Strul med Hemappen

Jag har ständigt strul med att automatiseringar halkar ur eller ändras. Jag vet att det anses ovanligt eller konstigt. Nu skulle jag fixa en automatisering som halkat ur för ett tag sedan. Men lyckas inte. Gör jag fel? Är det en bugg? Handlar det om iOS 15?

Jag går in i Hemappen Automatiseringar och klickar på en av dem.


Jag klickar på ”Välj tillbehör och…”

Då stängs appen och jag hamnar i mappen där appen ligger.

Behövs mer info?

Märkligt…kan inte säga att det är en utbredd bugg utan det kan vara lokalt för dig.
Har själv iOS 15 och händer inte för mig.

Finns det någon smart felsökning tror du? Telefonen stängs ju ned regelbundet iom betorna på iOS 15. Vad kolla efter?

Stängs din telefon ner?
Kan vara något tillbehör som utlöser en bugg.

Telefonen stängs inte ner. Det var bara ett exempel på att telefonen regelbundet återstartas.

Vad kör du som hemmahubb? Det är där som automationerna körs. Det skulle kunna vara en inkompabilitet mellan den och din iPhone. Särskilt om den inte kör en beta.

Har du testat att slå av alla automationer och sen slå på dem en efter en för att se om det är en automation som orsakar detta?

Nästa alternativ kan vara att radera alla automationer och bygga upp de på nytt för att göra samma test.

Startat om både telefon och hemhubb?

Nu har jag tagit tag i det här igen. Testat att dra ut strömmen till Hue Bridge, startat om telefonen och har nytt iOS. Ändå funkar det inte. Det är inte så att appen stängs ned utan jag hamnar i mappen:


Appen är sedan kvar på det här sättet.

Det händer alltså när jag klickar här:

Vad göra, vill ju slippa göra om alla automatiseringar. Det finns en app som lagrar automatiserings, vet ni vilken? @Thor har snackat om det i en podd

Home+ tror jag

Samma händer på iPad.

Den här använder jag som backup för mitt HomeKit.
Tror det var @Thor som tipsade mig om den.

2 gillningar

macOS stänger inte ned appen.

Nu stänger även macOS ned appen. Här blir det en rapport skapad och jag kan inte läsa den. Möjligen är detta av intresse:
“Application Specific Information:
*** Terminating app due to uncaught exception ‘NSInternalInconsistencyException’, reason: ‘Invalid parameter not satisfying: sections.count == dataSourceSnapshot.numberOfSections’
terminating with uncaught exception of type NSException
abort() called”

Hehe du måste varit dum mot Tim Cook i ett tidigare liv eller liknande :smiley:

3 gillningar

Nu låter du som de IT-chefer jag haft. Först hävdar de handhavandefel, sedan otur och till sist oförklarligt på gränsen till övernaturligt. :man_shrugging:

Men det verkar vara ett himla pillande även med backup, eller missförstår jag texten? Man måste manuellt lägga in vare pryl i ett nytt Hem först?

”Vi känner till det där felet. Men det ska inte kunna hända.”

Exakt så…:sunglasses:. Men det är segt när det ofta strular och jag kan inte fatta varför jag drabbas av allehanda ovanligheter…:man_shrugging:.

Jag åkte förbi ditt hem i dag (eller i alla fall inom 1 km). :innocent: