Smart dörrlås – Yale Doorman eller annat?

Går att installera en z-wave modul

Och det jag ska göra att Då koppla den till homey som i sin tur går att koppla till HomeKit

Äsch, då är det inget för mig. Har ingen Homey och vill inte köra Z-wave…tycker också det är en väldigt dyr enhet med alla tillbehör man måste köpa för vad som för mig idag är standardfunktionlitet.

1 gillning

Du behöver inget larm eller dyl. för att få det uppkopplat. Jag har inget larm kopplat till mitt lås. Man köper bara modulen och pluggar in den. Sen är det gratis att köra appen. Kommer inte ihåg vad den kostar för jag köpte allt i ett paket.

1 gillning

Verkar ju finnas en massa olika paket med yale , om jag ska köpa ett där kannan göra allt förutom att koppla upp de mot någon lev ( versiure mfl ) vilket ska ja ha då , kodlås , tagg, och app vill ja kunna använda :thinking::+1:t2:

https://www.k-rauta.se/produkt/dörrlås-elektroniskt-yale-doorman-v2n-silver-ink--verisure/7391166440391?gclid=Cj0KCQjw7ZL6BRCmARIsAH6XFDLYtmfXB-_s1RN-4e5W4vorvrI79pbNtqsRXTnGnOhiKgjPjNRsGGoaAtAnEALw_wcB

Om ja köper de där , får jag med allt jag behöver ??? Och inte behöva koppla upp mig mot tex - verisure??

För att styra låset med mobilen behöver du använda Verisure paketet. Det är kostnadsfritt. Finns även andra som stödjer det som Sector Alarm.
Dock är 5000:- dyrt. Finns billigare.

Ok , tack !! Men ja vill inte ha dom som ”vaktbolag” bara använda låset men de går genom dom ?

Vi har 2 Yale Doorman som vi har kopplat till Sector Alarm. Kört med det i 3 år nu och hela familjen är väldigt nöjda. Vi kör bara med 6-siffrig kod.

Du behöver inte använda dom som vaktbolag. Det är bara en deal dom har säkert för att få in nya kunder.
Så för att styra låset behöver du inte betala något till Verisure.
Det är ju dock på gång en egen lösning från Yale med stöd för HomeKit så har du inte bråttom så vänta lite.

1 gillning

Du kan köra med Verisurekopplingen utan att ha dem som vaktbolag. Jag har så på gården och det funkar utmärkt.
Sällan som man låser upp med appen dock. Oftast så låser man upp med den sex-siffrakoden.
Appen använder jag för administration som att lägga upp nya användare osv.

A förstår att man kanske inte låser upp med appen men de är väl därigenom man ”styr ” allt

Kan de inte va en uppdatering på dom som finns , el blir de ett nytt lås ?

Slår nog en beställning från Bauhaus, så man kan slänga den där nyckelknippan…!! Har sagt de förut men nu e de dax - kan du länka en silverfärgad me de ja behöver , vill ej göra fel på detta känner ja , lite för dyrt och onödigt …!!! :joy::zipper_mouth_face::stuck_out_tongue_winking_eye:

Kan man ha olika koder? Tänker på fall där man skall släppa in hantverkare under några dagar. Kan vara praktiskt att ”döda” den koden när de är färdiga.

Japp så mycket vet ja , de kan man iaf ha :cowboy_hat_face::+1:t2:

Det du måste byta ut är en liten modul i låset om man byter från t.ex. Verisure till yales egna. Den modulen lär kosta en liten peng.

1 gillning

Fungerar också att specificera dagar och tider. Typ måndag till onsdag 7-16.

Menar du om man vill ha in de i homekit sen ?

Yep, det kan du. Man kan även se vem som låste upp dörren osv i en logg.

Yep

1 gillning