Stor förändring av förmånsvärdet +25%

Rent generellt så lär det väl bli vanligare att arbetsgivare erbjuder en ”bruttolön”. Sedan får den anställde välja lön, bil, sjukförsäkring och extra pensionsavsättningar. Jag har ett par kompisar som har det så. De har alla(2st) valt bl.a bil.

Varför skall jag subventionera din bil?

Ofta är de korta och enkla frågorna de bästa.

1 gillning

Varför skall jag subventionera dina bostadslån ?

Det skall du inte och det ränteavdraget försvinner snart också förhoppningsvis.

Varför ska människor som inte kan få barn subventionera förskola, gratis sjuk-och tandvård för barn och ungdomar?

4 gillningar

Är dessa subventioner något du är emot?

Tyvärr tror jag inte att några politiker vågar röra ränteavdraget även om jag har för mig att V har haft idéer i den riktningen.

Min poäng var att det argumentet kan man hålla på med i evighet.

4 gillningar

Kärnan är ju huruvida det är bra eller dåligt ur ett större samhällsperspektiv.

Nu har jag själv barn så jag är jävig. Det går att raljera om diverse ämnen.

Varför ska folk som inte kan åka kollektivtrafik vara med och subventionera den?

Varför ska jag som valt att teckna en privat sjukförsäkring beskattas extra för det?

2 gillningar

Svaret på frågan är narurligtvis: hur stor är samhällsnyttan.

Hur stor är samhällsnytta av att jag subventionera dina barns hälsovård och utbildning mot att jag subventionerar din bil?

Det är förövrigt fachinerande att individer som annars tycker att skatt är stöld och att Kina är den stora jävulen vill att vi skall använda skattepengar till att ge till Kina-ägda Volvo som ju är de som är absolut störst på tjänstebilsmarknaden.

Med din logik så bör alltså skatten på all inkomst vara 100%? Allt annat är alltså ”subvention”? Jisses.

Hur menar du?

Tänker att det här med att man betalar för saker man ev inte har eller använder(tex barn eller kollektivtrafik) är själva grunden i det offentliga. Människor har helt enkelt kollektivt kommit samman och bestämt sig för att vissa saker gynnar oss så starkt att vi betalar det här tillsammans oavsett om vi använder det eller inte.

Det offentliga brukar jag tänka på som en gammal bosättning. När de blev fler och fler invånare dök ett antal behov och ett antal möjligheter upp. Behoven kunde vara regler som skyddade bosättningen eller skapade viss ordning i lägret. Möjligheterna var att man tillsammans kunde lösa saker som tidigare inte varit möjligt därför att det krävs kollektiv uppoffring.

För att bestämma dessa regler växte två system upp parallellt, religionen och de äldstes råd. Där är starten på det vi idag kallar kyrka och stat(regering riksdag). Två saker har sedan påverkat utvecklingen extremt mycket, separationen mellan stat och religion samt demokratin.
Sorry, långt från ämnet.

1 gillning

Poängen är att varje skattekrona måste kunna försvaras utifrån ett samhällsperspektiv.

Att subventionera Volvos tunga och dyra bilar ser jag inte som något positivt ur samhällsperspektiv. (Och jag är då ett stort fan av Volvo-bilar i övrigt.)

Ingen i denna gruppen har lyckats framföra ett endaste argument om motsatsen.

4 gillningar

Okej !
Jag förstår det som att du tycker att omställningen till fordon som gör mindre avtryck på miljön inte går tillräckligt fort.

När det gäller slöseri med skattekronor så ligger Sverige väldigt högt upp på den listan så om detta ”slöseri” ,för omväxlings skull, främjar arbetstillfällen i Sverige så anser jag att det finns någon nytta med det.

Alltså jag har inte funderat så mycket på omställning av fordonsflottan i sig jag tycker bara det är lustigt använda skattekronor - målet måste ju var att staten är inblandad så lite som möjligt i något som marknaden skall ta hand om själva?

Lägg pengarna på vård, omsorg och skola i Västra Götaland i stället så slår det två flugor i en smäll.

Absolut, jag håller med dig. Storleken på samhällsnyttan är det väsentliga.
Jag som inte åker kollektivtrafik (cyklar) är gladeligen med och subventionerar kollektivtrafiken.

Vi har en gubbe i vår BRF som blev sur för att vi köpte en ny ställning till lekplatsen (hans barn är för stora att nyttja den). Han blev förövrigt sur att vi höjde priset på parkering (som är sjukt lågt idag) för att delvis betala investering med laddstolpar (han själv har inte elbil).

Just parkeringsfrågan är så fascinerande då många blir väldigt arga när denna höjs - men i själva verket subventioneras ju även parkeringar av alla i boendet, hade dessa inte fördelats på hela huset hade marknadspriset legat runt 5000 kronor / månaden för garage under jord och 2500 kr / månaden för plats ovan jord.

Utöver det finns det 4 platser till runt om i stan (det går cirka 5 parkeringsplatser per bil) som också subventioneras av de som inte har bil på olika sätt.