Stora elbilstråden (2020–2022)

Man tar taxi, som ett djur. :joy::joy:

Okej, då har vi olika definitioner på vad "totalt misslyckats" betyder (även om jag helt håller med dig om att det är irriterande att bilen inte kommer ihåg detta efter backning eller vid start). :slight_smile:

Borde vara en ganska lätt sak för Kia/Hyundai att åtgärda med en mjukvaruuppdatering, sen är väl frågan om vilka ambitioner de har gällande mjukvaran och att löpande förbättra levererade bilar.

Jag har inte kört många olika elbilar så är inte helt hemma med hur de perfekta enpedalsläget funkar, anpassar den sig adaptivt utifrån olika lägen eller? Trafik, hur vägen ser ut eller så?

Om dom vill fixa det. Har man gjort så från början så är det ofta "by design". Nya Renault Megane E-tech är likadan, den kommer inte heller ihåg dina inställningar. Jag frågade min presskontakt om det verkligen skulle vara så, varpå hon skulle kolla med en produktionschef men återkom tyvärr aldrig vilket får mig att tro att det är "by design" även på den bilen.

Ett bra enpedalsläge för mig är när man verkligen inte behöver använda bromsen förutom i absoluta nödfall. Gaspedalen är linjär med ett bra motstånd, den är bra kalibrerad och bilen kan smyga långsamt framåt utan att det "hackar" liksom (Mustangen klarar inte detta). Inbromsningen ska vara kraftig och det ska vara enkelt att kunna styra med hjälp av gaspedalen. Här upplever jag bara att det är just Tesla, Volvo och Polestar (av dom jag kört) som lyckats bäst. Det ska självklart vara lika både bakåt och framåt :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror dessvärre funktionen inte har jättehög attraktionsfaktor hos gemene man och kvinna.

Jo, det lär ju finnas en anledning till att man valt att göra så. Även om jag inte kan se vitsen. Rent säkerhetsmässigt känns det vanskligt att bromsverkan ska förändras för att man backat.

Men om de vill borde det gå ganska lätt att göra det konfigurerbart. Jag har dock inga större förhoppningar kring att denna typ av förbättringar kommer att komma, då ambitionen känns lite för låg när det gäller mjukvaran i bilen.

@Esse Nä, det är kanske inte så. Men har man 5 steg kan jag tycka att man hade kunnat offra sig på att göra ett riktigt enpedalsläge. Det var så nära men ändå så långt borta :stuck_out_tongue:

@marges Tråkigt att det ska kännas så, är det en EV6a eller i5 som du har?

Har en EV6.

Gillar bilen, men mjukvaran och infotainment kunde ha varit lite bättre. Väldigt knapphändig information från Kia kring vad uppdateringarna innehåller och vad som kommer i framtiden. Hade man haft lite högre ambitioner kanske man hade vågat berätta mer. :blush:

Förhoppningsvis kommer exempelvis förvärmning av batteri i höst, men det är bara rykten än så länge. Dåligt att man inte kan berätta det officiellt.

Bara en sån sak som att startskärmen på infotainmentskärmen visar en generisk bild på en småbil med 13"-hjul istället för en EV6 är ju totalt hjärnsläpp. Helt oviktigt egentligen, men det är inte vackert och det säger ändå något om ambitioner och känsla för detaljer i mjukvaran.

1 gillning

Hur menar du att enpedalsläget är dålig på EV6. Jag tycker det funkar toppen bra med 4 lägen där max läget innebär att man näst intill kan skippa bromsen helt.

Har utvecklat i ett annat inlägg: Allt om att ladda elbil - Nr 303

Håller med mjukvara är inte särskilt bra. Tänk om de kunde haft Google istället. För att inte tala om alla ljud. Tur att man iaf kan ta bort lite av dem iaf.

Sorry! Såg det när jag kom längre ner i tråden. :blush:

Finns inte Auto läge på EV6 som på E-Niro?
Tycker det läget är bäst där radarn känner av framförvarande fordon och anpassar regenerering (bromsverkan) efter avstånd.

Autoläge? Vet inte om du menar radarn som används när du kör med farthållare. Jo det funkar toppen, men det funkar ju inte alltid att köra med farthållare.

Autoläget har inte lika bra regenerering som iPedal-läget. I alla fall inte på EV6.

Nej inte med farthållaren utan hela tiden när man kör. I symbolen för regenerering så står det Auto. Tycker funktionen är toppen när man kör i stad med andra bilar vid köer. Behöver i princip aldrig använda bromspedalen.

Eftersom det är auto så regenererar den lika mycket men avståndet till framförvarande måste vara väldigt kort för att det ska märkas.
Personligen så fungerar den inställningen bäst för mig. Har testat alla olika varianter och detta är bäst för mig.

Jo, men ibland vill man ju bromsa även om man inte har någon framför sig. T ex när man är först i en korsning. Kör man med iPedal får man kraftigare regenerering då än med Auto. Jag vill att bilen ska bromsa så hårt som möjligt när jag släpper på gasen för att i så hög utsträckning som möjligt slippa använda mer än en pedal.:slightly_smiling_face:

Det gör den för mig också men jag vill inte att den ska bromsa så kraftig. Utan behöver jag bromsa kraftigare lägger jag foten på bromspedalen och då aktiveras hårdare regenerering. Nu finns inte enpedals körning på min Niro utan det finns bara på den nya. Har jag regenereringen på manuellt tycker jag det blir lätt ryckigt och detta uppskattas inte av frugan som blir lätt åksjuk. Så auto fungerar bäst för alla parter i familjen :grin:

1 gillning