Skoda Enyaq

Var lite småtaggad på denna men bilderna och skisserna tidigare indikerade inte att det skulle bli vad jag tycker mest liknar någon slags van-suv. Kanske kommer i ett utförande liknande denna tids nog också:

image

Det är fascinerande hur bilderna verkar visa en mer exlusiv interiör än ID.3:an.

Känns spontant som om man inte får jättemycket för pengarna ändå…eller?

Fast den exklusiviteten verkar inte nått processorn i infotainmentsystemet - det här är bara smärtsamt att se :laughing:

Det var väl den som påminner om Lamborghini Urus?
Det var nog mest en teaser.

Vad finns det idag, eller i närtid, som konkurrerar med det priset ?

Ja precis. Denna går att få under 400k om jag minns rätt (med elbilspremien) och det är ju riktigt bra för en så pass stor elbil. Den här är inte rätt för mig men för varje ny modell känner jag att det blir mer och mer osannolikt att nästa bil är en bensinare.

Önskar det kom en bil storleksordningen av en Golf kombi, men det kanske är Kia Ceed som gäller då.

Jag har ju inte alla data framför mig så det blir svårt att göra en bra jämförelse utan, det var mest en känsla jag fick. Spontant kändes en jämförelse med Tesla ungefär så här :

  • Sämre komfort än Tesla
  • Sämre interiör än Tesla
  • Sämre finesser inne i bilen än Tesla
  • Sämre prestanda än Tesla
  • Sämre batteri än Tesla
  • Sämre laddning än Tesla

Sedan är det så klart endast positivt att fler börjar komma med rena elbilar så konkurrensen hårdnar, bara bra.

Klart intressant. Ett problem nu är att biltillverkare har så bråttom att de visar upp saker som har väldigt lång leveranstid. Hörde en på förra jobbet som beställt en el XC40. Han fick igår besked om leverans i mitten av maj nästa år… Han avbokade omedelbart.

Men som flera andra tänker jag att om tre år när jag ska byta bil igen då kommer det att finnas lite att välja på och någon/ra ska nog passa både behov och plånbok.

1 gillning

Gaaalet

Hahaha alltså hur i hela helvetet tänkte de?

Herregud det är faktiskt 2020 :sweat_smile:

Fachinerande också - en qualcomm snapdragon 865-processor i en mobiltelefon står för halva kostnaden men får den att rusa framåt.

Kostnaden för Qualcomm Snapdragon 865 i en bil är ju felräkningspengar.

(Nu vet jag att den inte är gjord för just det men det måste ju finnas liknande chip med samma beräkningskraft som kan ge kraft åt en infotainmentskärm)

Utöver det givetvis usla, laggiga gränssnittet så tycker jag det är intressant att han säger att man kan utrusta bilen med en värmepump som gör att man under vintertid inte tappar 30% av räckvidden.

Alltså, utan värmepump tappar bilen 30% av räckvidden under vintertid/när det är riktigt kallt…låter helt vansinnigt. Mig veterligen är detta inte norm, eller?

Ja, borde räcka med något betydligt mer prestandabeskedligt än Snapdragon 865 för att man ska kunna eliminera så pass gravt laggande.

Skoda kanske värvade utvecklarna bakom Google Pixel Slate, om någon kommer ihåg den? Den laggade något djävulskt.

1 gillning

Helt sinnes den.

Värmepump är att föredra. Värmepumpen som sitter i Tesla Model Y är tre gånger effektivare än värmarna som sitter i 3/S/X.

Ja men vad jag förstår har inte räckviddsförlusten varit ens nära 30% i kallare klimat tidigare utan mer runt 10-15%.

Att då Skodan tappar 30% utan värmepump är ju riktigt anmärkningvärt.

Det varierar väldigt från bilmärke till bilmärke hur mycket man tappar vintertid: Så mycket drar elbilarna vintertid

1 gillning