Stora Corona-tråden (2020)

Övertygad om att det blir så. I och med att de kraven finns för en “massa” sjukdomar så ligger inte de kraven långt bort.

Det har varit lite skriverier om effektiviteten av munskydd så när jag läste om det i illustrerad vetenskap så tänkte jag att det kanske kan vara intressant för några här med.

1 gillning

Det var väl på tiden! men lite underligt detta…
FFP-masken skyddar främst DIG
Operationsmasken skyddar främst ANDRA
Tygmasken skyddar DIG OCH ANDRA (lite)

MAn kom inte så långt innan betalväggen slog till. Jag tillhör fortfarande skeptikerna, men han bara läsa punkt ett och det är svårt att veta hur de underliggande studierna är designade. Att en fysisk barriär kan skydda är nog klart, även om folk verkar ha svårt att ens förstå och tänka på om det skyddar mig eller andra. Frågan är hur man isolerar beteendeförändringar? Kommer folka att kunna hantera dem? Kommer folk som är lite småsnuviga tendera att gå ut mer? Eller slarva med avstånd, gå på fester(munskyddsparty​:mask::grin:) eller minska handtvätt?

Det är ju möjligt att forskningen har hunnit fånga upp allt detta och kommer man då fram till att de har så pass stort skyddsvärde som sägs i punkt 1 bör man ju seriöst överväga det.

Ett knep på illvet är att gå in i läsarvyn om man använder iPhone. :wink:

En sak jag tänker på när ni skriver att det är så många som kommer trängas mer och gå ut även fast de är sjuka, det är att även nu så att trängs folk i affärer, kollektivtrafik, restauranger med mera. Så skulle alla där ha på sig skydd så skulle inte situationen bli sämre iaf.
Sen att folk skulle vara sjuka och gå ut ändå bara för att de har mask på sig. Det känns som att så omdömeslösa människor kommer gå ut ändå.

Som jag ser det så finns det mycket belägg för att det är många som smittar fast de inte har symptom och de kommer man inte åt genom att säga att man ska vara hemma om man har symptom.

Folk slarvar idag med regler och det är svårt att kontrollera om folk exempelvis har tvättat händerna. Munskydd är en sak som man lätt kan se och kontrollera på folk.
Sen är inte munskydd någon 100%ig lösning men om man minskar smittspridningen med 20-50% så är det väl jättebra. Sen om munskydd samtidigt får vissa ansvarslösa personer till att ta mer risker och gå ut med symptom och kanske öka smittspridningen med 5-15%. Ja, då får man väl ta det onda med det goda.

Edit, jag har sett många studier, både artikeln jag länkade ovan och en som jag länkar innan från KI som pekar på allt från ingen effekt till god/mycket god effekt. Jag har inte sett någon studie som pekar på negativ effekt. Det känns lite som att ni målar fan på väggen utan att ha jättemycket belägg (mer än att Tegnell påstår saker). Tegnell tror jag hade mycket goda skäl i våras att inte rekommendera munskydd när det var en bristvara och de som fanns behövdes i sjukvården. Men nu när vi har bättre tillgång så håller inte det argumentet längre.
Nu skriver jag detta och ser att det ser ut som att jag kastar skit och är nedlåtande. Det är inte meningen och ni får läsa med ”positiv inställning” och komma tillbaka med svar på tal om jag är helt ute och cyklar :wink:

1 gillning

Nej, du kastar inte skit. Kvalificerade funderingar och åsikter i min bok. Jag har inte läst eller kollat de forskningsrapporter som nu kommit. De kan ju ge underlag för beslut om munskydd.

Jag är däremot orolig för att de negativa effekterna finns. Vad bygger jag det på? Egen erfarenhet… Jag skulle vilja påstå att det finns få frågor jag ägnat så mycket tankekraft åt som att fundera på beteenden på mikro, meso och makronivå som frågor om
-vi är på A vad krävs för att nå B? Samt om vi vidtar åtgärd C vart kommer vi då? Och vad händer på vägen? Regeringar generellt gör ofta misstag och tror att åtgärd C leder till önskat tillstånd fast i verkligheten hände inget alls. I bästa fall. En avsevärd skillnad på Nordeuropeiska regeringar är att de är milsvitt bättre på dessa konsekvensbedömningar än Sydeuropeiska. Och Sydeuropeiska är bättre än Latinamerikanska samt Afrikanska.

Som chef och ledare brottas man med samma typ av utmaning. Man vill gå från A till B. Idag är nog alla(?) Nordeuropeiska ledare enig i att det räcker det inte med att chefen fattar ett sådant beslut. Olika beteenden i organisationen påverkas ytterst lite av beslut.

Som förälder möter man dessa utmaningar ständigt. Typ barnen gör inte som jag säger utan som jag gör…:sunglasses:

Om jag kör munskydd genom min ”analysmodell”(läs hjärna😁) blinkar det rött. Jag tror många tokiga beteenden kan dyka upp. Om de farhågorna ska väga tyngre än de forskningsrapporter som nu finns törs jag inte svara på, jag har helt enkelt inte läst dem. Sedan är det ju så att ju längre tiden går borde risken för dåliga beteenden minska. Dessutom har vi tillgång till munskydd nu som du skriver.

Som du ser skulle det inte behövas särskilt många eller starka rapporter för att putta mig till munskyddssidan…:mask:. Men än är jag inte där…:sunglasses:

3 gillningar

En sak jag hörde gällande negativa effekter med coronahanteringen är att vi riskerar att bli sjuka av våra skyddsåtgärder. Egentligen är det ju gammal kunskap, men det kommer upp nu i dessa tider.
Kroppen behöver ju bakterier och virus för att hålla igång immunförsvaret. Om vi nu tvättar bort alla ”goda” bakterier från händerna och steriliserar våra ytor som vi normalt vidrör så kommer immunförsvaret att bli svagare.
Samma med att hela tiden använda mask/munskydd. Vi kan inte helt skärma oss från virus/bakterier utan att det på sikt får följderna att vårt egna immunsystem blir svagare.
Så jag är inte en förespråkare för att alla alltid ska använda mask/munskydd. Men kanske att man, som situationen är nu, skulle införa ett krav vid vissa tillfällen.
Exempelvis julhandel där det finns risk att det blir trängsel.

1 gillning

Det är väl ingen som använder mask 24/7, så den delen är ju ingen fara.

När det gäller tvätta händerna då gör man det när man varit ute eller är ute, vore konstigt om folk gick omkring hemma och sprita ner sig hela tiden.

Så oron att man dödar bakterier som i längden hjälper oss är nog lite överdriven.

Sen är ju inte någon av de där 100%, vi får nog i oss de vi behöver.

Munskydd har väl sin funktion annars skulle inte vara obligatoriskt för sjukvårdspersonalen?
I Frankrike med fler andra länder har man varit väldigt strikt med att använda munskydd. Man kan i alla fall konstatera att det flera döda per miljon än i Sverige.
Forskning har en intressant artikel om detta med munskydd. /bl a Munskydd indränkt i antikroppar från en struts. https://www.forskning.se/2020/11/04/munskydd-eller-inte-det-ar-fragan/

Den stora skillnaden att dom är utbildade i hur man hanterar ett munskydd och inte går och pillar på det som man ser många gör.

1 gillning

Här i byn plockar folk av sig munskydden när dom kommer ut från butikerna, viker ihop och stoppar i fickan. Går över torget, plockar upp och vecklar ut munskyddet igen och sätter på det innan dom går vidare in på systembolaget.

Det är helt galet.

Och då kan man ju tänka sig att de inte hjälper bäraren något nämnvärt, men det kan ju ändå hjälpa till med att hindra bäraren från att sprida smittan till varor/ytor i butikerna.

Utbildade? dom har fått instruktioner hur man använder den. Folket hade kunnat få samma instruktioner i stället för att skylla på att det kan bli problem att ha munskydd pga okunskap på hur man använder det. Hade man delat ut gratis en gångs-munskydd eller tvättbara så hade man kanske räddat några liv.

Du kan köpa egna och använda om du vill hjälpa till, behöver inte vänta på att staten ska komma och sätta en paket i handen på dig.

2 gillningar

Jag har egna som jag använder där det är mycket folk. Har använt dom med sund förnuft. Inte behöver man utbilda sig. Det har varit så mycket slöseri med pengarna i dessa corona tider att man hade kanske kunnat dela ut gratis.

Är inte instruktioner utbildning Marie? När min fru utbildade sig till undersköterska så fick dom utbildning hur man på ett korrekt sätt hanterar skyddsutrustning. Vet du en sak varken du eller jag besitter den kunskap för att kunna dra slutsatsen att munskydd har den effekten. Du och jag är faktiskt bara amatörer så vi får förlita oss på dom som är smartare vet vad dom gör.

Jag tittar på mycket Formula1 och där har dom krav på sig att bära munskydd. Gissar att dom fått instruktioner hur man ska bete sig gällande munskydd. Likväl så rör dom munskyddet hela tiden och med det förstör den effekt det kunde tankas ha.

2 gillningar

En smittspridare ska stanna hemma. Du ser munskydd inger en falsk trygghet. Om folk vill använda så gör det. Behövs inte rekommendation för det.

Och vad innebär det? Sunt förnuft är flytande och inte lika för alla.

Om du läste mitt meddela ovanför så skrev jag att man har mycket som tyder på att även personer utan symptom kan vara smittade. Det går ju inte att alla stup i kvarten ska testa sig för att se om de är smittade utan symptom. Ingenstans skriver jag att det är ok för smittade med symptom att vistas ute bara de har munskydd på sig.
Jag tror inte att det sunda förnuftet försvinner bara för att man på vissa platser där det kan bli trängsel eller där väldigt många personer vistas, inför krav på munskydd. På samma sätt tror jag inte att nu när vi inte har krav på munskydd, att människor följer alla råd om att inte gå ut om du har symptom osv.

Folk kommer bete sig som folk oavsett vilka regler vi har. Det gäller att reglerna är utformade så tillräckligt många har respekt och förståelse för de. Funkar inte det så får man ha regler som går att kontrollera.

Du tror en sak men jag ser med egna ögon ute på stan,affärer att vissa människor besitter inget sunt förnuft. För dessa personer spelar rekommendationer ingen roll och ett munskydd absolut ingenting.