Skoda Enyaq

Finns nog en anledning varför det är standard i Sverige för ID.3.

Ja, helt klart. Dock reagerade jag över den procentuella siffran, kändes vansinnigt hög. Dock har det ju bara betydelse om man ska köra längre sträckor så klart och hur ofta man kör sådana varierar ju mycket mellan olika personer.

Ofta betydligt sämre än så när det kommer till Tesla/Audi t.ex.

edit: Såg nu att @ante redan lagt in en länk om det.

Ok. Med en värmepump blir ju då problemet väldigt mycket mindre, vad jag förstår. Dessutom kanske det inte ens är ett problem från första början, beroende på hur man använder sin bil.

Förmodar att dessa bilar inte stått med sladden inkopplad före testet. Undrar vad resultatet blivit om de fått förvärmning före testet ?

Undrar om denna värmepump är en separat enhet i bilen eller om de helt enkelt modifierat den befintliga klimatanläggningen ?

Tror inte det. De brukar sällan använda motorvärmare när de testa ice-bilar heller.

Ja ingen aning hur tekniken fungerar bakom :slight_smile:

KIAS eSoul och eNiro har värmepump, dock inte deras plug-in hybrider. Trist! Man behöver alltså två kablar (om man väljer att installera en motorvärmare) i plug-in hybrider. Tänkte det skulle räcka med elen bilen får genom 1 kabel…

Vad jag fattar som, om man väljer/kan schema lägga laddningen så är batteriet varmt när du åker, tex om du kommer hem. laddar batteriet fullt och så blir den klar mitt i natten. då gör schemaläggningen att batteriet laddar färdigt de sista % innan start så batteriet är varmt. Ska tydligen göra mycket. Har inte provat på vår Ceed ännu.

Ja, det där känns som en deal breaker när det gäller pluginhybrider från KIA och Hyundai.

Var tidigare lite sugen på en Optima PHEV, men det känns fattigt att behöva ansluta två kablar om man vill ha värme och att man behöver veva igång fossilmotorn för att få värme under färd. Väntar nog på en vettigt elbil istället. :slight_smile:

Känns dock som att vi nere på kontinenten (läs: Malmö) inte behöver bry oss lika mycket om detta :wink:

1 gillning

Plug-in drar iaf mindre, men håller helt med, trist med att dra igång fossilmotorn. Optima ska tydligen sluta tillverkas. Ceed ersätter, och vill man ha större är det Sorento som gäller

Från sajten:
image

Plug & Charge är ett system som gör att ägarna slipper att använda särskilda kort eller appar för att ladda sina bilar. Tesla har haft det på sina snabbladdare och Ionity har nyligen introducerat det på sina stationer.

Sedan tidigare har Volkswagen aviserat att deras ID-bilar kommer att få mjukvara som stöder systemet. Nu meddelar Skoda att deras eldrivna modeller Enyaq och Enyaq Coupé kommer att kunna användas på samma sätt efter en uppdatering.

För att kunna ladda en elbil på en station med Plug & Charge räcker det att ha ett betalkort kopplat till bilen så sköts laddningen och betalningen automatiskt. Fler bilmodeller och laddstationer kommer säkerligen att få samma eller liknande system framöver.

Källa: alltomelbil.se