Stockholm stads skolplattform återigen i trubbel

Det kräver förmodligen en rigorös utredning med dyra konsulter. :wink:

2 gillningar

Då har jag laddat ned och testat. Verkar ju vara en klart bättre app. Men man får väl vänta ett tag och se hur bra den är. Ibland är ju strulet sådant som jag antar att appen inte rår på. Typ att veckobrevet inte går att ladda upp för lärarna. Det ser ut som det är uppladdat i deras miljö, men användarna ser inte veckobrevet. Samtidigt kanske den löser att veckobrevet ibland bara syns i vissa plattformar, typ i macOS men inte i iOS.

1 gillning

Njut av att ha barn som inte heter Tekniskt fel längre.

1 gillning

Utan att ha sett på koden i appen så antar jag att den använder samma api:er som Stockholms stads egna app.

1 gillning

Svaren på den artikeln finns i den här tråden: https://twitter.com/i/events/1359509659539959808?s=21

Det är klart att de inte kan ha öppna api:er däremot så kan de ha publika api:er som kräver inloggning. Är ingen skillnad mot att göra data tillgänglig via t.ex. en hemsida.

Edit: beror på hur man definierar ett öppet/publik api. Bra att man för övrigt inte har koll på att man har ett api som är tillgängligt för tredje part. :man_facepalming:

2 gillningar

Detta är inget mindre än, återigen, ett tråkigt bevis på den inkompetens som fortsätter att tillåtas inom sveriges kommuner. Det är direkt kriminellt hur de på så många områden, så många gånger, tillåts fortsätta kasta våra pengar samt sina egna resurser i sjön. Kommunal verksamhet är så många gånger mer eller mindre ett haveri.

1 gillning

Sådan här inkompetensen finns inte enbart inom kommunerna utan den finns överallt och då särskilt inom större organisationer. Blir mer tydlig inom kommunerna då den typen av stora organisationer som de flesta av oss har kontakt med.
Sedan blir det inte bättre av att man tror att bara för att man anlitar företag som Evry eller Cap gör att man får bra och säkra lösningar. Det är snarare tvärtom…

1 gillning

Jag brukar hävda att bara för att ett bolag är bra på upphandlingar behöver de inte vara bra på att genomföra dem. Tvärt om snarare.

2 gillningar

Handlar inte bara om det utan det finns en övertro på att om det är en stor organisation så har de mycket kompetens men istället så är det att en stor organisation så gömmer den mycket inkompetens istället.

Jag sa visserligen inte att inkompetens endast finns inom kommunal verksamhet. Däremot är min absoluta åsikt att det generellt sett är låg kompetens inom många områden i kommunal verksamhet, det ser man prov på ofta åtminstone i Malmö. Utöver detta så har kommuner ofta ingen kunskap i att handskas med andras pengar.

@Esse Absolut. Skambud för att få upphandlingen och som leder till sämre resultat.

Snart etta på betaltoppen.

3 gillningar

Tänk ifall man gav en miljard till DSV på SU och lät de utveckla Skolplattformen. Det är helt sjukt hur dåligt systemet är. Man lär inte skriva på sitt CV att man är lead programmer på Skolplattformen iaf :wink:

3 gillningar

Stor organisation som stor organisation, bara att det blir tydligare för gemene man när den låga kompetensen finns i kommunen och mer stötande när det är våra pengar som går till skit.
Vill man få in bättre kompetens i kommunerna så gäller det att göra det mer attraktivt att arbeta där.

Möjligt, det är hur som helst samma personer som försnillar våra pengar som har ansvaret för personalens kompetens. Inte någon annan.

I min mening så hamnar ansvaret på den politiska ledningen. Är man inte nöjd med hur en kommun sköts så får man rösta dit en annan ledning. Om detta inte sker är det helt sonika så att inte tillräckligt många håller med i frågan om att staden sköts dåligt.

Ofta är problemet med dessa stora projekt att de som satte igång upphandlingen inte är kvar - antingen på grund av att de själva bytt jobb eller att de faktiskt fick ta ansvar för en misslyckad upphandling och blivit omplacerade eller liknande.

2 gillningar

Jag tycker det här är intressant. Jag brukar säga att intern byråkratin är den samma inom privat och offentlig sektor. Det är storleken på organisation som avgör den interna byråkratin.

Kompetens är nog lite samma, inte avgörande om det är offentlig eller privat. Vad gäller stor eller liten organisation så brukar jag tänka att stora organisationer har fler stjärnor och fler med mkt låg kompetens. Och de med låg kompetens göms eller glöms i stora organisationer.

Skolplattformen hade i augusti kostat lika mycket som sista säsongen av TV-serien Game of thrones eller lika mycket som Indien betalade för att skicka upp en satellit till Mars.

https://www.mkse.com/tietoevry-hade-115-ar-pa-sig-att-programmera-skolplattformen-privatperson-byggde-egen-pa-julledigheten-stockholms-stad-koper-in-utredning-av-nya-appen/2021/02/10

Alltså 700 mille… dom skulle get jobbet till mig, jag hade fixat det på hälften! :wink:

3 gillningar