Söker en docka med ethernet till min Macbook Air

Vi kan ju prova, skicka PM med din adress, telefonnummer och epost.

1 gillning

Problemen fortsätter. Utöver att jag har problem att väcka datorn med det externa tangentbordet när jag använder Satechi-dockan har jag nu också fått problemet att så fort en Logitech-mus med Unifying-receiver är inkopplad så slutar tangentbordet (både det externa och interna) och musklick (både på musen och styrplattan) att fungera. Både musen och styrplattan kan styra muspekaren, men ingen reaktion när man försöker klicka eller använda tangentbordet. Kopplar jag ur musen fungerar båda tangentbord och styrplattan som förväntat.

Har testat med två olika möss och receivers utan att det gör någon skillnad. Kanske borde man ge upp och köpa BT-prylar istället? :frowning:

Omstart löste problemet, men det är en aning tröttsamt att inte bara kan fungera.

Har i min felsökning gjort en till iakttagelse.

När jag använder dockan med HP-laddaren som följde med min jobbdator tycks allt fungera klanderfritt med min jobbdator. Men med MacBooken går det i regel inte att väcka den från strömsparläge med mitt externa tangentbord eller mus. Trycker man på caps lock tänds aldrig lampan, så det är ingen reaktion överhuvudtaget. Kopplar jag i och ur MacBooken fungerar det i regel sedan.

Testade att istället koppla dockan mot den laddare som följde med min MacBook. Tangenbordet verkar då alltid reagera (caps lock tänds) men skärmen får inte alltid signal. Samma problem på båda datorerna.

Allt är lite intermittent med detta, så det kanske fungerar på ett annat sätt i morgon.

Jag har inte de problemen du har men jag kör alltid med laddaren pluggade i datorn när jag använder min Satechi-docka. Det är för att den har bara 60 W passthrough. Kan testa imorgon om jag märker nån skillnad om jag laddar via dockan.

Nu tror jag mig ha hittat en lösning som fungerar. Tack vare @Esse har jag fått förmånen att testa en Brydge Stone Pro Thunderbolt-docka. Stort tack för det! :smiley:

Inga problem hittills att väcka vare sig privata datorn eller jobbdatorn med tangentbordet. Men två andra problem dök upp istället, men båda är hanterbara:

  1. Skärmen är ansluten med DisplayPort. Tidigare dockor jag testat har använt HDMI. Inga problem med min HP-dator, men när MacBooken är ansluten och i viloläge tänds skärmen med jämna mellanrum utan att någon signal kommer. Har Googlat och det verkar vara ett vanligt problem när man använder DisplayPort och Mac. Lösningen är helt enkelt att inte låta skärmen vara i strömsparläge, utan stänga av den “ordentligt”.

  2. Har ett gammalt Apple Keyboard med USB-anslutning. Jag brukar ha Unifying-receivern till musen ansluten i USB-ingången på tangentbordet. Det har aldrig varit några problem med det, men när jag kör min EliteBook kopplat till TB-dockan får jag stora problem med att tangenttryckningar laggar eller att en knapptryckning ger flera knapptryckningar. Om jag kopplar Unifying-receivern direkt i dockan försvinner problemet. På Mac:en fungerar det dock även när musen är kopplad i tangentbordet. Men med de två tidigare dockorna var det inget problem.

Känns som att det finns mycket som kan gå fel om man ska ha något som fungerar perfekt både med en Mac och en PC. :grinning:

Nice att det (nästan) löste sig :slight_smile:

1 gillning