Håller med dig och jag bor i Skåne. Fick igår kväll reda på att dottern inte hade idrott direkt på morgonen idag. De hade en aktivitetsdag. Digitalt schema var inte uppdaterat. Stod tydligen i ett veckobrev som enbart kom ut via appen när det kommit mail hela 4an. Var en massa inställningar i appen för att få notiser meddela lärare idag på föräldramöte. Tur man är lite uppmärksam
Man blir ju galen. Först trasar de sonder skolan, sedan omöjliggör de för för föräldrar att kompensera för skolans brister. Jag är fortfarande helt rosenrasande. Mejlade mentorn och trots att jag skrev om tre gånger känner jag att det blev för aggressivt.
Kan bara hålla med om att det generellt funkar dåligt och inkonsekvent. Vi har två barn som går på samma skola men lärarna har helt olika metoder för att kommunicera med oss föräldrar. Den ena använder lärplattformens inbyggda blogg för att skicka info, den andra mailar pdf:er. Ibland kommer det dessutom info från en administratör eller rektor, ömsom mail ömsom papper nerknölat längst ner i barnets väska... Skolsköterskan skickar frankerade kuvert via Posten . Inte ens Apple Intelligence kommer att lösa uppgiften att hitta VAR informationen fanns om att slöjden är inställd och ersatt med simundervisning i simhallen så ungen måste ha badkläder och ombyte med sig
Just det - glömde fritids, de sätter upp lappar bakom torkskåpet i kapprummet....
22 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Journalsystemet Millenium
Källa GP
Vi har två system för skolan, Edlevo och Haldor. Edlevo för frånvaro/närvaro och Haldor för information. Haldor får en verkligen att som förälder känna att man har dålig koll på läget, appen är bland det sämsta och rörigaste jag har på min telefon. Mejl från skolan hade varit ett stort steg framåt jämfört med Haldor-skräpet.
Vi har IST Home för skolan. Fungerar bra tycker jag
Vi använder Unikum f o m när detta läsår började, innan dess Infomentor. Unikum är överlägset, riktigt bra.
Vad gäller skolan så har stockholm just bytt till Infomentor. Jämfört med skolplattformen är den bättre, men vet inte riktigt vad man skulle kunna få från en som är bättre. Det har tagit fram till nyss innan personalen fått kläm på hur de ska använda den så för kort tid att bedöma den fullt ut.
Men ändå smart, om än dyrt, av stockholm att först köra skolplattformen så att allt annat upplevs som ett lyft..
Men samtidigt hur mycket info behövs. Det vi har är
- Veckobrev
- Allmän info
- Kalender
- Omdömen och betyg
- Anmäla frånvaro
Vad behövs mer?
samma här , funkar som de ska , notiser och allt , behöver inte ha mer info , då har man kontakt med mentor , lärarna
För en skolplattform så behövs också stöd för skolans interna arbete som är mer än vad föräldrar/vårdnadshavare behöver för att kommunicera med skolan.