Stort intresse för fortsatt hemarbete

2 gillningar

Jag vill helst inte jobba hemifrån alls. Dels har vår bostad inte utrymme för ett kontor med en ergonomisk arbetsplats och dels upplever jag det både svårt att fokusera på distansmöten och att de dränerar mig på all energi.

Jag har väldigt lätt för att koppla bort jobbet så fort jag lämnar kontoret men när hemmet är min arbetsplats är jobbet ständigt närvarande – och då utan närvarande kollegor som säger ”god morgon”, frågar hur man mår och kan diskutera intressen man delar.

Att jobba hemifrån är att jobba mer än när man är på jobbet. Åtminstone är det så jag upplever det.

5 gillningar
1 gillning

@ante Jag tror vi egentligen säger samma sak inser jag. Har funderat lite på vad vi språkat om och inser att ett bolag som har erfarenhet av distansarbete egentligen betyder. Det betyder naturligtvis att det blir andra individer, som är mer inne på just distansmöten, som är de som driver möterna framåt. I alla fall om det skall fungera i längden, det blir helt enkelt företag med annan dynamik än de traditionella alfahanorna. I ett förerag som går från IRL-möten till distansmöten så fortsätter de naturligtvis och vilja att alla skall höra deras röst. Men i förlängningen kommer folk tröttna och sluta, och i stället dra sig till bolag som kan ha meningsfulla distansmöten.

Så ja, jag håller med dig.

1 gillning

Jag känner igen det där väldigt mycket. Jag fixade dock till ett “kontor” då vi har plats för det. Det underlättade ganska mycket. Ergonomin blev klart bättre och jag jobbar mindre på kvällarna jämfört med när datorn stod framme på köksbordet.

Men dräneringen utan påfyllda av energi är uppenbar och att småsaker inte kan lösas i en kort slumpartat möte är enerverande. Jag tycker att jag som person och mitt jobbs karaktär får bäst utfall om jag är på kontoret och kan jobba hemma ett par dagar i månaden.

På kontoret handlar det om att man ser någon eller hör något som påminner om att den där ska jag prata med eller det där måst jag (ju) fixa. Det är en ständigt pågående dynamisk process. Att jobba hemma 1-2 dagar per månad utan särskilt mycket att göra de dagarna ger tid för reflektion och återhämtning. Då hinner hjärnan tänka långa tankar som mina arbetsgivare haft stor nytta av. Det senare såklart mn bedömning…:grin:.

Och till sist som jag skrev ovan, på Teamsmöten kan vi komma fram till typ vad vi vill, men inte vad vi verkligen vill. Jag upplever också att bland chefer att det är betydligt enklare att inte helt comitta sig i abstrakta processer. Eller som en sa, "det där vi jobbat med kändes viktigt när det pågick men efter ett par dagar hade jag nästan glömt allt. Rent konkreta ärenden flyter dock på.

Kanske ska @Zop flytta dessa funderingar till en egen tråd?

1 gillning

Själv har jag väldigt svårt att se mig själv gå tillbaka till att jobba på kontoret fem dagar i veckan. 2-3 dagar hade varit perfekt för mig tror jag. Det finns fördelar och nackdelar för med både hemjobb och kontorsjobb för mig, mycket beroende på vad jag behöver göra. Hemma finns ett lugn att kunna koncentrera sig längre stunder utan att bli avbruten men det är svårt att brainstorma eller ta enklare diskussioner vid kaffemaskinen.

Min största utmaning med hemjobb är att man inte har några kollegor att få energi från när man har en dag med låg energinivå.

Vårt företag är ett litet globalt företag med både kollegor och kunder utspridda över världen så vi var väldigt vana vid virtuella möten redan innan pandemin vilket jag tror hjälpte oss enormt speciellt i början.

3 gillningar

Om det skulle bli väldigt mycket hemarbete i framtiden så är det ju så att de som klarar det bäst kommer överleva. Men säg att vi får en total blandning, vissa fortätter med max hemarbete, några tar en mellanväg och ytterligare några går tillbaka till läget före pandemin. Det skulle vara intressant att se vilka som har störst livskraft. Själv tror jag på ganska jämnt mellan de två senare.

Tror jag skulle ogilla att ha dig som kollega om du gillar slumpartade möte. :grin:
Är inget som är så förstörande för en utvecklares produktiviteten som att någon bara kommer in på kontoret helt plötsligt för att fråga något snabbt. Tappar koncentrationen helt tack vare det och måste hitta tråden igen. Lätt att det försvinner 15-30 minuters arbete.

Edit: Ska tillägga att jag inte är någon eremit. Har en kontorsplats i centrala Göteborg för att komma ut lite.

3 gillningar

Vi har faktiskt lyckats få till en riktigt bra lösning på mitt jobb.

Vi ska flytta till nybyggda kontor, i väntan på det så har vår avdelning hyrt ett hotell med konferens-anläggning. Alla anställda har ett varsitt hotellrum som kontor, såklart utan sängar och med kontorsmöbler istället. Detta gör att man kan jobba på plats, man får vara ifred men man kan också enkelt ses för ett snabbt möte, är nära tillhands och coronasäkert. Även om jag personligen föredrog att jobba hemma…

2 gillningar

Jag LOVAR dig att det snart kommer en massa människor som konsultar om “vikten av att ha ett eget kontorsrum, det är det nya nu, öppna kontorslandskap tillhör det gamla”

4 gillningar

Kommer aldrig att acceptera 5 dagar på kontoret igen om inte tjänsten kräver det.
Redan innan corona hade jag nästan alla möten via skype (for business). Helt meningslöst att sitta två timmar i bilen om dagen för att sitta med lurar på i 8 timmar.
2-3 dagar i veckan verkar bli normen för oss med anpassning efter tjänst och grupp så förhoppningsvis räcker det med 1-2 dagar.

3 gillningar

Från sajten:
image

Flera medarbetare är missnöjda med att Apple kräver att de skall vara på kontoren minst 3 dagar i veckan – nu slutar hög chef.

Med Corona nästan bortglömt går vardagen nästan överraskande tillbaka till hur det var innan. Många som förväntade sig att kunna jobba hemma majoriteten av dagarna i veckan får på många håll se sig besvikna.

När det kommer till Apple så är det bestämt att medarbetarna skall vara på kontoren tre dagar i veckan. Detta ledde till ett öppet brev från en rad medarbetare där man argumenterade för det osunda i detta.

Här menar man bland annat att Apples huvudargument för att vara på kontoren – att spontant magiska saker händer när medarbetare stöter på varandra i korridoren och på andra ställen – inte är möjligt på Apple. Bolaget är hemlighetsfullt även internt och det är vattentäta skott mellan avdelningarna. Detta märks exempelvis hur deras digitala internkommunikation är indelat. Det går inte för någon som jobbar med support att direkt nå ut till en ingenjör via Slack.

Vidare tar man upp att många kontor har öppna planlösningar och att det är lättare att koncentrera sig hemma än att sitta där och jobba. Pendlingstiden upp en stor del av tiden och det anses otroligt onödigt.

Slutligen så tycker man det är en smula ironiskt att ett bolag som marknadsför sig så hårt på att verktygen med fördel kan användas inom distansarbete inte själv lever som man lär.

Apple själva har inte sagt så mycket om det hela och nu väljer hög chef för “Machine Learning” att sluta. Som anledning anger han att han önskade mer flexibilitet från bolagets sida.

Apple är inte det enda bolaget som fått kritik. Google har ungefär samma regler och även där är det många medarbetare som inte är så glada.

Hur jobbar du idag, efter corona, och hur skulle du vilja jobba?

De har byggt världens häftigaste kontor och folk vill inte jobba där? :thinking:

2 gillningar

Jag fortsätter jobba hemma precis som jag gjort senaste 15 åren. Mitt team utspritt över hela EMEA får välja var man vill jobba, hemifrån, vart som helst, kontor 1-5 dagar/vecka. Helt fritt upp till var och en.

Work is a thing you do, not a place you go.

1 gillning

Har fått för mig att du jobbar i kassan på bank. Varför har jag fått för mig det?

Det vettetusan. :joy:
Hade dock varit intressant att sköta ett sånt jobb hemifrån.

Faktum är att vi hade vår hela bolåneomläggning över telefkonferens. Gick ju hur bra som helst.

Är väl bara att sätta upp en lapp med ”Vi hanterar inte kontanter längre” och sedan sitta hemma och titta på Netflix.

Yep, det går utmärkt, vi ordnade allt med vårt bolån via telefon också för snart 3 år sen.

Sitter det inte redan sånt utanför alla bankkontor? :joy:
Har inte besökt en bank på 30 år så har lite dålig koll. :stuck_out_tongue: