Stort intresse för fortsatt hemarbete

Högt uppsatt eller hög?:man_shrugging:

1 gillning

Det börjar ju komma en del forskning på att kreativiteten blir bättre och det mänskliga mötet är mer fördelaktigt.
Även att mötestätheten ökat i och med pandemin.
Istället för ett snabbt samtal eller mail skall det bokas ett Zoom-möte där det ibland är en del strul.
Det är såklart olika från person till person hur man ser på detta.

Själv har jag typ aldrig möten och kan inte jobba hemma. Vilket jag tycker är ganska skönt.

Baserat på min erfarenhet som ledare med olika personlighetstyper så hade jag gjort följande.

Mån-tisdag: Obligatoriskt på kontoret.
Onsdag: Frivilligt på kontoret för de som gillar det.
Tors-fredag: Kontoret stängt, aircondition och kaffemaskiner är avstängda.

Sedan hade myndigheter gärna fått göra tvärt om, lite som att de betalar ut lön den 27:e i stället för 25:e. Kontorstid tors - fre och hemma mån-tisdag.

Hade nog gjort under för att minska säsongsinfluensa och bilköer om det fanns en samhällsuppdelning.

(Det skall inte behöva nämnas att undantag finns för de som inte överhuvudtaget behöver vara på kontoret liksom de som alltid behöver vara på jobbet för det är en naturlig del av jobbet så som butik, sjukgymnaster, resturang).

Jag tror dock att detta även hade varit bra att testa i skolan.

1 gillning

Det passar vissa, andra inte, därför får folk välja hur man jobbar. :slight_smile:

Sedan är det väl förståligt att vid stora företag som Apple och liknande måste man ha en slags policy för sådant här.
Annars bli det ju lätt bråk att vissa avdelningar eller divisioner har olika regler. För vissa spelar det ingen större roll om dom jobbar hemma eller inte. Medans andra måste vara på plats mer.

Det är korrekt, har släkting som jobbar på en kommun där man låter detta bestämmas av typ den som äger ett visst möte. Blir helt kaos på förväntnignarna.

Tror inte det funkar så bra i större organisationer.
Det måste finnas några slags regler att förhålla sig till.

Sant, vi är bara 160k anställda. :wink:

2 gillningar

Vi har jobbat full tid på plats sedan hösten 2020. Under första halvåret var vi permiterade och jobbade hemmifrån 2-3 dagar/ vecka, men vår bransch gick inte riktigt ner i fart under pandemin så det blev snabbt att komma tillbaka.
Själv skulle jag vilja jobba hemmifrån 1-2 dagar per vecka just för att slippa pendlingen och det att den kreativa processen kräver lite lugn och ro. Men många klarar inte av att formulera sig i skrift, så de måste alltid komplettera ett meddelande via mail/teams/todo med ett besök på mitt kontor.
Jag har ju en hel gård för mig själv så jag har redan en studio där mina datorer, 3d-skrivare mm roligt finns. I planen ligger det dock att studion flyttar ut till maskinhallen/mancaven när den är klar. Då blir nuvarande studio ett bibliotek/lyssningsrum.

Snabba samtal är lite av en myt. Få saker är så störande som när någon bara tittar förbi för att ställa en fråga. Man tappar tråden i det man höll på med och det kan ta rätt lång tid att hitta tillbaka dit man var.
Då är ett inplanerat Zoom-samtal mycket bättre. Eller ett email eller meddelande på Slack.

4 gillningar

Vi kör 3 dagar/vecka på kontoret där alla får välja vilka dagar förutom att onsdagar är en kontorsdag för alla. Funkar kanon, brainstorming och kreativa diskussioner kan tas IRL och man får lugn och ro att koncentrera sig på att t.ex. skriva grejer de två dagarna man sitter hemma.

Har väldigt svårt att se att jag någonsin kommer vilja jobba fem dagar i veckan på ett kontor.

1 gillning

Vi har två måndag och torsdag som fasta kontorsdagar och sedan får alla medarbetare jobba hemma två om de vill. Så en tredje kontorsdag finns och är flexibel. Vi har hamnat ganska rätt, medarbetarna är nöjda men jag är lite orolig för vissa mer kreativa och strategiska processer. Kommer just från ett möte där vi bestämt att vi fortsätter som nu men att vi ska bygga om kontoret baserat på hur vi jobbar.

Själv jobbar jag nog mer än 4,5 dagar i snitt på kontoret, men då har jag ju å andra sidan en del dagar då jag är på helt andra platser än kontoret i mitt jobb. Jag har gnällt och klagat en del på hemarbetet, men att jobba hemifrån 1-3 dagar i månaden är riktigt smutt. Jag har iofs gjort så sedan länge så egentligen ingen skillnad.

@Esse du har inte en källa på artikeln? Eller har du plockat ihop informationen från olika håll?

Vad tusan - kom inte länkarna med.

Det öppna brevet:

Och så informationen om chefen som sade upp sig.

2 gillningar

Hos oss lät det först som att vi skulle tillbaka, eller iaf i rätt hög utsträckning. Sen hörde de reaktionerna och införde en provperiod där vi skulle vara på kontoret två dagar i veckan. Men ens närmsta chef kunde göra avsteg. Så vi fortsatte hemma :grinning_face_with_smiling_eyes:

Nyligen gick man ut med den nya riktlinjen: gör som ni vill, men vi rekommenderar två dagar i veckan på kontoret.

För mig blir det max en dag i veckan framöver. Alla i teamet som sitter i Stockholm åker in samma dag om det passar. Känns bra tycker jag. Den dagen blir alltid lite extra soft :blush:

1 gillning

Vi har en policy att vara på kontoret 50%.
Följs inte upp (än iaf) så folk gör lite som de vill.

Nu triggar du igång mig… Banker utan kontanthantering är ett litet hatobjekt hos mig :slight_smile:

Vi försöker också få folk till kontoret. Men vete sjutton hur det går…

Varit på kontoret igår och idag.
Interaktion med kollegor har handlat om Putin, Paludan, Håkan Hellström och liknande saker.

De jag hade behövt sitta i samma rum som är i Polen och Belgien.
Inte jätteinspirerande att offra 2-3 timmar av dagen plus typ 200 spänn i bränslekostnad för att diskutera ovan nämnda herrar…

1 gillning

Hade dock varit en intressant konstellation i Eurovision.

Men visst är löst snack i lunchrummet något av det värsta som finns?

Inget emot löst snack i lunchrummet, men om det är enda fördelen av tiden och kostnaden för att komma till kontoret står jag gärna över.

1 gillning