Strömsparläget kommer till Apple Watch Series 4 och nyare

Från sajten:
image

En sak som alltid har varit ett problem med Apple Watch är batteritiden och igår visade Apple upp ett nytt batterisparläge som kommer förlänga batteritiden en hel del.

På eventet så nämnde de inte om batterisparläget enbart kommer att komma till de nya klockorna men så är inte fallet – strömsparläget fungerar från Apple Watch 4 och framåt. Apple släppte igår den färdiga versionen av watchOS 9 till utvecklare och vi har hunnit klämma lite på det nya strömsparläget. När det aktiveras stängs bland annat pulsmätningar i bakgrunden av, varningar om hög eller låg puls, varningar om oregelbunden rytm, mätningar av syrenivån i blodet, skärmen släcks ned och lyser inte jämt samt att anslutning till mobildata och WiFi begränsas.

Exakt hur många extra timmars batteritid detta ger oss med en äldre klocka är ännu oklart men om funktionen aktiveras på nya Apple Watch Series 8 så får man ut hela 36 timmars batteritid. Funktionen går att aktivera i kontrollcenter på klockan genom att klicka på batteriprocentikonen.

Fast han sade att den kommer till äldre modeller också, lite snabbt kanske så någon missade det

1 gillning

Hoppas ändå på några timmar!

Jag förstår nog inte riktigt vad folk gör med sina klockor, för jag skulle säga att jag har ca 36 timmar batteri på min 1 år gamla series 7. Jag laddade den fullt natten till i går, när jag kom hem efter jobbet var den nere på ca 55%, lät den ligga utan laddning över natten, i morse stödladdade jag den lite medan jag käkade frukost, upp till kanske 80-90%, nu efter lunch är den nere på 67%.

Laddar min varannan natt med. Men hade gärna haft mer kräm i den ändå.

1 gillning

Man kan aldrig ha för mycket kräm/batteritid.

3 gillningar

Förstår inte vad som är nytt med det nya strömsparläge jämfört med dagens 'Power Reserve'?

I övrigt upplever jag inte heller något problem med batteritiden på min SE. Har på mig klockan 22-23 timmar om dygnet. Laddar när jag duschar på morgonen och oftast en sväng på kvällen innan jag går och lägger mig. Bara om jag tränar mycket går batteriet ner mot 30% eller så.

Återkom när du har en klocka med always on =)

Power reserve visar ju bara en analog klocka och inget mer, nya strömsparläget är typ som i vanliga läget fast den stänger av funktionerna jag nämner i artikeln.

1 gillning

Förvisso sant.

Always on tycker jag inte drar så mycket. Brukar ha drygt 50% kvar i slutet på dagen på min AW7 en dag när telefonen är med mest hela tiden. Det som drar för mig är cellular. De dagar som jag kör klockan mycket själv så är batteri mest tomt och får ibland stödladda.

Ah, jag tror aldrig jag behövt använda 'power reserve' och förutsatte bara att det fungerade på samma sätt som på telefonen.

Min sjua var på 100% i morse, tog på den och slog direkt igång det nya strömsparläge. Ska i övrigt behandla den som vanligt, dvs tid, träning, timers, musik och sömn och se hur lång tid det tar innan dör.

4 gillningar

Om ni inte redan listat ut det så kan man komma åt battersparläget genom att swipa upp och sedan trycka på batterprocenten.
Man kan givetvis bläddra sig fram i inställningar om man föredrar det.

2 gillningar

Haft min sjua mer eller mindre 24 timmar på handleden nu med nya strömsparläget på. Jag har under det senaste dygnet haft igång tränings appen vid två tillfällen,två timmar totalt, strömmat musik från Apple music till mina AirPods, strömmat en podcast, haft igång timers, använt hem appen och kollat tiden i tid och otid och mätt min sömn. Batteriet är nu, 24h senare på 59%. Så i teorin skulle den ju absolut klara av två dygn.

5 gillningar

klarar oxå typ 36 timmar , förutom dom 2 dagarna ja simmar , då blir de 18-20 i vilket fall så blir de laddning ca 15-20 min varje kväll då vet man man är safe

Något uppenbart som du märkt att du saknat när du kör strömsparläge?

Always on. Men annars? Nej. Men så klart alla använder ju sin AW lite olika så någon annan kan säkert hitta något som är en dealbreaker med det nya läget. Men för mig fungerar det klockrent. Ha! KLOCKrent. Ok, jag ska ta tag i dagen nu.

1 gillning

Låter ju ruskigt bra, batteritiden är största anledningen till att jag inte varit speciellt intresserad av Apple Watch. Nu känns det plötsligt som ett bra alternativ om/när jag byter ut min Garmin-klocka.

Strömsparläget imponerar! Tog på mig min series 7 i fredags vid 16-tiden, fulladdad, och hade ca 30% kvar idag vid 15-tiden! Har då kollat notiser, läst något mail, kollat vädret, ett kort samtal osv. Ganska normal användning för mig. Nu kan man alltså vara iväg en helg utan laddaren :blush:

1 gillning

Men...

Då laddar du en gång per dygn - trots allt,