Söker en docka med ethernet till min Macbook Air

Hej,

Söker efter en docka/hubb med lite olika portar.

Krav,
Driva skärm, gärna 4K
Ethernet port
Usb-c port.

Har spanat in denna från Lifestylestore.
Tips från lifestylestore mottages gärna då man har 25% rabatt där. :slight_smile:

Mvh

Två nackdelar med den dockan är att den har låg passthrough laddning (49 W enligt TheVerge) och att den bara har Hdmi-utgång och inte DisplayPort. Det med Hdmiporten gäller om du ska köra 4K 60Hz då det inte går att skicka det över USB-C däremot så kan man skicka 4K 60 Hz över USB-C om både datorn och hubben stödjer DisplayPort 1.4. Alla nyare macar gör det.
För att få till 4K 60 Hz via Hdmi som det är i Satechis hubb så skickar man videosignalen till hubben över DisplayPort och sedan gör hubben om det till Hdmi.
Om 4K 60 Hz är viktigt för dig så hade jag gått för en hubb som har DisplayPort istället. Det kan bugga med Hdmi. Jag har dock ingen erfarenhet att just den här hubben. Har en annan Satechi-hubb på jobbet men den stödjer inte Hdmi 4K 60 Hz. Är nöjd med den förutom att den har låg ström pass through.

Själv så kör jag med en hubb från Hyper hemma som jag är riktigt nöjd med. Har Hdmi ut men kör enbart med DisplayPort för att driva en 4K 60 Hz skärm. Den har HDMi också men den är lite ostabil. HyperDrive GEN2 12-Port USB-C Docking Station – HyperShop.com

1 gillning

Tack för grymt och välinformerade svar.

Återkommer.

1 gillning

Beställde Hyperdriven från dustinhome. Tack för tipset!

2 gillningar

Kör denna på jobbet (lite mer slimmad)
hyperdrive 8in1

1 gillning

Den där stödjer bara 4K30Hz

2 gillningar

Min arbetsgivare har inte hört talas om 4K :man_shrugging:t3:

2 gillningar

Sitter med fingret på köpknappen på en MacBook på NetonNet, men dockor känns som en jobbig djungel och det hade varit smidigt att köpa både docka och dator från samma ställe. Är ute efter en med ett par USB A, ethernet och möjlighet att driva min 4K-skärm.

Vad tror ni om denna:
Belkin Multiport hub - USB-C 6 -in-1 med 100W P… | NetOnNet

Hittar ingen info om den verkligen stödjer 4K60Hz men jag skulle undvika HDMI på en USB-C docka och istället ta en docka som har DisplayPort ut istället.
Se mitt svar om hdmi och usb-c här för mer info: Söker en docka med ethernet till min Macbook Air - Nr 2 av ante

2 gillningar

Tack för svaret. Verkar inte som att det finns någon sådan produkt hos NetOnNet. Riktig djungel som sagt. :slight_smile:

Kan man anta att alla dockor med DisplayPort funkar med 4k60Hz och att dockor med HDMI eller Mini DisplayPort inte gör det?


Donglar är väl kul? :joy: Från en jobbdag innan jul när Wi-Fi:et hemma strulade.

Nja, du kan anta att de flesta dockor med hdmi inte stödjer 4K60Hz då för att få till det måste dockan själv konvertera signalen från DisplayPort till Hdmi.
När det gäller DisplayPort vs Mini displayport så är skillnaden enbart formfaktorn på kontakten så i grunden är de likvärdiga. För dem så gäller det att dpckorna stödjer DisplayPort 1.4 och inte den äldre standarden DisplayPort 1.2 för att man ska få ut 4K60Hz.

1 gillning

Kört en sån Satechi-adapter till min MacBook 12” i flera år. Har en hemma och en på kontoret. Funkar bra. Det man ska veta är att dom blir väldigt varma så försöka att inte begrava dom i papper…

Tack, var lite klent utbud på dockor med DP 1.4.

Blev Belkin-dockan från NetOnNet, har ju öppet köp på den om den inte lever upp till förväntningarna. :slight_smile:

Ännu mer klent utbud med datorer med DP 1.4. Vilken dator har du?

Har en MacBook Air M1 på väg.

Strålande! Denna har 4K 60 Hz Satechi Type-C Multi-Port Adapter v2 - Hitta bästa pris på Prisjakt

1 gillning

Tack för tipset! Ser fin ut, men skulle dock gärna vilja ha ethernet också. :blush:

Köpte med en Belkin-docka i ren panik, men börjar ångra det då den inte har stöd för 60Hz.

Denna tror jag är nice. Den har Thunderbolt 4 och 4K 60hz, nätverk osv.

https://www.proshop.se/Dockning/Razer-Thunderbolt-4-Dock-Chroma/2928850

Sedan USB C/Thunderbolt till DP :slight_smile: sån kabel kör jag. Typ en sådan