Stora Corona-tråden (2022)

Nej munskydd är inte krav någon gång. Däremot kan man ju aldrig hindra att folk skäller ut dig, oavsett tidpunkt :slight_smile:

1 gillning

Haha de har du rätt i
Klarade mig i torsdags, konduktören var utan mask så då kändes de lugnt :slight_smile:

Finner inget logik vad gäller vaccination. Borde det inte vara dom som tar hand om äldre samt sjukvårdspersonalen som ska först vaccineras? Lärarna, dagis- och skolpersonal borde också vaccineras först då skulle man inte behöva ev. stänga alla sådana verksamheter. Många barn har det bättre i skolan än hemma.

Nu har du räknat upp så många att jag måste kolla vilka du menar skall prioriteras bort? Det är väl bara som äldre som inte finns med i din uppräkning?

2 gillningar

Visserligen dom äldre ska vaccineras men eftersom det kommer att ta tid så är det lika bra att dom andra grupperna prioriteras också. Dock…
Det är 80 000 som har fått vaccin av dom äldre sedan vecka 52. Med tanke på att dom som är över 70 år är 1 627 250 personer, enligt folkbokföringen (scb) så lär det dröja innan dom andra grupperna får sin vaccin.

Fas 2 som vi nu alltså i princip är inne i innebär följande:

  • Övriga personer som är 70 år och äldre, där de äldsta vaccineras först.
  • Vuxna som får insatser enligt LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Gäller även vuxna som har beslut om assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken.
  • Personal inom vård och omsorg, inklusive LSS, som arbetar nära patienter och omsorgstagare.

Fas 1 innebar/bär:
I en första fas, som inleddes i slutet av december 2020, vaccineras de som bor på särskilda boenden för äldre eller har hemtjänst enligt socialtjänstlagen, personal som arbetar nära dessa personer, samt vuxna som lever tillsammans med någon som tillhör denna riskgrupp.

Då är det >1 627 250 personer som kommer att vaccineras i nästa fas. När börjar den?

Februari.

1 gillning

Man kań säga att den påbörjats, det finns ingen skarp datumgräns mellan faserna.

1 gillning

Apotek vill vaccinera. Vet man då vad man får i sig? :thinking:

Vaccin? Vad skulle det annars vara menar du?

7 gillningar

Troligtvis Otrivin.

1 gillning

Du får titta var det står på sprutan om du är osäker.
Vissa Apotek vaccinerar redan idag mot säsongsinfluensan och en del andra, så om de klarar det och kan förvara covid-vaccin säkert så borde det inte vara några problem alls.

Jag hade varit mera orolig om du skrivit veterinär. :joy::joy::joy::joy:

3 gillningar

Jag menar att det förutsätter någon form av kontroll om apoteket ska vaccinera. Köper dom direkt eller via egna vägar?

Apoteket AB är statligt. Får dom uppdrag att hjälpa till med vaccinering så har dom tillgång till det som Sverige köpt in.

Huvudtanken är att de får ta del av det Sverige köpt in. I alla fall fram till sommaren/tidig höst. Om det sedan blir möjligt för privata aktörer att köpa är svårt att bedöma. Men det borde bli så.

Sedan om det går att ordna med rätt tillstånd etc. för Apoteken vet jag inte.

3

Jag har inte kollat siffror fick den av en bekant men borde stämma

1 gillning

Superintressant. Jag blev överraskad när jag lyssnade på Studio-Ett igår där en befolkningsstatistiker berättade om den överdödlighet de ser för 2020 jämfört med de senaste 5 åren. Och så sa han att antalet döda var 95000. Dels blev jag överraskad av den relativt stora överdödligheten, men ännu mer överraskad av antalet döda totalt, den var så låg. Nu, med dessa siffror ser man en mer komplex bild. Och med dessa siffror tycker jag än mindre att det han sa inte stämmer.

Ska man lägga till en not till de sista årens siffror har antalet i förvärvsarbetande ålder äkta mer än “normalt” pga av hög invandring. Det leder till att över/under-dödligheten ska sjunka något rent statistiskt.

Ska se om jag får tid att gräva själv idag.