Journalsystemet Millenium

Vi kanske borde skapa en separat tråd för detta, men vi kan väl se hur det går i VGR när de nu byter IT-system i vården. Jag hoppas verkligen att de lyckas. Millennium Kallas det och bl.a verkar det inte ta med de gamla patientjournalerna.

Firman jag jobbade på innan denna (inom medtech branschen) var med i VGR upphandlingen, det mesta vi gjorde sista året jag jobbade där var att förbereda saker för VGR upphandlingen. Men fick nog stryk till sist. Inte för att jag vet riktigt vad detta har med skolplattformen att göra, men ändå :slight_smile:

Så det finns fler som fick stryk i VGR upphandlingen... :slight_smile:

1 gillning

Det är inte bara VGR, det är väl de flesta regioner som ska byta system även om inte alla går på Millennium?

Vissa tror att samma elände bryter ut i VGR som efter skolplattformen. Menjag hoppas de har fel.

1 gillning

Finns en uppsjö av rapporter idag kring missnöje med Millennium...

Sett lite under dagen. Tror det är viktigt att ha is i magen några dagar i alla fall. På ett vanligt kontor kan det ju vara kaos när man byter från Win 10 till 11..:sunglasses::sweat_smile:

Men när de första dagarnas kaos är över så lär vi se hur det verkar. Viss oro har jag måste erkännas.

1 gillning

Borås Tidning liverapporterar med väldigt många kommentarer från personal.

Hörde massor om det för ett tag sen.

Att man måste lägga 1000-tals timmar för anpassning till verksamheten säger bara det hur kass affären är.

Vilka regioner byter till Millennium?

Jag menar just att användarnas kommentarer dag ett inte ska viktas för tungt. Jag har tidigare varit med om att driftsätta stora nya IT-system och ett av de största hade uppenbara problem initialt. Det största problemet var samtidigt det enklaste att åtgärda. Vi hade missbedömt hur mycket, det jag skulle kalla, datakraft som som behövdes när det öppnades för fullt. Några servrar(?) till och saker rullade betydligt bättre. En del mindre problem löstes under första veckan och sedan var det ok. Efter kanske tre veckor hade de flesta glömt första veckan och allt rullade på. Trots detta har jag viss oro inför detta system. Men vi får se.

Tyvärr så är det Oracle som har byggt det och de har aldrig varit direkt kända för att bygga bra UI.
Skärmdumpar jag sett från Millenium bekräftar det. Ser ut som det är byggt för 20 år sedan.

1 gillning

Bl.a det jag förstått.

Varför ska det vara så svårt att göra en hyffsat minimalistik elektron app? Som alla andra appar görs numera.

Det verkar rätt svårt ändå. Bara se på Microsoft Teams som är stor hög av :poop:

Sen är väl inte en stor plattform som ett sjukvårdssystem ämne för en Elektron-app. Men hade kunnat vara ett bra webbaserat system.

1 gillning

Tar de in Markoolio när de släpper Millennium 2?

Här ska de byta till Cosmic efter årsskiftet, så frun säger att det är bäst att hålla oss friska och hela under bytet :rofl:

Skolplattformar har vi både Edlevo och Unikum, då går våra barn bara på dagis ännu men ett system för meddelanden och ett för schema :rofl:

3 gillningar

Undra när man ska lära sig att införa stora kolosser till system sällan lyckas.

Lyssnar lite om Millenium. Alla journaler måste föras över manuellt. 200 vårdanställda har sedan 2017 översatt systemet till Svenska. Detta gäller Skåne. Kostnaden VGR 5.5 miljarder och Skåne 3.9 miljarder. Detta luktar Skolplattformens katastrof