Uppskattar dina inlägg gällande Corona, det känns som du vet vad du snackar om. Läser allt du skriver om det, då det du skriver och funderar över känns mer jordnära än alla ödesrubriker man möts av så fort man går in på någon av de svenska mediessajterna. Om jag inte missminner mig så hade du jobbat inom detta område innan eller?
Jag tror det är för svårt att informera/utbilda om det. Det handlar om mänskligt beteende och människors motoriska tics, vilket är extremt svårt att ”komma åt”.
Håller med där, jag använder mask på jobb och tycker det är det svår att inte röra det. Ofta kanar det ner och man vill rätta till det.
Ja, att folk vidrör sitt ansikte är nog omöjligt att få bort, men inte hantering av masker, för det är något nytt och därigenom lätt att utbilda och forma.
Så jag håller inte med. 
Oense helt enkelt…
Motsägelsefullt.
Att inte ta sig i ansiktet och hanteringen av masker går hand i hand.
Det handlar mer om hur du hanterar masken efter användande, så nej det är inte motsägelsefullt.
Bör nog tillägga att en människa rör sitt ansikte extremt mycket under dagen. Virus kommer in via näsa, mun och ögon.
Många som bär mask, vet inte hur man hanterar en mask som inte är engångsmask, eller att engångsmasker är engångs osv. Skulle det finnas instruktioner hur man hanterar masker och engångsmasker då skulle de fungera effektivt. Alla kanske inte skulle följa anvisningarna, precis som tvätta händerna, men det skulle med all säkerhet se till att vissa inte fick viruset.
Precis som tvätta händerna skulle inte alla följa det slaviskt.
Men jag tror att instruktioner skulle hjälpa en hel del och kanske få folk att bära mask i vissa situationer, tex överfulla bussar.
Undersökningar har visat att mask är ett bra skydd mot viruset.
Och det spelar ingen roll hur du hanterar masken efter användande när du tagit på den under användandet. Med andra ord är masker helt verkningslösa.
Du menar att det är omöjligt att tvätta händerna efter att man har tagit av sig en mask? Du menar att kirurger inte behöver mask? Eller hur tänker du?
En undersökning som är godkänd? Vilken?
32 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Stora polemiktråden
Folk använder hemsydda tygmasker som sätts på och tas av och plockas upp och ner i fickan hela tiden, långt ifrån ens godkända engångsmunskydd som åtminstone är testade med mer eller mindre framgång.
Här har du tydliga exempel på att mask inte fungerar. Dom tar och flyttar på masken hela tiden. Du tror inte att viruset fastnar på händerna. Ska man bära med sig handsprit då eller? Redirecting...
Man kan väl dricka det istället? Slipper man bära.
Även om jag också ser folk som håller på med sin mask så är det inte alla som är lika ”dåliga” på det. Och i en intervju situation så är det mer saker som påverkar, nervositet, att man pratar så masken rör sig m.m.
KI koordinerade en literaturstudie som visar att det finns fog för påståendet att munskydd kan hjälpa till att minska smittspridningen. Samtidigt visar den att det är svårt att göra absolut 100% säkra studier på området.
Visst kan det vara så men av det jag sett hur folk hanterar munskydd tror jag det är en försvinnande liten effekt att hindra smittan. Däremot så tror jag att dom som inte hanterar den rätt blir större smittspridare.
I en perfekt värld där alla hanterar masken på ett korrekt sätt så tror jag också att den hindrar smittspridning. Men nu lever vi inte i en perfekt värld så jag är av åsikten att den inte hjälper nämnvärt.
Ett exempel. En person har mask som antingen har Covid-19 eller varit nära andra som har det. Masken har stoppat viruset och är i koncentrerad form på masken. Personen är och tar på masken hela tiden, Går in i en affär och tar på en massa saker och sprider smittan vidare. 
Men vad fan, jag bor ju där. Immigrerade hit 2008