Stora polemiktråden (2019–2020)

Bra att du har ammunition, men Copyswedeavgiften är inte en skatt som går till att bekosta allsköns allmänna saker.

1 gillning

Det har jag inte påstått heller utan det var respons på zinneds påstående.

Ja ta bort partistödet till SD!

4 gillningar

Ja helt absurt, vi vet ju alla att klimatnödläget gäller Vellinge kommun och inte Kalmar. Jävla södervindar.

Amatörer!

Deras system är skit, precis som vårat, så gott som alla staters sätt att hantera demokrati 2020 är förlegat och anpassat till häst och vagn.

1 gillning

Exakt, vårt är precis lika skräpigt som deras.

Suck..:roll_eyes:. Och vad är felet på vårt valsystem enligt er? Att något inte är solklart eller spikrakt eller kräver en tolkning..?

2 gillningar

För få folkomröstningar, omöjligt att stryka folk från valsedlar, inget personligt ansvar hos politiker osv.

Så på de grunderna tycker du hela valsystemet är skit? Det är till och med tveksamt att antalet folkomröstningar har med valsystemet att göra, man få vara otroligt generös för att acceptera det. Likaså är personligt ansvar hos politiker inget som avgörs av valsystem. Så med en generös, men inte otroligt generös läsning av det du skriver så tycker du att vårt valsystem är skit pga att man inte kan stryka kandidater, inte från, utan på valsedeln? Med de kraftuttrycken kopplat till dessa synpunkter så tror jag mig kunna lova att det aldrig går att konstruera ett valsystem skulle skulle få mer än 10 % stöd.

Det finns inga perfekta valsystem(varför känns det som denna diskussion förekommit nyss om emballage…? jag kan svara på det om någon är intresserad), dessa system är som i princip allt annat komplext, en kompromiss. Allt är inte perfekt, man får acceptera att det inte går att få perfekta system. Man kan sakta men säkert göra justeringar, men många av dessa justeringar kommer också innehålla kompromisser. Skulle alla vara eniga om något, vore det redan genomfört.

3 gillningar

Att systemen är kompromisser inser väl så gott som alla.

USA´s system är förlegat, det inser mer och fler amerikaner. Om eller hur det ska förändras är en annan diskussion.

Mitt svar gällde vårt styrelseskick och inte valsystemet i sig, där kan jag ha misstolkat @anon16630741 .

T ex att vi kan ha en statsminister, vars parti endast representerar ca 25% av befolkningen, vars regering i mångt och mycket styrs av ett parti med ca 4% folkligt stöd.

Som exempel.

1 gillning

Det är ju grunden i parlamentarismen - i demokratier med allmän rösträtt.

I nästa val kanske det är just det partiet som du röstar på som morpar åt sig ett minoritetsstyre - skulle du belysa samma dilemma då?

1 gillning

Det hade jag absolut kunnat göra. Som du ser så specificerar jag inga partier i mitt inlägg utan målar upp den problematiska situationen, just för att undvika att missförstå syftet…som du med din insinuation ändå verkar ha gjort.

Denna tråden gällde dock inte detta så vi kanske ska sätta punkt här.

Berätta gärna vilket styrelseskick du önskar :slight_smile:

Som sagt det är skilland på de frågorna. Det finns flera saker i styrelseskicket(än i valsystemet) som är knepiga. Men även här är det svårt att prata om skitsystem. Trots alla sina brister har det levererat relativt väl och det finns väldigt lite som tyder på att det just nu levererar tydligt under andra länders system. Dock är det svårt att hitta vettiga förslag som löser de problem man kan se. Men när man klagar kring styrelseskicket kan man ju tänka på det här: “Many forms of Government have been tried, and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed it has been said that democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried from time to time.…”

2 gillningar

Intressant att du som betongsosse har problem med antisemitism… :thinking:

Röstar inte på S

Är projicering din enda retoriska förmåga? :slight_smile:

4 gillningar

Märkligt och opassande påhopp(utan att jag vare sig känner Jocko eller alltid håller med honom). Att på ett teknikforum, efter 4 dagar, skriva detta måste tyda på stora behov av något.

4 gillningar