Stor förändring av förmånsvärdet +25%

Om man vill ställa om snabbt bör elbilar subventioneras på samma sätt som Norge.

Som det är idag är det åtminstone bättre än inget. Tjänste-och förmånsbilsförare väljer laddhybrid framför 100% fossilt.
Många korta resor.
Om många av de som kör ut till Volvo Torslanda gör det på el eller el blandat med bensin istället för 100% fossilt gynnar ju alla.

Där finns nog en samhällsnytta att putta köparna mot el men när det kommer till laddhybriderna är de så tunga och elen tar slut så snabbt så faktum är att de släpper ut mer än deras mer snåla diesel och bensin-motsvarigheter.

Jag har dels egen erfarenhet av det dels att ha Plug-in-hybrider i pooler - alltså de drog så oerhört mycket. Det är inte bara det att elen tar slut efter 3 mil (5 officiellt) det är att det inte krävs särskilt mycket på gaspedalen för att den automatiskt skall växla till diesel eller bensin. Detta gäller särskilt de stora populära XC60 T8 och XC90 T8.

Absolut. Volvos hybrider är tyvärr efter i tekniken.
Totoyats rav 4 plugin är däremot smartare.
Har haft en kia plugin som hyrbil och låg på 0.25 i förbrukning. Betydligt bättre än en ren fossil

hur länge kan den hålla 0.25l/milen?.
stadskörning där den får pluggas in då och då är ju förståeligt.
Det jag frågar är: hur många landsväg mil kan bilen vara så effektiv?

Jag körde 6 år med plugg in hybrid. Snittade 0,18l/mil över de sex åren. Hälften av det, eller lite mer, skulle jag säga kom från fjällresor och weekendresor. Först hade jag Volvo D6 och sedan Passat GTE.

1 gillning

det är ju riktigt jäkla bra.
men hur är det om du kör längre sträckor? Hur långt håller sig batteriet i hybrid läge?. säg du åker sthlm-malmö.

På längre sträcker håller det ju nästan inte alls. Båda mina bilar kunde väl optimalt klara 40 km på batteri. Volvon lite mer. Efter att batteriet tagit slut drar en plugg in hybrid mer än motsvarande bil pga ökad vikt. Det innebär att till Malmö kör du 40 km på el och resterande 450 km med en bil som drar lite mer. Summan bli ungefär neutral, dvs besparingen i början äts upp av ökad förbrukning de övriga km. Jag åker en del från Stockholm till Norrköping. Där blev 40 km el mer märkbart då det sedan ”bara” återstår 110 km. På den sträckan hinner inte den ökade förbrukningen äta upp besparingen de först 40 km.

2 gillningar

Så egentligen vill man ha en plugin med 20 mil på batteriet?

Typ ja, och ingen ökad vikt…:grin:. Jag tänkte ofta så att om de skulle klara runt 75 riktiga km så skulle dels i princip all stadskörning för mig gå på el och resor till Norrköping, Valdemarsvik eller Örebro(tre ställen vi regelbundet besöker) bli klart bränsleekonomiskt bra. Om man kan ladda på plats, vilket vi ofta kan.

Men till slut får man ju konstatera att det jag verkligen vill ha är en elbil. Privatleaser en XC60 bensin som ska komma inom 1-2 veckor. När avtalet går ut på den om 3 år så hoppas jag utvecklingen tagit ett tydligt kliv framåt. VW ID.4 och Skodas nya indikerar ju det.

Hade 0,25 på landsväg, 90 mil tur och retur till mina päron.
Batteriet fulladdat när vi åkte hemifrån

det är ju sjukt bra!. laddade du hos dina föräldrar då?

Jo. Laddade typ halvfullt om jag minns rätt

Hur menar du att du finansierar min bil, egentligen? Hur har detta att göra med det offentliga överhuvudtaget? Att jag som ”förmånstagare” blir beskattad för att få köra den, tvingar mig däremot att vara med och finansiera skit åt exempelvis dig.

Inget det du säger är ju logiskt :slight_smile:

Jag betalar naturligtvis din bil genom att din totala skatt minskar för att du tar en tjänstebil än om du skulle få lön för motsvarande belopp. Vilket betyder att staten går miste om en del den skattesats som satts på arbete.

Det går naturligtvis att diskutera om skatt på arbete är en bra eller dålig grej men just denna tråden handlar om tjänstebil/förmånsbil.

Tycker överlag att det är bra med förmånsbilar. Vi får en nyare bilflotta vilket alla bilister gynnas av.
De nya bilarna är säkrare både för den som kör och dess medtrafikanter(vilket ger lägre sjukvårds-och försäkringskostnader men också mindre lidande).
De släpper ut mindre avgaser än motsvarande äldre bil(lägre miljö/klimat-belastning).
Vi får en större begagnatmarknad(blir billigare att köpa en bättre begagnad bil).
Det blir med en större ny elektrifierad bilflotta, mer tryck på samhället att skaffa laddstolpar så fler oftare kan ladda sina el/elhybrider.
Med mera…
Sen kan man ju flika in att bara för att det är en förmånsbil så är det ju varken gratis eller lite pengar för nyttjaren. Det är ofta många tusen för en förmånsbil. Det finns såklart olika avtal men bilen kostar ändå rätt mycket pengar varje månad. (Även de pengarna företaget betalar åt sin anställda, som förmånsbilarna kostar företaget, kunde annars gått till högre löner eller andra förmåner.)
Jag har haft förmånsbil innan men merparten av mina arbetsår har jag inte haft det och jag är varken avundsjuk eller missunnsam på de som har den möjligheten.
Tycker vissa försöker sig på att ge en bild av att alla som kör förmånsbil är rik medel/överklass som ska straff(skattas), bara för de har möjlighet till dessa ”oerhörda” privilegier.

3 gillningar

Sverige har europas näst tyngsta fordonsflotta (Endast Luxemburg slår oss) - säkert ja, men troligen släpper vår flotta ut betydligt mer än övriga Europa per capita.

Kunde inte sagt det bättre själv!:+1:t3:

Jag är lite mer kluven än dig. Mest baserat på det @Esse skriver ovan. Man borde gått in med tydligare styrmedel mot mindre bilar och mindre förbrukning.

Jag har haft förmånsbil i ca 15 år, men nuvarande och nästa jobb är jag utan förmånsbil. På det kommande jobbet kan man tydligt se det som en miljöfråga. För mig personligen är det en sak inte många tänker på som är väldigt betydelsefull, det är att om jag har förmånsbil så ingår parkering i Stockholms innerstad(om jobbet är där). Det är svindyrt, så kalkylen blir ju väldigt förmånlig med förmånsbil för mig och många andra i Stockholm. Jag har aldrig förstått varför vi som jobbar centralt i Stockholm ska ha samma förmånsvärde som de som parkerar i ett industriområde i en mellanstor stad. Inser att det säkert blir för administrativt krångligt att dela upp summorna. Men, man kunde ta bort trängselavgifterna från förmånen. Då kunde man tagit bort garage.

Skulle jag konstruerat ett system nu hade jag behållit tydliga(re) sänkningar för bränslesnåla bilar och fixat detta med garage i innerstäderna. Det tror jag skulle fått bra effekt på helheten.

Detta fick väl framförallt medial uppmärksamhet för att gränsen på utsläpp låg på 70g/km vilket gjorde att Volvo kom under taket. Finns bilar med likvärdig vikt men betydligt lägre utsläpp.
Jämför man Volvo xc60 recharge med toyota rav4 plugin ligger båda kring 2500kg i vikt.
Utsläppen av CO2 för Volvon är kring 66g/km medan Toyotan har 22g/km.
Volvos laddhybrider verkar vara betydligt mer dum än Toyotas.

Ja dessa regler hade sett betydligt annorlunda ut om vi inte hade haft en inhemsk bilindustri.