Stora Corona-tråden (2020)

Inte bara rent mjöl i den påsen där tror jag , nå lurt är de skulle ja tro

Nu vill jag inte bidra till konspirationsteorier, men… OM jag hade jobbat i Trumps stab hade jag sedan länge sagt att om Trump får Covid.19, måste vi säga att Melani också har det… Det gör det betydligt svårare att vräka på kritik och elakheter.

Om vi bortser från konspirationsteorierna så är det ju ett extremt speciellt läge. Hur det utvecklas beror enligt mig på två saker, hur Trump kommer att agera de kommande dagarna och hur sjuk han blir. Lyckas han hitta ett sätt att agera de kommande dagarna så att han är aktiv utan att bryta mot alla möjliga restriktioner kan det sluta väl för honom. Blir han riktigt sjuk så påverkas ju hela presidentvalskampanjen. Och allt tyder på att han behöver kampanja.

2 gillningar

Det blir ju spännande (i brist på bättre ord) att se hur detta kommer att utveckla sig. Hur går det för Mike Pence, har han smittats? Joe Biden, kan han ha blivit smittad under debatten… om det börjar sprida sig så kommer det förändra en hel del. Bara det att folk blir lite mer vaksamma kring det att både Trump men kanske framför allt Biden börjar bli rätt gamla och potentiellt inte överlever mandatperioden gör ju att fokus kommer skjutas ännu mer mot vicepresidentkandidaterna.
(Det har ju länge pratats om Trump’s och Biden’s hälsa så det är ju inget nytt egentligen, men nu kom det ju upp en händelse som kan sätta strålkastaren på detta igen.)

Edit: Biden testad negativ för covid-19

Nu får du undvika fysisk kontakt med andra än de du bor med, @Sevis. Bålsta tillhör väl Uppsala län där de nya allmänna råden gäller?

Nu även i Stockholm:

Gick alla sthlmare hem nu och gatorna är tomma?

1 gillning

Alla åkte till Gotland.

3 gillningar

Japp, jag är ensam kvar här i city :smiley:

Nude City

Om man gör vissa beräkningar utifrån läget idag(igår?) så kommer det vara ganska hett nästa fredag/måndag. Tyvärr. Skulle jag tro något kommer antal inlagda och IVA-vårdade att skjuta i höjden men antalet döda hållas lägre. Om vi nu inte får in smittan på äldre boendena igen och 70+ går bananas efter att restriktionerna ändrats för dem. Du sticker antalet avlidna upp igen.

Frågan är om regeringen gjort något übersmart, höjde publikgränsen till 300 men länsstyrelserna kan sätta lägre om det behövs. Vilket alla kommer tycka behövs om smittan sticker iväg. Regeringen kommer då hänvisa till de lokala myndigheterna och har på så vis undvikit den heta bollen i sitt knä samtidigt som vi får vettiga regler där så behövs?

1 gillning

Jag hoppas man har lärt sig en del och gjort pessimistiska beräkningar vilket leder till att man går ut lite hårdare, tidigare så man slipper den värsta toppen

Exakt, hoppas verkligen det. Jag träffade en gammal vän som är läkare och forskare(inom smittskydd) för en vecka sedan. Han menade att man lärt sig mycket om vård av Covid-19 patienter och bara det borde hålla med dödstalen. Samtidigt sa han att befolkningen inställning blir avgörande för får man in för många IVA-patienter kan man inte ge dem 100 % vård.

2 gillningar

Jag har den senaste veckan försökt fundera lite mer igen kring Corona. Några stråk som kan vara vårt att ha med sig är att jag är mycket skeptisk till effektiva vacciner snart. Självklart kan någon forskargrupp träffa helt rätt och allt blir bra.

För att viruset ska mutera och bli ett vanligt förkylningsvirus måste(?) vi räkna med en tid på 3-4 år. Även här kan något fantastiskt ske som kortar denna tid radikalt. Å andra sidan innebär ju alla restriktioner att vi motverkar att viruset fritt flödar och snabbt muterar.

Jag har, nästan från utbrottet, sagt att det finns en faktor X. Vad är det som gör att det ibland smittar som mässling och ibland nästan inte alls? Här verkar forskarna fortfarande inte ha svar.

Till sist något att ha koll på. Danmark har genomfört en stor studie om andningsskydd. Påstås vara den största någonsin. De får inte studien publicerad. Varför är frågan? Dålig studie? Problematiska resultat? Vad vore det mest problematiska resultatet? Troligen att andningsskydd är ineffektiva. Varför skulle det vara problematiskt? En orsak till att det skulle vara problematiskt är att många länder har rekommenderat andningsskydd och vad händer om det visar sig att de är ineffektiva? Vilket jag menar att de är ur ett holistiskt perspektiv. Sedan får man inte glömma att länder likt Sverige kan få effekt från andra åtgärder - stanna hemma om du är sjuk, håll distans och tvätta händerna - medan andra länder har uppenbara problem att få effekt av dylika råd. De länderna kan helt plötsligt stå utan även ansiktsmask som medel. Även om de visar sig ineffektiva ur smittspridningspwrspektiv kan de ha fyllt en psykologisk funktion.

Läget i Sverige står och väger. Hur länge orkar vi hålla ut? Jag tror att när varningssignalerna nu på allvar ljuder, klara vi att hantera kraven på oss. Men det är svårt. Vi är i slutet på oktober och detta ska hålla på till maj/juni. Förra gången var det från mars till början på juni. Det tyckte vi då var tufft.

7 gillningar

Tegnell och gänget släppte några scenarios, de utgick hela tiden från det värsta. Kollar man klipp på Youtube från september/oktober då kommer den frågan upp när de intervjuar honom.

Det tror jag inte, men ett stort problem är att folk inte vet hur de ska hantera skydden.

Säg att någon varit ute en dag med sitt skydd utan att tänka på hur han/hon rör på skyddet och sen petar sig i ögat. Tror scenarios som detta är större än vad folk tror. Om masken samlar på sig saker då blir masken ett problem, därför ska man hantera den som smittad. Man ser allt för många som tar av och på masken hela tiden. Masken blir därför en fara om man inte hanterar den rätt. Rätt hanterad då har det visat sig att den skyddar.

Det har visat sig att viruset har ganska lång livstid utanför kroppen.

Alltså är masker ineffektiva. Vi måste hantera verkligheten inte teorin.

Handlar väl mer om utbildning än att de skulle vara ineffektiva?

Vi har fått info hur vi ska tvätta händerna i massor, men jag har inte sett enda informationsgrej hur man ska hantera masker fast det finns flera undersökningar som visar att de är effektiva.

För mig är effektivitet hur resultatet blir i förhållande till kostnaden. Masker är ineffektiva då de är narmast omöjliga för gemene man att använda korrekt. Det leder till att de inte når något resultat. På topp av det kan man misstänka att det snarare blir ökad smittspridning när gemene man använder masker så som du beskriver. Plus att jag är övertygad om att många med milda symptom utökar sin aktivitet bland andra människor.

3 gillningar

Fick masker att använda på jobbet (frivilligt att använda) då det fanns konstaterade coronafall. De flesta har dem strax under näsan och tycker att det är gott nog. Och sen får man ju hålla tyst om de ska sitta på plats och absolut inte tugga tuggummi för då drar de söderut direkt. Är inte så rädd för att få Corona utan använder det på jobb för mina kollegors skull. Vill inte bli ansvarig för att någon av dessa trillar av pinn för att jag inte gjorde vad jag kunde.

1 gillning

Okej, jag tror det är ganska enkelt att utbilda folk i det hela och det skulle minska smittspridningen.

Båda är ju gissningar så.

Sen tror jag inte att det ökar utgången bland de flesta men det kan ge en falsk säkerhet hos folk i riskgruppen. Men utbildning som sagt.

Är förvånad över att man inte har informerat hur man ska använda masker, mycket förvånad över de.