Söker en docka med ethernet till min Macbook Air

Tyvärr är det Hdmi istället för DisplayPort. Gör att dockan måste göra om signalen från DP till Hdmi.
Tycker att det är märkligt att Hdmi är vanligare än DisplayPort särskilt vid 4K60Hz då behovet vid den upplösningen borde vara extremt skärm och inte projektor.

Finns väldigt få adaptrar i den storleken med DisplayPort-utgångar men det börjar komma.

2 gillningar

Låna tillbaka - du har dessutom 25% rabatt på LifestyleStore nu.

1 gillning

Trippla priset :slight_smile:

Tack för tipset, denna borde väl uppfylla mina krav? :slight_smile:

Satechi USB-C Multi-Port Adapter 4K Gigabit Ethernet V2 - Satechi - Lifestylestore.se

På produktsidan står det att den klarar 4k60Hz, medan det i det länkade The Verge-testet står att den inte klarar det:
“The Satechi isn’t perfect — it’s only specced at 49W for pass-through charging, so it may not charge your laptop quite as fast as just using the charger on its own, and it only supports 4K HDMI output at 30Hz, not at 60Hz.”

Nu har jag beställt Satechi-adaptern ovan. Får hoppas att det blir bra!

Utöver att Belkin-adaptern bara stöder 30 Hz tjuter den dessutom lite svagt när den används, vilket känns onödigt nu när man har en så tyst och fin M1-dator.

1 gillning

Hör gärna av dig hur det går!

Den kom idag och har inte hunnit så mycket mer att koppla in den. Men den tjuter inte och 60 Hz fungerar fint. Tack för tipset om 25%! :slight_smile:

Perfekt!

1 gillning

Problem. Med Satechi-dockan vill inte datorn vakna när jag trycker på en knapp på det externa tangentbordet (ett gammalt Apple-tangentbord med USB, anslutet via dockan). Funkade med Belkin-dockan.

Om jag kopplar ur och i USB-C-kabeln vaknar datorn.

Intressant. Jag har, som jag skrev tidigare i tråden, liknande adapters både hemma och på kontoret och min dator vaknar av det externa tangentbordet, men det är trådlöst både hemma och på kontoret. (Däremot händer det att kopplingen mot den externa skärmen är skakig och kräver att jag drar ut och sätter i sladden då och då.)

Funderar på om det är att USB-enheter inte får ström från dockan när datorn är i strömsparläge, har man ett BT-tangentbord uppstår inte det problemet.

1 gillning

Hade första versionen av den där dockan och den betedde sig underligt på fler sätt:

  • Märkte ofta att ethernet försvann och att jag plötsligt satt på wi-fi.
  • Den slutade skicka laddning genom dockan.

Lösning var att koppla ifrån/”starta om” dockan.

Okej, hoppas att denna kommer att fungera bättre. :fearful:

Ser att det finns en firmwareuppdatering, vet inte om min docka redan har den inlagd. Får kolla det ikväll.

Multi-Port Hub Adapter V1 & V2 – Firmware Update Instructions (macOS only) – Satechi

1 gillning

Upplever inte det på min Satechi-docka. Har en enklare version av dockan. Har inte trådat men kör med ett tangentbord med en egen dongel och dongeln sitter i dockan.
Kan vara att något har ändrat när det gäller strömsparläge i övergången till M1.

Låter ju som en rimlig förklaring.

Nu har jag uppdaterat min docka. Blev lite nervös först då verifieringsverktyget menade att jag inte hade rätt firmwareversion trots att uppdateringsverktyget meddelat att uppdateringen gått igenom. Dockan ville inte heller ge någon signal på HDMI-utgången. Provade att koppla ur datorn, med en annan dator och att koppla ur strömmen några sekunder. Inget liv.

Lät då dockan vara strömlös en lite längre stund och kopplade sedan in den. Bild på externa skärmen, verifieringsverktyget rapporterade rätt version och nu har jag testat två gånger att sätta datorn i vila och framgångsrikt väcka den med tangentbordet.

Får hoppas att allt är löst nu! :slight_smile:

2 gillningar

USB-problemet är inte löst, det är väldigt intermittent om det går att väcka datorn med tangentbordet eller inte. Oftast inte, verkar det.

När man googlar verkar det vara otroligt vanligt att folk har liknande problem, i synnerhet efter Monterey. Verkar således vara en macOS-problematik snarare än ett problem med dockan. Ska köra med min jobbdator (HP med Windows 10) inkopplad idag och se om det fungerar bättre eller om samma problem uppstår.

Undra om en Thunderbolt-docka löser biffen?

Ingen aning?

Känns som att det är macOS som är problemet, verkar vara många som har problem. Har inget problem med samma docka när jag använder min jobbdator med Windows.

Sånt här ska bara funka, kan man tycka. :slight_smile: