Smart home - vad ska man tänka på/allmänna tips

Vid närmare eftertanke kan jag inte stänga ner just den som körs på min Mac Mini. Detta eftersom jag där kör bl a en plugin som möjliggör att exekvera AppleScript från on/off på Dummy-switchar. Det kan jag inte vara utan.

Vänta in Matter istället. Då kan du väl köra dem i HomeKit.

Ja troligtvis. Eller köra in dom via Starling-Hub eller ngt. Jag vet inte… gillar Googles produkter, men jag vet inte :joy:

@zinned Känner du till något sätt att få pushnotiser genom homebridge? Jag vill främst få notiser från mina temperatursensorer. Men jag vill inte använda mig av någon extern tredjepart. Går det kanske köra någon dummy switch eller någon annan kreativ lösning?

Någon switch som själv sköter utskick av notiser tror jag inte existerar. Själv använder jag Prowl sedan många år, funkar bra och skickar informationen via deras API.

Har du en Mac som står igång 24/7 så skulle du ju kunna kicka igång en HB-instans där, skriva ett script som skickar ett iMessage till dig själv i olika lägen och då ett script som triggas av en dummy-seitch i samma HB-instans.

I helgen ska jag testa Unifi Doorbell G4 mot Scrypted för att få homekit stöd.
Hoppas på snabb respons från knapptryck till notifiering och bild.
Men det är en rätt dyr lösning..

3 gillningar

Spännande! Hoppas du får till det och berätta gärna hur det gick sen :blush:

1 gillning

Videodörrklocka….

Här kommer ju Aqara med sin G4 inom kort. Den kan dessutom vara batteri-driven.

Den hur pass fort mm den funkar i HK vet jag ej än. Men är själv väldigt nyfiken på den. Annars kräver samtliga HK-dörrklockor kabel. Och det har jag ej i dagsläget :wink:

2 gillningar

Inom kort? Har du läst ett datum någonstans?

Inget datum, vill komma ihåg att det stod Februari någonstans….

Men inte till Svedala väl?

Haha nä inte hit. Men tror den skulle ha release i Februari…. Så den kanske kan vara värd att vänta på? :man_shrugging:

Ja vi får se :smile: Intressant tips iaf!

1 gillning

Nja, den hade global release så överallt samtidigt.

Tyvärr så hade ju låset endast release i USA och typ Oceanien så nix för oss.

Riktigt trist att låset ej kommer hit. Får hoppas på dörrklockan eller att den iaf går att beställa och använda :slight_smile: