Stora elbilstråden (2020–2022)

Jepp :smiley:

Man ska inte tro på vad andra hävdar för det finns alltid skeptiker som sprider desinformation.
Bättre att kolla på en YouTuber som verkligen testar räckvidden på diverse bilar.
https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

Jag respekterar och gillar honom. Jag var ju även den som vann hans utlottning av madrassen :slight_smile:
Fast som elbils förare så är det flera gånger man tänker: njaaaaaa… på hans tester.

1 gillning

Nu hittar jag ingen video som svarar på ställd fråga, hur lång är räckvidden i vinterväglag för Tessla 3 . Ska man säga något så blev det 33 mil vid +5 och 120 km/h i en video. Då kan man nog säga att 35 mil blandad körning vid -15 är relativt väl bedömt av någon annan än din favorit. Sedan räckte det ju med att Stefan svarade så såg man att det fanns invändningar även mot denna person sätt att testa. Känns lite vanskligt att så säkert peka på en person som sittandes på svaret.

Tyskland inför krav på att alla mackar ska erbjuda elbilsladdning. Germany will require electric vehicle charging at every gas station | Engadget

2 gillningar

This is a good thing. Det är för mig väldigt ofattbart hur detta inte varit ett krav redan i sverige.
Om man ska ha bensinstation så MÅSTE du ha minst en >50kW laddare också…
Men allt ligger väl i att just volvo inte haft en elbil så sverige har haft dålig elbils policy

Det jag inte förstår är varför inte mackägarna har nappat på det…för vad gör man när man måste vara parkerad 20-30min…Jo, men köper kaffe och korv…

2 gillningar

Bäst är alltid att samla sin egen åsik.
Det är såååå många faktorer som spelar in. Jag får ju min polestar2:a i sep till sverige. Kommer ta 6 månader innan jag “får” ta ut den ur sverige, du kan få låna den när jag är borta så får du skapa dig en egen åsikt.

2 gillningar

Man borde ändra pumplagen som säger att alla mackar över en viss storlek måste ha en etanolpump till att gälla laddstolpar istället. Kan inte vara så många som tankar etanol idag.

4 gillningar

Det är mitt enda “orosmoment” när elbilsboomen verkligen kommer, hur det kommer bli med köer till laddstationer längre fram. Som du säger 20-30 min laddtid per bil och ofta finns det 4-5 laddstationer på varje mack kan bli duktigt långa köer.

Helt valit orosmoment.

4 stolpar, 25min per bil. Betyder att en bild flyttar på sig var 6:e min ungefär… är väl rätt ok?
Sedan är ju fördelen med elbil att du laddar hemma…så bara när du åker långvägar behöver du ladda på detta sätt… så åker du Sthlm<->gbg så behöver du bara ladda en gång.

EXAKT så… kvarstår etanol kravet?. Grejen är väl den att mackägarna åkte på pumpen med detta så att regeringen sätter ett sådant krav igen kanske blir svårt?

Har aldrig sagt att han sitter med facit men hans test ger en bättre fingervisning än vad du ”hört” av andra.

Hans tester består av underhållningsvärde samt en del sanning. Som hans räckviddsmätning försöker han bygga på faktiska körförhållandena

En googling ger att den fortfarande är aktuell. Som jag tolkar den så borde den täcka in laddstolpar då den säger att alla mackar måste erbjuda förnybart bränsle och där borde el räknas in.
Problemet är att ingen mack lär byta frivilligt då det kostar pengar och det var också därför som i princip alla mackar installerade etanolpumpar istället för biogaspumpar då det var det billigaste alternativet.

Om man inför det utan någon form av bidrag så kommer nog alla mackar skrika sig hesa och det är en risk att många små mackar som idag har dispens tvingas lägga om de tvingas eller om det inte finns bidrag.

Än så länge är det nog ganska enkelt, men tänk när alla som bor i lägenhet skaffar elbil som kanske behöver sköta all laddning på bensimackar och restauranger. Vi har förvisso möjlighet att installera laddstolpe i vårt garage men det är nog långt ifrån alla hus som har den möjligheten.

Jo det finns videos som besvarar dina frågor. Hans roadrips i Norge och Sverige på vintern visar han förbrukning och räckvidd

Undrar vad mackägarna tjänar mest på idag ”fiket” eller drivmedlet? Jag misstänker att det är fiket/minilivset. Så det är konstigt att de inte insett affären med att elbilsägarna fikar bort en dryg halvtimme om de kan ladda?

Vill för övrigt passa på att tipsa eventuella teslaägare om Tindered(E22 en bit ovan Västervik), bra vägkrog med superchargers.

Fast det där är inte så dyrt att fixa. Är mer orolig för att elbolagen inte skall klara av matningen. Tänk pågens i Malmö…

Har för mig att de var tvungna att installera etanolpumpar. Vilket fick en del mindre mackar på landsbygden att packa ihop.

Nej inte så dyrt men föreningar kan vara lite si så där att ha att göra med.