Styra dumma spottar i taket med HomeKit

Fullt upp med renoveringen av köket och idag var elektrikern här och mina drömmar gick i spillror.:sob::sweat_smile:
Hade planerat att sätta 9 Philips Hue GU10 men dom får tyvärr inte plats. Bygger typ 10cm i höjd vilket inte går.
Så det får bli inbyggda "dumma" spottar som inte bygger så mycket i höjd.
Men jag vill ju kunna styra dom i HomeKit på något sätt.
Så vad finns det på marknaden som funkar med att styra vanliga spottar genom uttaget på väggen. Är Plejd något kanske eller finns det andra tillverkare som funkar med HomeKit.

Jag kopplade in Plejd till mina "korkade" takspottar och tycker att det funkar bra, har aldrig strulat för mig. :+1: Det som du kanske ska vara uppmärksam på är dock vilket märke på spottar/driver som du köper så att de går att dimma rimligt lågt. Mina är tyvärr lite kassa/fladdriga om man dimmar ner för mycket.

1 gillning

Bra input angående kvalitén på spottarna. Skall kolla upp det. :+1:t3:

Och för att styra det med HomeKit behöver man väl en Gateway. Men vilken av alla drivers som sätts vid uttaget behöver man.

Ikea Trådfri och deras gateway är ett alternativ. Går ju styra med Homekit. Köpte 9 st själv förra veckan men har inte el i köket än :stuck_out_tongue:

Prata med din elektriker, hen bör ha koll på vad som blir bäst :smiley:
Beror ju lite på hur din uppsättning med strömbrytare ser ut tex. Har du mer än en strömbrytare som ska styra olika lampor så kan du sätta en Plejd DIM02 bakom för att på så sätt kunna styra två olika knappar med ett drivdon. Är det bara en knapp räcker DIM01.

Ser även att Plejd släppt egna spotlights nu men frågan är om man vill låsa in sig på det sättet, då blir du bunden till Plejd "forever" :slight_smile:

Gateway behövs om du inte kör annan hemautomatiseringsplattform, tex Home Assistant men det är eg ett fulhack (för Plejd alltså) och kanske inte ska rekommenderas även om det funkar...

2 gillningar

Vad är för spotar du tänker på då?

Det är nog jag som tänkte fel, jag trodde du bara menade GU10 lampor och att Hue är för stora, men det är själva armaturen du behöver?

Jag kan inte ha vanliga GU10 för det bygger för mycket på takhöjden med dom. Så jag behöver hitta en lösning vid lampknappen för att få in dom i HomeKit.

Kör på plejd.

1 gillning

Shelly går ju flasha så de funkar med Homekit, jag har kört M-Penny-spottar från Design-light, de är ganska nätta :slight_smile:

Ett alternativ är plejds nysläppta spottar där du kan ställa in färgtemperaturen som på Hue om det är ett krav. Såg de på Elfack häromveckan. På dem sitter dimmern l drivdonet påi spotten så ingen separat plejdpuck behövs. Dock så behövs en plejd gateway för att styra via HomeKit.

Ok, då är jag med och IKEAs är för långa. Visste att det kunde skilja lite på längden men inte att det fanns en kort modell.

Pratade med elektrikern nu och vi löser det med Plejd. Han var väl insatt och bra erfarenhet av att jobba med deras produkter.

2 gillningar

En bekant som är elektriker var förbi hos igår och gjorde lite jobb, blev faktiskt sugen på plejd måste jag säga. Han hade satt in det lite överallt hemma

1 gillning

Hyr kontorsplats av ett företag som håller på med ljusdesign. En av delägarna är inte vidare glad i Plejd. Tycker att det är för dålig kvalitet i deras grejer. För mycket flimmer osv.

…eller köra dem i Hoobs/Homebridge som jag gör, så slipper man flasha dem och riskera att bricka dem :blush:

Jag kör mina i HA :slight_smile:

Beror inte nödvändigtvis på Plejd utan kan ju även bero på hur bra/dåliga ljuskällorna är på att dimmas. några takspottar som jag har är som sagt lite flimriga vid lågt ljus men andra lampor (oxå led) går att dimma utan problem till väldig låga nivåer.

Ljuskällor spelar in ja men han menade på att problemet låg i Plejd. Kommer inte ihåg exakt vad han sa vad problemet var med plejd. Var ifjol nån gång vi pratade om det i samband med att en tidigare kontorsgranne funderade på vad han skulle installera i sitt nya hus.