Stockholm stads skolplattform återigen i trubbel

Min erfarenhet är att en större organisation har fler stjärnor bara för att de är stora men andelen inkompetenta är högre inom en stor organisation. En liten organisation kan inte överleva på att ha inkompetenta medarbetare.

1 gillning

Läste sista posten ovan, 1.2 miljarder nu, alltså…
Har inte testat stockholms skolplattform, men om den funkar lika “bra” som de andra otaliga vi har haft för ungarna så är det rätt obehagligt att dom inte avbröt projektet innan det nådde en hundradel av var det ligger.

Jag tycker även det är lustigt att det kan rusa iväg såhär. Antingen måste dom som skrev specifikationen varit helt fruktansvärt fel ute, eller så har dom bara låtit bolaget fortsätta fakturera. För kan inte tänka mig att bolaget sa “jadå, bi kan bygga detta för 1.2 miljarder” och dom sa ja.

1 gillning

Känns ändå bra att kritiken nu blir starkare. Jag har varit förvånad över att det trots allt bara puttrat. Problemet är att jag själv inte vet vad man ska kräva i en protest. Man kan ju inte kräva att någon ska svinga sitt trollspö och fixa ett nytt system över en natt. Man kan inte heller så där enkelt kräva att någon avgår - vem är den isåfall? Kan man kräva att de företag som byggt detta betalar tillbaka en stor del av pengarna? Men här kommer aldrig Stockholms kommun kunna visa att de har haft ordning på sina processer. Jag har själv drivit en process mot ett av de största it-bolagen och vann till slut. Men trots att jag anser att vi hade bra ordning och klara bevis var det väldigt svårt att vinna. Vi förlorade i första instans. Kan man kräva politiskt ansvar? Ja, det borde man nog. Samtidigt finns det gränser för vad politikerna ska vara insatta i. Men här är kostnaderna så stora, problem så uppenbara och området, skolan, så betydelsefull att det kanske är där ansvaret borde landa. Men jag som är samhällsintresserad vet inte vem som är politiskt ansvarig för systemet. Svårt att få ihop ett demonstrationståg då…

3 gillningar

Det är ju nästan detta som är det mest intressanta!

2 gillningar

Det är nog många dåliga kockar i den här soppan. Får nog ses som en jäkligt dyr läropeng för hur man inte driver stora projekt.
Min känsla av projektet är att man har kört det enligt vattenfallsprincipen. Man har skrivit en gigantisk kravspecifikation och sedan har man satt igång och utveckla plattformen. Sedan har det inte varit någon återkoppling innan allt är ”klart” och då har det barkat iväg åt fel håll under så lång tid att det blir svårt och dyrt att fixa allt som är fel.
Istället borde man ha splittat upp det i flera mindre projekt så att det blivit mer överskådligt och hade någon del fallerat hade man bara behövt fixa den istället för ”allt”. Hade och varit enklare att se att något var på väg åt fel håll.
Sedan kan man fundera på vad de som utvecklade plattformen satte för folk att utveckla plattformen. Det verkar vara väldigt mycket nybörjarmisstag i det man har levererat.

2 gillningar

Här tror jag vi är helt eniga. Är inte Skolpattformen det sista(ett av de sista) gigantiska utvecklingsprojektet av den gamla skolan? En skola där man försöker hålla ihop en jätte som ska byggas som en helhet och lanseras vid en tidpunkt och då ska allt vara klart och fungera. Istället för att dela upp det och lansera “klossar”(releaser) som justeras och byggs på, kloss för kloss?

Sedan kan man ändå undra över hur ett sådant strategiskt projekt kunde bli så superfel. De gamla utvecklingsmetoderna leder gärna till fel, men ofta brukar olika kontrollsystem efter 100-200 miljoner stoppa det och kasta det i papperskorgen, inte låta det rull upp mot 700 miljonersstrecket och sedan få ett skitsystem.

2 gillningar

Lokalpolitiken i Stockholm är en fråga i sig. I grunden en väldigt välskött kommun men relativt låg skatt och hög kvalitet i verksamheten. Men total brist på lokalmedia, utöver reklamtidningar. Det gör att det är så otroligt anonymt och diffust. Jag vet inte vem som är skolborgarråd eller vem som ansvarar för typ tunga it- investeringar.

Jag pratade med en av Sveriges tyngsta och seriösaste opinionsbildare förra veckan. Då visade det sig att hen inte visste vem Jan Jönsson är. Det är socialborgarrådet i Stockholm och gruppledare för Liberalerna. Man kan skratta åt Liberalerna och så, men att ett kommunalråd inte är känt bland starka opinionsbildare i sin egen kommun är ett problem. Jan Jönsson är för övrigt mkt bra oavsett vilket parti han tillhör, men det är en annan fråga.

1 gillning

Man undrar ju vad det är för fel på de system som finns. Här i Malmö använder vi InfoMentor och det är långt ifrån suveränt men det funkar. Och jag är rätt säker på att det inte kostat 1,2 miljarder

2 gillningar

Vilket var precis det jag också skrev. Det är de som slarvar bort våra skattepengar och det är samma personer som har ansvaret för personalens kompetens inom kommunen.

Är ju rätt lätt att kolla, Upphandlingar inom kommun/stat/landsting är offentliga, utöver det så är det också lätt att kolla vem som styr i Stockholm över skolpolitiken under ett rätt bra tag :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Men nu glömmer du att vi slängde bort tjänsteman-ansvaret för ett tag sedan (det är dom som sköter upphandlingarna såklart), så ingen är ansvarig!..

Personligen anser jag att hela idén med upphandlingar och hur de är tänkta är helt idiotiskt, man ska inte välja den billigaste, utan den bästa. Billigast blir (som i detta fallet) ofta dyrast, då dom gör ett skitjobb som måste fixas. Upphandlingarna + inget tjänsteman-ansvar gör att det är alldeles för lätt att korrumpera.

Här har det ju uppenbarligen hänt något som verkligen bör undersökas. Hur kan kostnaden rusa iväg såhär? Fanns det inga spärrar öht? Gav dom dem bara ett öppet konto? Nä, det är helgalet.

1 gillning

Svensk lag samt rättspraxis tvingar fram för mycket upphandling till lägsta pris. Det kan vare sig upphandlande myndighet eller enskild tjänsteman göra något åt.

Och tanken på ökat enskilt ansvar på enskild tjänsteman kan vi ta just utifrån upphandling. Tror du att enskilt utökat straffansvar leder till att enskild tjänsteman väljer komplicerade kvalitetskriterier med svåra bedömningar som skäl för tilldelningsbeslutet eller det enkla och tydliga - lägsta pris?

1 gillning

Ja, jag håller med dig. Och ja, tjänstemannaansvaret trollade Olof Palme bort.

Om det är en enda sak inom politiken jag skulle önska fanns i sin rätta form så är det just tjänstemannaansvaret.

Om det finns en enda sak du önskar dig från politiken så tänker jag att det ändå är lite genomtänkt. Skulle du vilja beskriva vad det är du vill utöver det som brottet tjänstefel och grovt tjänstefel enligt brottsbalken idag omfattar?

Öppna Skolplattformen finns nu även på Google Play:

Jag tror helt klart att ett större ansvar skulle kräva att specifikationerna blev mer specifika. Som det ser ut nu så är upphandlings specifikationer rätt diffusa (jag vet, för jag har hjälpt ett par myndigheter att skriva mer tydliga tekniska specifikationer). En diffus specifikation är något som är helt underbart för ett företag som inte vill göra något på riktigt, då är det bara att göra det absolut minsta och sen kräva mer pengar för att faktiskt fixa till det som myndigheten faktiskt ville ha.

Jag tror inte att tjänsteman-ansvar skulle gör allt bra, absolut inte, men jag tror att det bidrar till att man skriver sämre specifikationer än man borde.

Mitt största problem är hela upphandlingsidén att kvalitet inte är viktigt, det viktiga är att det görs billigt (vilket i princip alltid gör att det i slutändan blir mycket dyrare).
Kraven bör vara extremt mycket tydligare om upphandlingar som dessa ska fungera, och utöver det så bör företag synas mer, framförallt i vad de gjort tidigare och om dom har producerat hög eller låg kvalitet, håller deadlines etc etc.

3 gillningar

Det som jag tycker är mest intressant är att det ju inte handlar om ett nytt system utan i grunden är det Ping Pong som ju finns (eller i några fall funnits) i nästan alla större skolverksamheter i Sverige (även skolor med privata huvudmän).

Har personligen aldrig hört någon användare någonstans någon gång gilla Ping Pong (och då har jag inte ens reflekterat över säkerheten).

1 gillning

Ping Pong är rent skräp…

2 gillningar

Lyssna på vårt senaste poddavsnitt för att höra hur allt slutade.

2 gillningar