Spotify gillar inte Apples nya bundle

Jag hade iPod. Hade nästan bara piratkopierad musik på den.

För min del finns det ett före och ett efter Spotify. Jag var ändå musikintresserad. Köpte sporadiska skivor. Men största delen av samlingen var nedladdad musik.

När Spotify kom var det inte lönt att hålla på med nedladdning längre. Tjänsten var helt enkelt för bra och för prisvärd. Sök, klicka och låten spelades upp omedelbart. Det var som magi.

Den magin har Apple music aldrig haft. Trots att det är den tjänsten jag använder idag.

2 gillningar

Har aldrig använt något annat än Apple Music.Aldrig ens lyft på ögonbrynet över Spotify.

Det hade vi nog faktiskt varit ändå med tanke på allt annat som idag streamas =)

Hur gjorde du innan 2015 då?

Han lånade nog @RolexJocke s Hi-Fi anläggning :joy:

Vad menar du?

Det Apple gjorde bra var att ensa skivbolagen till en tjänst. iTunes.

2 gillningar

Apple Music lanserades 2015, hur gjorde du innan dess? Bara köpt musik då eller?

Ja, iTunes. Jag läste in alla mina cd-skivor och en stor del av mina vinyler då den kom.

Jag köpte i princip all min musik fram till Apple Music kom också. Gillade inte idéen att inte äga min musik och iTunes Match var revolutionerande för mig, att ha enkel tillgång till mitt eget musikbibliotek i molnet var kanon.

Jag kan fortfarande tycka att problemet med streaming är att det är svårt att veta var man ska börja. Jämfört med för 10 år sen är ju rekommendationerna så mycket bättre så det är enklare numera.

Sen undrar jag om inte Apple Music gjorde mycket för massgenomslaget för streaming i och med integration i iPhone. Spotify var snabbt oerhört populärt i Sverige men i USA så fanns det ju massor av streaming/radio-tjänster som konkurrerade, Pandora, Rdio, TuneIn, Last.fm, Rhapsody etc. Nu är det väl i princip bara fyra kvar: Spotify, Apple Music, Amazon Music och Youtube Music.

2 gillningar