Stora Corona-tråden (2020)

Beror nog på vilken styrka spriten har från början.

1 gillning

Men smartast är nog att inte vara dumsnål och späda ut sin handsprit.
Finns ju risk att folk gör fel och sedan tror dom är skyddade.

1 gillning

Absolut. Tänkte mest på de som gör handsprit av rödsprit. Har man köpt sprit avsedd för desinfektion är det nog bara dumt att späda den även om den ligger på 80%.

Har för mig att jag hört att 60-80% är effektivare mot virus är 90%

1 gillning

7 gillningar

:slight_smile: Clas Ohlson tänker på årets tomtar:

3 gillningar

Man jämför Sverige med andra Nordiska länder hela tiden om antal döda men jämfört med Egypten så ligger Finland faktisk sämre till. Danmark ligger sämre till än Indien kan man också konstatera. Sverige är i alla fall inte bland dom värsta. Kurvan går ändå uppåt i Ryssland som tycks ha funnits vaccin för länge sedan. Här sprider sig coronaviruset - SVT Nyheter

Danmark har nu lika många medborgare på bidrag som offentligt anställda. Sverige ligger vi på ca 40 procent

Var har du läst det?

Min Far såg ett debatt program på Dansk TV

1 gillning

Då undrar man om danskarnas offentliga sektor är lika stor som den svenska?

Förresten, vi lägger ned detta. Kommer bara sluta med att folk vill tjafsa.

2 gillningar

Det finns flera aktorer som kommer att erbjuda vaccin som Sverige kommer att köpa in. Om jag ska våga vaccinera mig så tar jag hellre från pfizer.

Tänkte ändå passa på att berätta att skattetrycket är högre i Danmark än i Sverige.

2 gillningar

Har för mig att de har lägre skatt på inkomst än Sverige?

Sen har de väl åtminstone haft en del hemska skatter på exempelvis bilar och mc. Framförallt på större bilar, Finland har väl något likande? Att Sverige inte har haft det gissar jag förklaras med Volvo och Saab :wink:

Hit hittills så dog det fler år 2015 än 2020 Sverige Coronavirus (COVID-19) - Grafer, kartor, diagram och statistik c19 platz.se

I morgon tisdag kommer personer över 80 år att få de första doserna av Pfizers och Biontechs vaccin i Storbritannien. Hur kan det komma sig att Sverige inte får börja inte förrän nästa år verkar som?

En av de sakerna som det pratats mycket om på nyheterna senaste veckorna. Storbritannien har godkänt vaccinet med någon “nödlag”.
EUs kvarnar maler mer långsamt då många länder ska komma överens.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/12/pfizer-vaccin-godkant-i-storbritannien/

1 gillning

Misstänker att det är omöjligt att få fram doser så att alla kan börja vaccinera samtidigt, så måste väl bli att några börjar tidigare än andra.

1 gillning

Den brittiska myndigheten MHRA har godkänt vaccinet. I bland annat Sverige väntar vi på att den europeiska myndigheten EMA godkänner.

1 gillning

FDA har inte heller godkänt Pfizer/BioNTech’s vaccin. FDA rådgivare har möte på torsdag då de ska utvärdera vaccinets egenskaper. De kommer sedan rekommendera FDA vad de ska göra med ansökan.

1 gillning

128712948_10158017814163951_4863637356224170167_n

5 gillningar