Aha, får väl trots allt säga att det är bra.
Märkligt att du tog det som populistisk regeringskritik. 
Jag vet att du gärna drar en lans för de, men denna bild/lista är ju en kritik mot massor av saker. Media som svänger och vill gärna göra klickvänliga rubriker, ”experter” som vill synas och visa att de har god kunskap om ämnet (kanske för att senare lättare kunna få forskningsmedel?), länder som kritiserar varandra, WHO & regeringen som kör sina ibland försiktiga ibland tvärsäkra budskap med mera med mera.
Att vara ”vanlig dödlig” i den här mängden information är inte lätt och kan framstå som tvetydigt och förvirrande.
Regeringskritik tog jag det inte som, bara allmänpopulistiskt.
Men var det menat som mediakritik så är jag all in 
Här är en ovanligt kompetent artikel. Jag tycker den ringar in mycket av det som bör sägas just nu. Och inte bara beröm. Men både berömmet och kritiken är kvalificerat och intressant. Virusexperter: I dag följer alla Sveriges coronastrategi | SvD
Personligen har jag tänkt att idag eller kanske de kommande två tre dagarna bör vi se om vi är på väg in i ett nytt läge efter att skolor börjat och semestrar är slut. Ännu så länge verkar smittspridningen hålla sig på hyfsat låga nivåer.
Det finns också tydliga tecken på att vården lärt sig hur man ska behandla patienter med Covid-19 på ett mer effektivt sätt. Det kommer i sig leda till färre dödsfall och om äldreomsorgen orkar hålla i sina basala hygienrutiner kan vi även där se fram mot en lugnare höst. Den största faran är nog att vi medborgare börjar slappna av. Jag har själv varit inne på kontoret för första gången sedan mars och kommer så fortsätta. Även om det blir en till två gånger i veckan så börjar många av oss ändra vårt beteende.
nu har det gått några dagar och det ser inte ut som att det ökat. Eller har jag missat något?
Vi får hoppas det följer Apple aktien. 

Så här långt måste man ju konstatera att inget dramatiskt ser ut att ske. Tycker också att många Europeiska länder indikerar bättre siffror än vad som speglas i media. Många nya fall kommer från ökat antal tester och många drabbade är yngre. Få länder rapporterar hög belastning på sjukhusen vilket är ett av de viktigaste nyckeltalen. Döda och smittade är sekundärt. Kring Frankrike finns dock vissa påståenden om hög belastning i vården. Men då du har viss erfarenhet från sektorn vet du säkert att man inte alltid kan ta personalens vittnesmål i media som underlag för bedömning.
Men tillbaka till Sverige. Just nu ser det bra ut. Finns väl inte en enda siffra som går åt fel håll? Frågan är om vi ligger någon månad efter vissa andra länder så vi får en topp om några veckor? Men då ser vi det via stigande siffror ett par veckor innan.
Sedan har jag en personlig fundering. Nu verkar unga vuxna vara mest drabbade och de blir i normalfallet inte drabbade av allvarlig Covid-19. Om den gruppen rullar runt smittan inom sig så får vi en fin smittskyddsbariär. Om de slarvar och besöker äldre eller jobbar extra i äldreomsorgen blir det tråkigt, annars ganska bra.
Ja, aldrig varit med om att vi inte går på knäna inom vården. Så där har du nog rätt i att det inte går att säga att något är bättre eller sämre genom sådana uppgifter.
Jag försöker följa datan från http://covid19stats.ddns.net/
Där ser det ut som att det var en liten ökning som åter nu minskar.
Men om jag förstår dig rätt så är planen/och har hela tiden varit att platta kurvan så att vården klarar av det. Inte så att ett vaccin hinner tillverkas eller att vi släcker ut smittan. Och på den punkten finns det väl inget sjukhus som inte klarar belastningen. Så länge sköterskorna håller friska 
Det har varit Sveriges strategi från dag ett, att platta kurvan så att vården hinner med.
Yes, vill minnas det också. Men alltid svårt att hänga med när många politiker och nyheter fokuserar på mycket annat än just det
Bra sida den 
Det stämmer, platta ut kurvan har varit vår strategi. Med tillägget, skydda de utsatta.
Antalet smittade håller sig lågt, och vi får inte glömma att vi testade 140000(!) förra veckan. Vi ska hitta x antal fall då. Jag skulle önska att de hittade ett sätt att prata smittade i andelar av testade. Nu kan vi och media bli lurade både uppåt och nedåt.
Jag kollade lite noggrannare på sidan fu länka till. Det var ett tag sedan jag var inne där och de(han/hon?) försöker i alla fall att jobba med andelar. Om du känner honom, kolla om de/han/hon inte kan lägga till en graf med antalet test. Mest för att påminna folk om att det testas väldigt mycket nu.
Så kan det gå…
Ja tänkte fake direkt … snart val och allt 
Ja det var väl bara en tidsfråga.
Den tanken slog mig med.
BoJo fick ju massa sympatier och stöd när han hade covid-19. Eller tycker hans stab att det är damage control, han slipper debattera Biden?