Stora Corona-tråden (2020)

Ska du ta vaccin och i så fall vilket?

På fråga A svarar jag ja och på fråga B svarar jag, det som erbjuds.

Tror saker och ting kommer att förändras när det gäller resande, om man inte har tagit det då kommer man inte få åka till vissa länder.

5 gillningar

Här kan ni läsa morgondagens sms i förväg (spoiler):

Avancerat!

1 gillning

Jag svara som @anon16630741. Och det där med att välja kommer ju inte existera. Inte initialt i alla fall.

2 gillningar

Synd att det inte är lottokupongen som kommer en dag i förväg…:sunglasses:

4 gillningar

Samma svar som Johanber och xms67.
Logistiken blir för komplicerad av att hålla på att kunna erbjuda val av vaccin. Jag tror att de skickar batcher till olika ställen. I Umeå kanske man får vaccin från ett företag, I Stockholm från ett annat, och i Skåne från ett tredje.

4 gillningar

En logisk självklarhet.

Bara jag som står först i kön att få vaccinera mig? Alla andra jag har pratat med ska ”vänta och se”. Frågan är hur länge? Staten borde ge en bonus på 20K till alla som vaccinerar sig och 20 miljoner i ersättning och man får livslånga men pga vaccinet. Hur svårt kan det vara? Vi får ta av biståndet på 1% av BNP.

2 gillningar

Det finns dom som är i större behov/riskgrupp så jag ställer mig längre bak i kön.

Så fort “vanliga” människor som inte är i riskgruppen och inte har utsatta arbeten kommer bli erbjudna så kommer jag stå först i kön!

Jag har jobbat inom läkemedelsbranschen och har fullt förtroende för vaccinen

3 gillningar

Förväntar mig att det kommer ut någon info om det hela, just nu har jag ingen aning om man ska anmäla sig någonstans osv. Antar att det kommer bli kaos när det väl börjar.

Visst jag vet att de ska börja med riskgrupperna men sen har jag ingen aning.

Har en samhällsbärande tjänst så vi hamnar nog efter riskgrupperna med före den stora massan. Det man är rädd för är att riskgrupperna ska ”vänta och se”. Viljan att vaccinera sig är låg. Kan även tänka mig och betala för att komma före i kön.

Viljan att vaccinera är låg?

Vart har du fått den informationen ifrån?

Får köra den annektdotiska forskningen här. Ingen i min närhet vill ta vaccinet. Alla vill vänta.

Att man känner lite obehag är nog helt naturligt, du kan trösta dom med att vi vaccinerar de gamla och svaga först, de får se dom som test-hamstrar.

Man tror väl att de “normala” vaccineras i andra och tredje kvartalet. (Om jag har läst/förstått rätt.)

1 gillning

Så bra formulerat att jag ansluter mig till det.

6 gillningar

Dom som har haft Corona behöver väl inte vaccineras. Det är nog ganska många som ca 130 000 pers.

Nu spekulerar jag här men kan tänka mig att vissa länder kräver att du antingen har vaccinerat dig eller att du kan uppvisa bevis på antikroppar om du ska in i de landet.