Smart home - vad ska man tänka på/allmänna tips

Tack va snällt :hugs: Jag är nybörjarnas nybörjare och tror Homekit är rätt väg för mig att gå. Känns lagom avancerat och jag är redan inne till 100% i Apples ekosystem

2 gillningar

Vi kör vår Roborock-dammsugare i HomeKit, kan styra den i Home-appen och endast städa enskilda rum eller hela bostaden. Dock finns ju inget native stöd för HomeKit för den så jag har fått ta en liten omväg för att få in den men fungerar fint gör det.

Brasklappen här för din del att väl då att Roborock är ett Xiaomi-bolag :slight_smile:

1 gillning

Man kan lägga till Trådfri i Hue utan Matter, man får ha en annan app för att tvinga in dem bara, t ex Hue lights.

Vilken omväg har du fått ta?

Gissar på Homebridge. :slight_smile:

1 gillning

När du säger tvinga in, då menar du koppla Trådfri till hubben va? För min del har det alltid gått väldigt smidigt att ansluta Trådfri till Hue. Anledningen till att jag lyfte Matter var för att utan Matter exponerar inte hubben lampor från andra märken till Homekit.

Ja, man använder en "dold" funktion för lågnivåsökning (har jag för mig det hette).
Vill man använda homekit finns det lösning med via homebridge, men kanske inte jättesmidigt.

1 gillning

Du tänker på touchlink? Det krävs enbart för vissa situationer. Matter-stödet innebär att man slipper pilla med homebridge om man vill. Men oavsett är ditt tips riktigt bra och rätt!

1 gillning

Ja, så heter det :slight_smile:
Det har krävts för alla ikea-prylar jag kopplat till Hue bridge iaf.
Matter har ju inte varit ett alternativ än, men hoppas det blir bra när det väl kommer på plats.

1 gillning

Som @Curiosity sa, via Homebridge/Hoobs.

Men det är inget negativt, bara ett incitament till att sätta upp en Raspberry Pi eller Mac som står och snurrar den. Man kan göra mycket roligt där :slight_smile:

2 gillningar

Jag får nervösa ryckningar i ena ögonlocket när jag läser detta men en dag kanske jag är mogen :laughing:

Testa, det är inte svårt. Kör Hoobs så slipper du högst troligt pilla med en terminal, någonsin. Kör du den dessutom på en RPi så kan du ju bara plocka bort den om du inte skulle vilja köra den mer.

1 gillning

Tack för peppen! Jag ska sova på saken, några månader :laughing:

1 gillning

Kom igen, ingen minns en fegis :joy:

Speciellt inte när det inte är något att vara rädd för, bara att plocka bort om man inte vill ha den längre :slight_smile:

1 gillning

Hoobs är verkligen superlätt. Vi är många som kan hjälpa till om du har frågor!

1 gillning

Jag blir lite sugen faktiskt :wink:

2 gillningar

För min del har det landat i tre separata Homebridge-instanser. Självklart onödigt men så kan det gå :slight_smile:

Funderar på att konsolidera dem under Hoobs men det får tas när tid finnes :blush:

1 gillning

Tack för all vänlighet! :heart:

Dagen när det är dags kommer säkert någon gång i framtiden. Nya lägenheten tillträder vi i slutet av april och som sagt har vi än så länge två Hue-glödisar och en hub i vårt ”smarta” hem :sweat_smile: Så långt kvar tills mina mål/önskemål beskrivna ovan är uppfyllda.

Att konsolidera 3 olika instanser låter som ett fint helg-projekt :wink:

1 gillning

Sitter lite fast i Homekit just nu med massa HomePods, Aqara-sensorer samt Hue och trådfri.

Hade velat prova Nest och införskaffa dörrklocka, kameror, Nest hub, Nest protect mm. Men då får man ju byta alla produkter… kommer bli väldigt kostsamt. Men känns ändå som att Nest ”ekosystem” sväljer rätt mkt…. FÖRUTOM just sensorer typ dörr/fönster, som används flitigt här hemma. Därav vill jag ej ge upp Homekit heller….

Därav tankarna på HA :wink: