Stora polemiktråden (2019–2020)

Ingen som har sagt det heller men att byta till ett där man måste betala allt ur egen fick är inget system jag vill ha.

Nej, det har jag själv gjort.

Nej det har du verkligen inte. Hade du bott i ett land där dina föräldrar varit tvungen att betala allt hade situationen varit en annan. Dom hade varit tvungen att betala barnomsorgen ur egen ficka tex. All skolgång hade dom fått betala ur egen ficka. Var inte så jävla naiv nu.

tenor

hahahaa…kände att jag inte har orken att gå in i denna diskussion :slight_smile:

1 gillning

Jag har många svar som motsäger dina påståenden men som jag sa tidigare, detta är inte tråden för en sådan diskussion. I’m out.

Och jag har oändlig ammunition som motsäger dina motsägelser.

Bra att du har ammunition, men Copyswedeavgiften är inte en skatt som går till att bekosta allsköns allmänna saker.

1 gillning

Det har jag inte påstått heller utan det var respons på zinneds påstående.

Ja ta bort partistödet till SD!

4 gillningar

Ja helt absurt, vi vet ju alla att klimatnödläget gäller Vellinge kommun och inte Kalmar. Jävla södervindar.

Amatörer!

Deras system är skit, precis som vårat, så gott som alla staters sätt att hantera demokrati 2020 är förlegat och anpassat till häst och vagn.

1 gillning

Exakt, vårt är precis lika skräpigt som deras.

Suck..:roll_eyes:. Och vad är felet på vårt valsystem enligt er? Att något inte är solklart eller spikrakt eller kräver en tolkning..?

2 gillningar

För få folkomröstningar, omöjligt att stryka folk från valsedlar, inget personligt ansvar hos politiker osv.

Så på de grunderna tycker du hela valsystemet är skit? Det är till och med tveksamt att antalet folkomröstningar har med valsystemet att göra, man få vara otroligt generös för att acceptera det. Likaså är personligt ansvar hos politiker inget som avgörs av valsystem. Så med en generös, men inte otroligt generös läsning av det du skriver så tycker du att vårt valsystem är skit pga att man inte kan stryka kandidater, inte från, utan på valsedeln? Med de kraftuttrycken kopplat till dessa synpunkter så tror jag mig kunna lova att det aldrig går att konstruera ett valsystem skulle skulle få mer än 10 % stöd.

Det finns inga perfekta valsystem(varför känns det som denna diskussion förekommit nyss om emballage…? jag kan svara på det om någon är intresserad), dessa system är som i princip allt annat komplext, en kompromiss. Allt är inte perfekt, man får acceptera att det inte går att få perfekta system. Man kan sakta men säkert göra justeringar, men många av dessa justeringar kommer också innehålla kompromisser. Skulle alla vara eniga om något, vore det redan genomfört.

3 gillningar

Att systemen är kompromisser inser väl så gott som alla.

USA´s system är förlegat, det inser mer och fler amerikaner. Om eller hur det ska förändras är en annan diskussion.

Mitt svar gällde vårt styrelseskick och inte valsystemet i sig, där kan jag ha misstolkat @anon16630741 .

T ex att vi kan ha en statsminister, vars parti endast representerar ca 25% av befolkningen, vars regering i mångt och mycket styrs av ett parti med ca 4% folkligt stöd.

Som exempel.

1 gillning

Det är ju grunden i parlamentarismen - i demokratier med allmän rösträtt.

I nästa val kanske det är just det partiet som du röstar på som morpar åt sig ett minoritetsstyre - skulle du belysa samma dilemma då?

1 gillning