Astra Zenecas behövs tydligen inte kylas så extremt som Pfizer. Att det kan skilja sig så mycket mellan olika vaccin?
Vanliga gratis influensavaccin har tagit slut. Apoteket meddelade att man beställt från annan leverantör och det kostar 300 kr för alla numera. Beställningen kanske centralt koordineras via hälsovårdsmyndigheten? Annars skulle jag blir lite suspekt av mig när man inte vet riktigt varifrån dom kommer.
Helt olika typer av vaccin. Det verkar dessutom som AZs bara kan tas en gång(2-3 doser) medan Pfizers kan tas varje år. Pfizer verkar dock halverat produktionsprognosen med 50 % för detta år. Finns all anledning att vara försiktig med prognoser om antal vaccinerade före ett visst datum. Jag blev överraskad när man igår sa att alla vuxna i Sverige ska kunna vaccineras första halvåret.
Precis, de är två olika. Lite enkelt förklarat kan man säga att RNA som Pfizer/BioNTexh bygger på är mycket känsligare än DNA. Dvs, RNA bryts ner väldigt fort, vilket inte DNA gör.
Pfizer/BioNTech BNT162b2
It is an RNA vaccine composed of nucleoside-modified mRNA encoding a mutated form of the spike protein of SARS-CoV-2, and is encapsulated in lipid nanoparticles. (Wikipedia)
AstraZeneca AZD1222
It uses a replication-deficient chimpanzee viral vector based on a weakened version of a common cold virus (adenovirus) that causes infections in chimpanzees and contains the genetic material of the SARS-CoV-2 virus spike protein. (AZ hemsida)
Ingen aning. De har valt samma protein som sitter på virusets yta som kroppen ska bilda antikroppar mot. Möjligtvis att de valt olika stora delar av detta protein, men det känner jag inte till. Även om företaget jag jobbar på har hjälpt BioNTech/Pfizer att göra de kliniska studierna. Men vi fick ingen studie hit till Norden, så jag blev inte inblandad i dom. Så det som skiljer är hur man får proteinet att bildas i kroppen, och dessa är jag inte inläst på…
Tror du inte de olika vaccinen kommer interagera/reagera olika på olika individer? Vem som borde få vilket vaccin för bästa effekt kommer aldrig hinnas redas ut innan Coronan är över. Tänker på DNA/blodgrupp etc. Eller något annat individuellt vi knappt förstår.
Alltså kan en individ få bättre effekt från ett vaccin som på gruppnivå är mindre effektiv än från ett vaccin som är effektivare på gruppnivå.
Jo jag tror att de kan ha olika effekt på olika individer, men om det kommer vara så tydligt som för andra läkemedel tror jag inte. Men det återstår att se tror jag. Både BNT och AZ vacciner är ju inte avdödade virus utan genetiskt framtagna och det är ganska nytt. Vissa länder, ex Kina o Japan kräver en viss klinisk prövning av deras befolkning innan ett läkemedel kan bli godkänt där. Borde ha mer koll eftersom jag pluggat bla immunologi en gång i tiden, men hittills är det lättare att individanpassa läkemedel där genetiskt fel orsakar sjukdom eller vilken typ av Cytokrom p450-uppsättning man har som bryter ner klassiska småmolekylära läkemedel.
Jag spekulerar mest baserat på teoretiska kunskaper på skakig grund. Är nog mest ute efter att motverkar att enskilda individer ser att vaccin x har 94 % effektivitet på gruppnivå och vaccin z 76 %. och då vill ha 94 %-aren när de individuella egenskaperna hos individer raderar skillnaden.
Vad är det som känns “sådär”? Alla mediciner har biverkningar(saker utan biverkningar brukar normalt sätt inte kallas medicin). Det finns alltid en risk med medicin/vaccin, men efter de tester mediciner går igenom är i princip alltid riskerna mindre med medicinerna än de sjukdomar de ska bota.
Vaccin är dock psykologiskt lite annorlunda. “Vanliga” mediciner tas ju när en sjukdom har debuterat, medan vaccin tas i förebyggande syfte. Därför är det viktigt att det finns ett bra försäkringsskydd om det värsta skulle inträffa, en eller flera individer drabbas av allvarliga biverkningar.
Samtidigt kan man se vad som hänt i UK. Några med kraftiga allergier, så kraftiga att de bär “adrenalinpennor”, fick kraftiga reaktioner. Vad jag sett har dock ingen varit tvungen att använda sitt adrenalin, men myndigheterna tog ändå beslutet att utesluta personer med så kraftig allergi från vaccinationsprogrammet. Tycker det säger något om säkerhetsnivåerna(jag har en släkting som har just sådan allergi, han var klart upprörd över att han ev. kommer nekas vaccination). Ska säga att jag här mest går på medieuppgifter och några få mer säkra källor.
Jag är inte emot vaccin. Det som känns olustigt är när det talas om företag utan tidigare verksamhet i Sverige som inte omfattas av läkemedelsförsäkringar. Kanske beror det på min totala okunskap om läkemedelsbranschen
Neurosedyn, bröstmjölksersättning och boken sjuka pengar av Peter Rost har satt sina spår när det kommer till mitt förtroende för läkemedelsindustrin.
Svårt att förstå sig på detta. Hittade en artikel som förklarar men inte lätt att begripa ändå.
Man ska använda sig av plugin google översätt för att läsa på svenska.
Något vi inte kommer få veta innan det här är över, men jag tror att de flesta, ja alla till och med, skulle vilja ha den med högst effektivitet på pappret. Kanske även trots biverkningsprofilen skulle tala till vaccin z fördel.
I stort så hade troligen ett med 76% effektivitet kunna ge den flockimmunitet som behövs för att trycka bort smittan. Men så har vi alla anti-vaxxers som drar ner den totala effektiviteten vaccinering innebär.
Lena Hallengren kommer med extremt tomma löften, bara att se hur de som fick biverkningar på förra, knappt någon kompensation överhuvudtaget. Lär inte ändras för de som får “skador” av Covid vaccinet.
Nu när typ samtliga restauranger, barer mm kommer behöva stänga, då är frågan, vilka överlever. Tar vi Stockholm då tror jag det kommer bli en stor procent som inte kommer klara av det hela.
Precis, många små läkemedelsföretag är inte etablerade i Sverige och inte medlemmar i LIF för att på så sätt få ta del av deras försäkring. Vilka som har denna försäkring finns här Våra medlemmar
Så bra att staten meddelar detta i innan något händer.
Nu är den boken över 10 år gammal, och förr var det mer vilda västern än vad det är idag. Jag måste gå igenom en hel del SOP’ar från diverse företag om vad man inte får göra med ekonomiska medel, och detta med att muta sjukvårdspersonal är i stort sett borta nu. Jag kan inte garantera att det är helt borta då den mänskliga faktorn kan ta över företagens policy’s. Företagen vet att de får ganska saftiga böter och som de säger själva, dåligt rykte, om det kommer fram. Men visst, i slutändan är allt ekonomiskt och de har aktieägare som de vill göra nöjda.