Ja, det sticker ut lite mot ”COVID-19 Vaccine AstraZeneca” och ”COVID-19 Vaccine Moderna”, som de andra heter.
Ok. Skönt att slippa få Astras hopkok iaf 
Tydligen ingen brist på Sputnik V annars. 
Brist internt i Ryssland då man säljer allt man har till andra länder.
Mig veterligt finns det väldigt lite som tyder på att Astra skulle vara sämre än de andra vaccinerna. Dessutom är ju flera av de mest intressanta aspekterna okänt för alla vacciner, tex. långtidseffekt och bredd(hur mycket viruset kan mutera innan vaccinet anses ineffektivt).
Well, det som har tagits upp hittills är ju :
- Inget som är lämpligt för 65+
- Endast ca 60% skydd
- Inte skyddad mot de olika mutationerna
Detta tycker iaf jag är tre stora punkter som talar starkt emot Astras kontra övriga.
Men mig veterligt är väldigt lite av det du listar fastställt. 65+ har ju handlat om att de har haft för få 65+ i sina studier. Då lyckas såklart media bygga ett berg av ett sandkorn. Olyckligt om folk går på den medieankan.
Det som drar ned skyddsnivån på Astras vaccin är väl skydd mot lindring sjukdom(förkylning) medan skyddsnivåerna mot medel och svår sjukdom anses mycket hög? Media klarar ju bara ett perspektiv och gärna det enklaste vilket då gör att de trumpetar ut ENBART 60%…
Hur vaccinerna fungerar mot mutationer är ännu skrivet i stjärnorna. Det finns en pytteliten studie i Sydafrika som indikerade att Astras vaccin inte var lika effektivt mot det muterade viruset. Men studien var verkligen liten Här har dock Astra(återigen) lyckats vara lite otydliga i sin information och gick snabbt ut och sa att de kan modifiera sitt vaccin vilket i media tolkades som att de medgav att vaccinet var mindre effektivt.
Har du några källor på detta du påstår? Hade varit intressant att läsa mer om.
Jag anser inte på något sätt det vara givet att det är som du påstår men det är från det jag har läst på området från tid till annan.
Om du insinuerar att jag läser Expressen, Aftonbladet etc så kan jag direkt säga nej på det. Jag läser inte kvällspress.
-
65+
Folhälsomyndigheten:
“Men det saknas ännu data om hur effektivt vaccinet är när det gäller att skydda mot svår covid-19-sjukdom i de äldre åldersgrupperna. Sådana uppgifter väntas komma senare under våren, från en pågående och stor amerikansk klinik prövning i fas 3. Den ska omfatta tillräckligt många äldre deltagare för att det ska gå att dra mer säkra slutsatser gällande skyddseffekten. I väntan på dessa kompletterande data har Folkhälsomyndigheten beslutat att rekommendera att Astra Zenecas vaccin används till personer som är yngre än 65 år i Sverige.”
EMA:
“However, protection is expected, given that an immune response is seen in this age(över 55, min kommentar) group and based on experience with other vaccines; as there is reliable information on safety in this population, EMA’s scientific experts considered that the vaccine can be used in older adults.” -
AstraZeneca skyddar mot svår sjukdom och död, men är svagare mot lindrig sjukdom.
I AstraZenecas tester har ingen med vaccin från dem behövt läggas in på sjukhus eller avlidit. Det är bekräftat enligt publicerade studier och kommenterat av ganska många forskare världen över. Allt tyder alltså på att om man vill ha skydd mot svår sjukdom och död är AstraZenecas på samma nivå som de andra vaccinerna. -
Den sydafrikanska studien
Det är en studie på 2000 personer med ett konstigt urval och är ännu inte publicerad. Enligt preliminära data ger inte Astras vaccin skydd mot mild eller måttlig sjukdom som orsakats av det muterade viruset bland yngre personer.
Min viktigaste poäng är att vi kan få ett läge där media och privatpersoner bidrar till att döma ut ett vaccin som visar sig mycket effektivt mot svår sjukdom och död. Jag är övertygad om att, om människor lägger handen på hjärtat, andas djupt och lugnt några gånger så kommer man fram till att det absolut viktigaste är att undvika svår sjukdom(sjukhusinläggelse) och död.
Det finns betydligt viktigare frågar att diskutera, hur länge håller två doser? Vilka vacciner, om någon, stoppar smittspridning? Även här tror jag att alla som håller huvudet kallt kommer välja ett vaccin med AstraZenicas effektivitet alla dagar i veckan om det visar sig även stoppa smittspridningen. Det pris vi kan få betala är att vi blir förkylda…
Det sista kanske var lite väl polemiskt, men säg en rejäl influensa då…
AstraZenecas vaccin är dessutom billigt(?), enkelt att transportera och lär kunna frystorkas i framtiden och därmed kanske klara sig helt utan kyla vid transport.
Såg på TV4 nu att italienarna vaccinerar i full fart och en sjukvårdsdirektör säger att om de inte vaccinerat alla på 3-4 månader så kommer corona-mutationerna kanske inte täckas in av de nuvarande vaccinet.
”Om vi genomför vaccinationerna snabbt kan vi vinna kriget, annars har vi redan förlorat”
Det låter ju jäkligt deprimerande, och tanken slog mig också att om det är som han säger, så är det ju inte bara Italien som behöver vaccinera alla på den här tidshorisonten. Om andra länder ligger efter och mutationerna hinner mutera så att vaccinet inte hjälper så kommer ju Italien säkert att kunna drabbas av de mutationerna ändå.
Det var även 20 smittade av en sydafrikansk mutation i region Västmanland. Ingen av de smittade hade varit på resa.
Vissa nyhetsinslag gör verkligen så att man får känslan av att det kommer ta väldigt lång tid till innan det kommer ljusna.
Saknade kritiska frågor men de (TV4) vill väl hellre köra lite sensationsnyheter än att bena ut fakta.
TV4 visar en visar en film under intervju med Dadgostar om folk som trängs i köer vid liftarna. Det verkar vara en gammal film. Är i Svenska fjällen just nu och Skistar är väldigt strikt med at hålla avståndet. Visst är det långa köer men folk trängs inte. Dessutom smittar man inte på samma sätt att vara ute än att vara inomhus.
Skämta dom inte om det för några veckor sen, dom skicka ju iväg ett sms för att se vad reaktionen var hos någon i den ”kända” avdelningen 
Har inte lyssnat på de senaste men det kan nog bli kul att höra 
Intressant om vaccinet…
En som är kritisk till svenska hanteringen av corona-viruset:
Någon som har fått info eller till och med datum för vaccination?
Min far ska vaccineras imorgon, det närmast jag har kommit en spruta.
Du är väl så ung så det blir nog till midsommarsnapsen. 

Jag har fått två sprutor senaste månaderna …
… TBE och säsongsinfluensan. 
Du är den första jag hör talas om som fått för säsongsinfluensan. Misstänkte att de hoppat över det i år.