Spotify gillar inte Apples nya bundle

De var visst först med en väletablerat tjänst som hade med sig stora artister. De andra tjänsterna där var ingenting som Spotify på den tiden och det vet jag för att jag var en flitig användare av flera av dem.

Äsch släpp iTunes nu, det är dött och begravet! Typ.

3 gillningar

Du glömde Napster. Lika relevant ungefär.

Njae nu skrev ju du “startskottet med streamingtjänst för musik” och det är ju inte sant :slight_smile:
Andra tjänster var före sen om deras katalog inte innehöll alla världens artister är orelevant.

Jag tror du förstod precis vad jag menade då Spotify har haft samma upplägg sedan start. Ett helt annat upplägg än tjänsterna du länkade till och vad som även blev det upplägget som Google, Apple, Tidal med flera också valde flera år senare.

Njae det är inte heller sant för iTunes är uppdelat och det bästa från iTunes är nu Musik :slight_smile:

Skillnaden att Napster aldrig var lagligt men det är Pandora och Soundcloud

“Bästa” är helt klart en tolkningsfråga. Kan gå med på att de har bakat in Spotify med vitt UI och färre funktioner i iTunes :wink: bild

Jag förstår vad du menar och definitionen av streamningstjänst är ganska så klar.

:kissing_heart:

Dom har behållt dom funktioner som är relevanta för musikstreamning.
Funktioner som Spotify ligger långt efter och verkar aldrig klara av att implementera.

Napster existerar fortfarande och det är inget olagligt med det.

Kollade idag av en annan anledning vad streamingtjänsterna betalar till artisterna. Apple Music är näst bäst och Spotify näst sämst av de som var listade. Det är rätt stor skillnad mellan de olika tjänsterna.

Källa: https://www.nme.com/news/music/new-figures-show-how-many-streams-artists-need-to-earn-minimum-wage-2649715

Inte nu nej men när Napster kom så var det i högsta grad olagligt.
Så Napster räknas inte som laglig streamningstjänst

Så last.fm är en streamingtjänst?

Ingen aning

Last.fm var ju med i din länk så du borde väl ha koll på vad du länkar till. :slight_smile:

Jag har koll på Pandora och Soundcloud och båda dom var före Spotify :slight_smile:

Pandora var rätt ok, tills den blev blockerad utanför US.

Och Apple Music finns på grund av Spotify

Gammal, död och begraven tråd, men för sakens skull vill jag argumentera att samtliga streamingtjänster har Apple att tacka för att de alls kan existera. Hade inte Apple lanserat iPod hade vi aldrig varit där vi är idag. Jag tror inte det går att överskatta hur inflytelserik iPod var och vilken monumental förändring den innebar för musikbranschen.

2 gillningar