Stor förändring av förmånsvärdet +25%

Enligt media är Januaripartierna överens om en relativt kraftig höjning av förmånsvärdet på förmånsbilar. Jag är väldigt kluven i synen på detta förslag. Jag har alltid tyckt att det är konstigt att det är så förmånligt att ha förmånsbil. Känns som ett ganska ojämlikt system. Samtidigt har det hållit Volvo och SAAB(och det gick ju bra…:roll_eyes:) under armarna. Likaså har det sett till att vi har en ganska modern bilflotta i landet, förmånsbilisterna kör nya och därmed säkra(re) bilar och det kommer ut många treårsbilar på marknaden för de som inte vill köpa nytt.

Ska samhället på allvar ställa om till en mer miljövänlig transportsektor kan det här vara klokt. Samtidigt skulle jag inte haft svårt att tänka mig en period av fortsatt kraftiga sänkningar av förmånsvärdet på elbilar och vissa laddhybrider.

Jag vet att flera politiker i många år velat komma åt det här systemet och olika förslag har varit upp för diskussion. Min bild är att de diskussionerna inte träffat den mediala fläkten så många kommer nog bli både överraskade och förbannade. Eller vad tror ni?

Vidrigt. Dessa jävla elitister till politiker. Allt ska bli dyrare och mer besvärligt. Sänk vartenda industri. Återgå till bondesamhället… innan dess är ju garanterat inte terrorpartiet mp nöjda.

1 gillning

Jag hatar Miljöpartiet

4 gillningar

image

Mycket förmåner för de som redan har det bra, kanske bra det beskattas.
Går väl att ta en mindre och mycket billigare bil än en stor Volvo.
Då kanske man till och med får lite mer pengar över? :stuck_out_tongue:

Alla hatar miljöpartiet.

2 gillningar

Vilken konstruktiv diskussion det blev här. :joy:

2 gillningar

Volvo får väl skylla sig själva lite att dom är sena på bollen när det gäller elbilar. Har ju haft Plugin Hybrider ganska länge men dom är ju ofta för dyra för att gå in på 7-9 basprisbelopp

Volvo verkar ligga och precis klara de olika gränserna. De orkar inte riktigt få fast mark under fötterna. Även om jag tycker de gör ganska lyckade bilar för sin peng. Men de har svårt med förbrukning och utsläpp.

1 gillning

Det har väl inte varit någon hemlighet de senaste decennierna att den svenska politken kring bilar har anpassats efter Volvo? Ingen politiker vågar ju ta beslut som slår undan benen på en stor del av den svenska industrin.

Därför är detta förslag extra intressant. Inte nog med att det kan röra upp medelklassen i storstäder, det kan röra upp arbetare i västra Sverige samt Volvoledningen/ägarna.

1 gillning

Efter att dom blivit upprörda och lugnat ner sig får man ju hoppas dom anpassar sitt sortiment bättre till dessa ny regler. Det är ju så politiken brukar vara att styra om producenterna i en annan riktigt.

Jag tror du har rätt, men bilindustrin är extremt konservativ och trögrörlig. Men vi hoppas… Jag tror det stora vrålet kan komma från medelklassen. Många är vana att ha en ny fin bil till mycket låg kostnad. Samtidigt är den disponibla inkomsten mycket hög just nu bland de typiska förmånsbilisterna. Man skulle kunna uttrycka det som att lönerna ligger på en nivå anpassade för 3-4% ränta, medan verklig ränta kanske är 1-1,5. Många sköna kronor som finns tillgängliga i hushållen. I alla fall tills räntan börja stiga. Och då finns det risk att några köpt hus eller lägenheter baserat på räntor under 2%. Men det är en annan fråga…:smiley:

1 gillning

Ja, bilindustrin är verkligen trög.
Vi är ute på jakt igen efter ny tjänstebil för min fru.
Hon har 8,5 basprisbelopp att köpa för om en väljer en miljöbil enligt skatteverkets regler.
Vill man idag ha en familjebil som bara går på el går det ju inte att få in det på 8,5.
Även Plug-in Hybrider i den klassen är svåra att få om man vill ha lite lull lull.
Har kollat på Passat, Rav4, XC40 och Peugeot 3008. Bara Kia Optima går in för det beloppet.
Lyxproblem men det är ju något folk tampas med vid val av tjänstebil.

1 gillning

Svårt att komma in under basbeloppet även om man går efter bilföretagens särskilda tjänstebilsprislistor?

Yes. Min fru har två kolleger som kör Passat GTE och dom fick lägga till egna pengar för att få sina bilar. Något vi inte är så sugna på. Det är dessutom väldigt lång väntetid på Passat GTE.
Så det lutar nog till att det blir en Kia Optima igen.
Skall ut i helgen och kolla runt lite till…

Här kan man väl säg att förslaget har tänkt till. I det nya så får elbilar och (tror jag)plugg in hybrider samma förmånsvärde som en motsvarande bensin/diesel. Det blir dyrare för alla idag, men det kommer styra mot el.

På min förra arbetsplats låg jag bakom att vi ändrade bilreglerna så det blev 10 basbelopp om det var el, plugg in hybrid eller gas. När det trädde ikraft tog många plugg in hybrid. El var antingen Nissan leaf eller Golf e med kort räckvidd de enda som ändå kom in. Med Passat, Audi A3 och Outlander blev mkt populära.

1 gillning

Tycker att det är rimligt att den som köper eller leasar en bil betalar de faktiska kostnaderna, oavsett om det är privatköp eller genom arbetsgivaren.

Sen ska givetvis arbetsgivaren stå för de kostnaderna som kommer av om bilen används i tjänsten.

Det där är ju lite knepigt. Å ena sidan kan jag hålla med dig. Men jag kan också tycka att om arbetsgivaren tar full kostnad för bilen och ”ger” mig den ska jag bara behöva betala förmånsvärdet på ”gåvan”. Allt annat jag ”får” från arbetsgivaren följer ju den principen.

I nästa led får man då fundera på om just bil är så speciellt att det ska ha särskilda, ogynnsamma regler? Ja så kanske det är om vi ska ställa om samhället. Men då tror jag att en kompromiss vora att kalla fall i tre fyra år till vara mer generös än förslaget på vissa miljöbilar. Den klassificeringen skulle kunna skärpas jämfört med idag.

Å andra sidan kan väl arbetsgivaren höja den anställdes lön istället för att “ge” en bil?

Vill man att bilar ska vara billigare att köpa/äga bör man se över ett sätt som kommer alla till gagn, inte bara de som har arbetsgivare som “ger” bort bilar.

1 gillning

Precis. Jag får 13k/månad extra för bil som jag kan använda till bilkostnader, eller köpa bärs och ostbågar för.