där och hälsat på förr.

Åker man privat jet och blir upphämtad i VIP Loungen är det få som ser vem som kommer.

Anmälda inlägg möjligen ?

Inte enligt hans privstplans rutter i alla fall.

https://x.com/elonjetnextday

Källan är egentligen en mkt säker sådan, men det fanns en liten lustig detalj i berättelsen som gör att jag är lite reserverad. Men man kan ju tänka sig att han hyr ett mer anonymt plan och flyger hit om han verkligen vill undvika upptäckt. Jag tänker mer att det finns ganska många andra händelser som borde uppmärksammats. Boende, ätande och säkerhetsarrangemang.

Jag hade ett möte i Stockholm med Steve Ballmer när han var CEO på MS en gång och han hade mer säkerhetsfolk med sig än Tony Blair som var är nästa samtidigt.

2 gillningar

Vill man inte synas så har han nog resurser att lösa detta. Sen är väl han en sådan person som gärna syns och hörs. Han hade väl inte backat för att göra ett idiotiskt uttalande till någon av sina kritiker?

1 gillning

Är för dåligt påläst för att ens kommentera detta men undrar hur det kommer sig att Tesla i övriga nordiska grannländer kommer undan? Varför har inget fackförbund gjort samam sak där tidigare? Det pågår ju sympatiåtgärder men det är allt.

Min andra fråga, verkar som att Tesla rundar leveransen av regplåtar genom att låta kunderna beställa dessa, något som vet om det stämmer?

Ja. Många kunder har fått hemkört bilar på släp utan skyltar så det kan lösas i lugn och ro.

Någon måste börja och ha muskler för att börja. Svårare än så är det inte.

Ja, det finna sätt att kringgå de blockader mot skyltarna som finns. OM företag bryter mot blockader brukar facken öka stridsåtgärderna mot de företagen. Men om det är individer som deltar i att bryta mot blockaden är man försiktigare.

1 gillning

Sedärja. Nu kommer det fram saker.

2 gillningar

Nu är det samtal igen. En lösning på gång?

Stämmer detta är man alltså ägd av Tesla dygnet runt, även på fritiden.

Det finns även andra ovanliga klausuler i Tesla-kontrakten. Till exempel skrivningar om immateriella rättigheter. De betyder i princip att arbetsgivaren äger alla rättigheter och att den enskilde inte får någon ersättning om den uppfinner någonting.

“Enligt skrivningarna gäller det även utanför arbetstid och utanför arbetsplatsen. Det behöver heller inte finnas kopplingar till Tesla”, säger Lena Maier Söderberg, chefsjurist LO-TCO rättskydd.

Och efter anställningens slut.

2 gillningar