Stockholm Stad anmäler åter igen en personuppgiftsincident runt den numera ökända skolplattformen. Det var förra veckan vi kunde läsa om att det gick att komma åt andra elevers och lärares personuppgifter i inloggat läge.
I helgen upptäcktes det att det även går att nå vårdnadshavarens uppgifter. Även det endast i inloggat läge men då endast genom att söka på en persons personnummer. Personnummer är emellertid en personlig handling.
Skolplattformen har kostat snart 700 miljoner kronor att utveckla samtidigt som de flesta som använder den är djupt missnöjda.
Skolplattformen består av flera olika delar enligt nedan och det endast registret över elever och nu förmodat anhöriga som stängts temporärt.
Som förälder med barn i systemet så kan man ju konstatera att funktionaliteten är bedrövlig. Ofattbart dålig helt enkelt. Jag har varit inblandad i en del stora it-projekt och försökt att förstå hur det kan ha blivit så otroligt dåligt. Jag hittar inget rimligt svar. Självklart är både beställare och leverantören otillräckliga.
Bar att Datainspektionen agerar. Sedan är ju säkerhetsbristerna bara ett problem. Användarvänligheten och själva grundlogiken är bedrövlig. Risken är nu att när man tvingas skärpa upp säkerheten klarar man inte det utan att försvåra användning.
Sedan är det intressant att notera att man fortfarande har svårt att få vårdnadshavare att gå över till plattformen. Så sent som vid starten av höstterminen kämpade flera lärare med att vissa föräldrar inte kan, vill eller kommer ihåg att använda plattformen. Då har ändå Coronan tvingat in föräldrar till mer användande.
De jag känner privat och sonens lärare har inte gjort mer än mejlat veckobrev och viss annan viktig info. Det styrs dock stenhårt på att använda plattformen så man får inte mejla någon info, inte ens om att ny info finns i plattformen. Vilket de lärare jag har kontakt med numera följer. Och då dyker det upp föräldrar som inte har en aaaning om någonting…
Det har pratats om tjänstemannaansvar i andra trådar och det är ju en tanke folk tar fram så fort de känner att en kommunal myndighet har tagit ett beslut som de finner felaktigt och då tror de ju ett det begått ett övergrepp.
MEN jag tänker så här - har vi inte ett gäng inköpare och uppköpare som inte gjort sitt jobb på ett rätt allvarligt plan här? Eller framförallt dess chefer.
Eller, som jag inser att vi kommer fram till - chefernas chefer - det här kostar enorma skattepengar. Det här är helt klart något som hamnar på politiken i slutändan.
Att anmäla frånvaro är också ett skämt. Enda anledningen man kan välja är ”Föranmäld av vårdnadshavare”. Vore ju bra om man kunde meddela varför sonen är frånvarande så slapp man skicka ett sms utöver frånvaroanmälan.
Det kanske är månfaserna som styr som du skriver. Jag som trodde det var vilken enhet jag loggade in på. Inte undra på att jag inte hittat systematiken…
Nu vet inte jag vilka seriösa orsaker det kan finnas till att byta namn på skolplattformen. Känns ju som hål i huvudet. Mängder kommer ju lagom till terminsslut och start att ha problem att logga in.
SR kan man ju till viss del förstå i en ambition att pumpa upp varumärket.
Vi fick plötsligt en uppdatering på Unikum (som de använde tidigare) från förskolan. Hade en gammal e-postadress där så jag missade den notisen. Tydligen kan man inte ändra e-postadress själv där heller utan jag var tvungen att be förskolan att ändra.