Stora elbilstråden (2020–2022)

Jag gick verkligen igång på den här tråden. Vill ha elbil! Tessla 3 lite dyr tyvärr. Men är det någon som själv har erfarenhet av denna:
Hyundai kona electric 64 kwh?
Skärmavbild 2020-06-05 kl. 07.39.24

1 gillning

Nu börjar lite “vanliga bilar” dyka upp också, mini van från peugeot:

1 gillning

Jag är övertygad den ligger så jäkla rätt i pris och allt. kommer bli en storsäljare.
Hade den funnits för 6månader sedan när vi köpte en modelx till vår chaffis så hade det blivit denna istället.

en kollega kör denna. han bor i dalarna och är supernöjd. Han kör ofta upp till…sälen tror jag.

men… frågan är om han har en äldre variant med mindre batteri?

pluginhybrid kommer tappa mycket i värde.
dels för de går som plugin hybrid och får inte samma skatte grejer. Med risk för att de tom inte komma få åka i elbilszoner framöver (vilket jag iofs inte tror…men risken finns)

Sedan de som har en pluginhybrid idag…kommer vid nästaköp mest troligt vilja ha 100% el

1 gillning

Har en kompis som har den med lilla batteriet och han bor i Enköping, jobbar här i Stockholm och har särbo i Enskede/Stockholm. Han är supernöjd ock klarar sig med den räckvidden. Men han är nöjd med allt och ser sällan något negativt i något(trevlig kompis).

Jag behöver längre räckvidd för att få allt att fungera. Vill ha en som ligger på minst runt 35 riktiga mil. Vi gör några gånger per år en resa på ca 35 mil och vill klara den på en splash and dash, eller allra helst helt utan laddning.

2 gillningar

OM jag nu skulle lägga massa pengar på en elbil så hade jag valt denna före en Tesla alla dagar i veckan. Etablerat bilmärke som kan leverera service och resevdelar i tid.

2 gillningar

Den där är riiiiktigt fin…

jo. Men “alla” nya elbilar idag har ju >40mil.

Den är verkligen “elektrisk”…:+1::smiley:

I princip så. Men flera av dem halkar ned till runt 35 mil på vintern. Läst flera som hävdar att Testa 3 tappar mycket på vintern då de har en annan värmeanläggning än modell S. En artikel var inne på att Testa 3 long range bara klarar 35 mil i vinterväglag.

Den har fått bra betyg. Är en av de som står på min shortlist när jag ska börja kolla på elbil. Med det stora batteriet så ska man klara sig med tre laddstopp mellan Göteborg och Åre.

Beror ju på så extremt många detaljer.
JA om det är -15c och du INTE värmer bilen innan du åker iväg på korta turer så JA då kommer batteriet bara hålla 35mil på vintern.

MEN om du värmer bilen/batteriet innan du åker iväg…så kommer batteriet hålla >40mil på vintern.
Och då säger många haters: “Men jag vill ju kunna åka när jag vill, jag är spontan och vill inte begränsas av bilen”
Svar: Absolut, men ändå vet du kanske 5minuter innan du ska åka att du kommer använda bilen. Starta appen, och dra igång värmen… 5min värme innan ger effekt. Helst vill man nog värma 20-30min innan precis som vilken motorvärmare som helst.

1 gillning

Jag tror det är färgen du vill ha :wink:

1 gillning

Är det riktig vinter så räcker inte 20-30 minuter för vanlig el-motorvärmare utan då vill man ha den igång i ett par timmar iaf.

Där håller jag helt med dig. Visste inte/tänkte inte på förvärmningen. Räcker det med kort förvärmning blir ju 35 mil en rent teoretisk siffra, precis som max räckvidd.

Absolut. Så länge som möjlig.

Du tänker på färgen på min nuvarande bil…? :grin:

2 gillningar

Älskar den färgen!..

1 gillning

Jag med…:heart_eyes:

1 gillning