Stora elbilstråden (2020–2022)

1 gillning

Jag menar att "vi" tappar fokus på saker som vi inte behöver göra då bilen gör det åt oss. Saker som satt i ryggmärgen finns inte där längre utan uppstår en viss situation vet man inte hur man ska hantera den manuellt. Sen kanske "vi" inte kan bromsa in helt optimalt eller häva en sladd så bra som ett kontrollerat system, men "vi" kan iallafall.

Lite som man säger om piloterna, de behövs bara vid start och landning om något går åt helvete för att täcka upp om säkerhetssystemen fallerar. :joy::joy::joy:

Denna kom upp i flödet på Youtube precis. Lennarts bil i Axvall. Gott om pedaler på dessa bilar. Dock fikar de utan vaniljsås. :grimacing:

2 gillningar

sjukt OT.. men flygplan år 2022 kan inte starta automatiskt. AP slås ofta på vid 1000feet.

1 gillning

Okej , du får prova BMWs adaptiva regen läge. Jag tycker den är nice, kör aldrig i enpedalsläget (B)
Jag måste se till att prova fler elbilar :blush:

Nyheter i Tesla-lägret – Model S och X börjar leveras i slutet av året.

Kört Mini Cooper SE som närmast men försöker få tag på en i4 :heart_eyes:

1 gillning

Det säger du bara för att undvika lönesänkning. :joy::joy:

1 gillning

5 dagar road trip till alperna och områden runt omkring klar :slightly_smiling_face:
Sjukt vilken regen det har blivit, men det är ju logiskt med tanke på alla bergspass som har åkts över

Att hitta laddare har varit ett icke problem , finns väldigt gott om även om man åker lite off från motorvägarna, jag åkte typ med några timmars planering utöver att jag visste att jag ville till Österrike & Schweiz
Jag sikta in mig mest på IONITY för jag ville prioritera korta stopp men samtidigt så var de inga fel att koppla in i en 100kW och ta lunch i solskenet :stuck_out_tongue:

8 gillningar

Härligt! Längtar efter nästa vår/sommar då vi har vår i4 med att göra roadtrip med :sunglasses:

Nyfiken, vad menar du här?

Kul, ja där har ni att se fram emot !

Den energin som går in i batteriet när man saktar ner. Bilen har laddat tillbaka 265.8 kWh tillbaka totalt i batteriet på den sträckan jag åkte, mest på grund av all nerförsåkning som blev när jag åkte ner från bergen. Om de va de du undra ? :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Jag skulle vilja ha er åsikt här om att antigen köpa eller leasa elbil. Framför allt tänker jag på batteriets livslängd, tänker om jag ska ha en bil 10+. En ice tappar inte räckvidd under den perioden (vet att det är sjukt mycket annat som kan gå sönder :slight_smile: ).

Det är som det ser ut nu en hel massa pengar att lägga, även för en begagnad elbil.

Jag har inget emot leasing, men tycker det är något speciellt med att ha min egen bil. Gammaldags kanske, men likväl.

Frågan är väl då, hur länge han man räkna med Max kapacitet i batteriet?

(Bonus fråga, kan man se batteriets status i elbilen som det är idag?)

Max kapacitet har du när du hämtar ut bilen, degraderingen börjar direkt. Men mest kanske första året.

1 gillning

Jag sticker ut hakan och säger bilens livslängd. Förutsatt att det är ett stort batteri <50-60kW
Ett större batteri blir det inte lika många laddcykler som med ett litet.

1 gillning

Nej du kan inte se status på batteriet i infotainmentsystemet. Däremot om du skaffar en ODB2 och ansluter till bilen kan du.

1 gillning

Ok, tack! En ordentlig nybörjarfråga; hur lång säger de att livslängden är? (År/mil)

Kan inte minnas att jag hört något om ice iofs.

Varför vill inte tillverkarna att vi på ett enkelt sett kan se batteriets status? Finns det en vinning från deras sida att vi inte vet?

Yes, det är förståligt. Men hur snabbt går den :sweat_smile:

Livslängden är olika för olika bilar men runt 15 år och 20 000 mil brukar det vara. Vill minnas att Volvo räknat 17 år och 20K mil på sin C40.

Dagens batterier degraderar snabbast i början, det är inte ovanligt att 3-4% förloras redan första året. Sen stannar det av och går sakta nedåt. Hur fort det går beror på hur man behandlar batteriet. Teslabjörn (norsk YouTuber) har en 8 år gammal Model S som fortfarande hade över 90%. Dagens batterier är rätt lika dennes batteri och det ger en fingervisning.

Det visas inte för tillverkaren tycker inte att det behövs. Det var inte länge sen som Apple började visa det i sina telefoner och då gjorde dom det som efter en ganska stor skandal. Företag handlar inte i konsumentens intresse. Tyvärr. Det här är ju dock bara spekulation från min sida, jag har ingen aning om varför det inte visas :slight_smile:

2 gillningar

Frågan egentligen varför behöver man se den när man inte kan påverka den så mycket?
Se bara alla frågor på FB om batterikapaciteten på iPhone "jag har 90% kvar är det normalt?" "jag har 99% efter ett år är det normalt" :man_facepalming:
Det skapar en ängslighet helt i onödan.

Här kan du se degraderingen på Teslas batterier.

3 gillningar

Ta det här för vad det är, men jag har pratat med ett antal Taxichuförer(mest Taxi Stockholm) och deras blid är att batterierna klarar sig extremt bra.