Stora Corona-tråden (2022)

Ännu en intressant artikel i ämnet. Den borde vara gratis även för er som inte betalar för Sydsvenskan.

https://www.sydsvenskan.se/2021-01-13/coronans-verkliga-dodstal-borjar-bli-synligt

Enligt denna SCB tabell dog för 2020 87 864 döda. Fast det står också 8,6 procentuell förändring vilket jag inte vet hur det blir totalt.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/manadsstatistik--riket/preliminar-befolkningsstatistik-per-manad-2020/

Det står ju att för 2020 så är statistiken fram tom november. Så december är inte med i den rapporten.

”Dessa cirka 3 000 personer utgörs alltså av människor som, rent statistiskt, ändå hade dött förra året, fast av andra orsaker än covid-19.”

Det blir lite lurigt när de skriver så. Det kan tolkas som att person X ändå hade dött fast kanske av influensa, kräksjuka eller nått annat. Men det kan ju vara person Y som om 2020 hade varit ett normalt år skulle dött i vinterkräksjukan, men som nu överlevde ett år till istället. Och person X fick sätta livet till istället.

Men en annan sak (som jag inte riktar mot någon utan det är allmänna tankar), man kan argumentera kring att så många fler inte har dött pga covid-19 och förminska ”allvarligheten” kring sjukdomen. Jag är med på det och statistiken pekar inte på att det har varit en jättestor (eller kanske inte ens någon) överdödlighet.
Men varje gång jag läser om detta så tänker jag på alla döende som inte fått träffa sin familj, som blivit fyllda med morfin, och som fått dö själva. Även alla inom sjukvården som har haft ett helvete med patienter som de inte kunnat ta hand om de sista timmarna i livet utan fått prioritera annat.
Så även om coronaviruset inte orsakat så stor överdödlighet så har det ändå orsakat en jättetragedi i samhället.
Ibland så tycker jag det låter respektlöst mot alla tragedier som det orsakat. Men samtidigt så ska man ju såklart inte vrida på statistiken åt något håll för ”egen” vinning.

4 gillningar

Enligt dagens medecin om överskottsdödlighet och covid:
“Förra året /2020 dog alltså 97 164 personer i Sverige, enligt SCB:s preliminära siffra. Det är ovanligt många. För att hitta ett år då nästan lika många dog måste vi gå ända tillbaka till 1993 då 97 008 dödsfall registrerades.” …“För om folkmängden tas i beaktande dog 1,1 procent av Sveriges befolkning år 1993, att jämföra med ”bara” 0,9 procent förra året, pandemin till trots”. Överdödligheten 2020 tyder på lägre dödstal i covid-19 - Dagens Medicin
Det är för mig en gåta att alla dessa som dött är av enbart corona?

Apple-plåster någon?

Intressant debattartikel.

Svårt att läsa med betalvägg. :grimacing:

Aha, jag trodde nog att debattartiklar låg fria. Dålig debatt annars…:grin:
Huvudpoäng:
” Min analys av 21 europeiska länder visar att ländernas skillnad i smittspridningens initiala ökningstakt (det så kallade R0-talet) varit avgörande för epidemiutvecklingen. Det verkar vara huvudanledningen till att Sverige och Norge drabbats olika av covid.”

Viktig iakttagelse:
Mina samlade analyser av europeiska länder visar att graden av nedstängning inte alls på något tydligt sätt påverkat mängden dödsfall.

Poängen:
Men den absolut tydligaste korrelationen till höga dödstal hade smittspridningens ökningstakt i våras redan innan restriktionerna infördes (”R0-talet”).

Polemiken(onödig):
”Min slutsats är att den svenska modellen inte är ett misslyckande eller en nationell katastrof. Misslyckad är i stället den okritiskt flockmässiga kritiken mot särskilt Folkhälsomyndigheten. Den är dessutom obegriplig.”

3 gillningar

Är i ett köpcenter. Dom har tydliga uppmaningar om att tex hålla till höger när man går i gångarna. Möter flera som tydligen inte kan läsa så till slut så kan jag inte hålla käften. Utan jag frågar en grupp som kommer gående åt fel håll ”Ser ni inte markeringen i golvet” Inget svar så jag upprepar min fråga. Svaret jag får är ”ja ja” sagt med en irriterande ton.
Antalet döda beror inte på strategin utan attityden ”ja ja” som många uppvisar.

7 gillningar

Antalet döda i Sverige är mycket kopplat till årtionden med nedmontering och besparing av äldrevården. Många äldreboende som stoppade huvudet i sanden och körde på som vanligt. Belgien har typ samma upplägg av äldrevården som Sverige. Sedan så kan jag nu säga att jag haft både Hongkong influensan och Covid 19 och är glad att jag klarade av båda :blush:

3 gillningar

Hongkong influensa hade aldrig hört talats om. Fick du i Sverige? Vilket år? "Influensa A(H3N2) sprids fortfarande som säsongsinfluensa och orsakar en överdödlighet på i medeltal cirka 1000 äldre personer i Sverige varje år" (folkhälsomyndigheten)

Jag fick Hongkong influensan 1969 när jag var 4 månader och i Sverige. Tydligen var jag och min mor rätt dåliga enligt far.

2 gillningar

Har du koll på Asiaten 1957 för den var värre tydligen

1 gillning

Inreseförbud från Norge inom kort.

1 gillning

Det var framförallt denna Hongkong som jag är förvånad att så många dör fortfarande av. Dock inga fall år 2020 verkar som eftersom alla som dog var av corona. Det måste vara fel i statistik som anger att alla dog av corona och inga andra sjukdomar typ cancer mfl

Sverige räknar att avlider du 30 dagar efter konstaterad Covid så hamnar du i statistiken.

Det enda sätt att veta om dom verkligen haft Covid när dom dog är att ha testat dom i samband med att dom avled.

Sverige vill inte bli av med GW iaf…