Skidorter i Sverige

Har varit i Storlien en gång (1981), sista skiddagen fick jag testa att åka helikopter till Östersunds sjukhus efter närkontakt med en fjällbjörk… Tre brutna revben senare, en natt på intensiven och en på vanlig avdelning var det dags att åka hem. Väldigt fina backar dock så vitt jag kommer ihåg.

1 gillning

Helt överens med dig men då ska man sova sittande om man inte har råd en hel familj pga över 2500 kr för sovplats/tur. Jämfört med flyg varje dag för: ca 600-1100 kr. Bästa vore nattbuss ifall man ändå ska sova sittande pga kör dessutom direkt till destination. Det finns tyvärr inga nattbussar.

Jag gillar inte Åre. Storlien har jag aldrig varit.

Hur kan du få till att flyg kostar 600-1100 för en hel familj?
Man hittar knappt enkelbiljett för en person för det priset…

1 gillning

Smaken är som baken. Jag gillar Åre för att det finns så mycket variarande skidåkning där.
Från skandinaviens högsta fallhöjd och grym offpist till bra familjeorienterad skidåkning. Stora nackdelen med Åre är att det är dyrt.

Givetvis per person för flyget. Sovplats på tåg >2500 kr /per peson/tur.
Tåg 2500 x 4 = 10 000 kr
Flyg 600 kr x 4 = 2400 kr

Vart köper du dina tågbiljetter?
Kollade precis sj och 2 vuxna och 2 barn går på 3 000:- för Sthlm-Åre och då tog jag avresa nästa vecka. Billigare om man är ute tidigare. Att lägga till 2 extra personer kostar inget mer för det är en egen kupe

1 gillning

SJ natttåget. Kollade för 1 person. Så jag visste inte att det blir billigare för fler.

Det kan bli väldigt isigt i backarna i Åre har jag hört. Offpist kan jag inte ens tänka mig. Häromdagen var åkte jag längdåkning högst upp i fjällen och det var bara isspår.

Inga isigare backar i Åre än någon annanstans. Generellt blir det isigare med konstsnö då det egentligen är små iskristaller och inte snöflingor. Men konstsnö är något som de flesta skidanläggningar använder.
I de riktigt branta backarna kan det bli lite isigare då nybörjare försöket åka ner för dem men istället hasar ner vilket putsar fram en fint hård yta.

Jag håller med i allt du skriver. Men även jag ar hört om Åres isiga backar och att det ska komma från att det blåser mer där. Med det är kanske en skröna?

Det blåser mycket i högzon så den kan periodvis vara stängd. Särskilt i början på säsongen. Men hade det varit vinden så hade de varit väldigt isigt i högzon men där är det nästan ingen konstsnö och därför väldigt lite is.
Men att det är isigt kommer nog mer ifrån att man åker där det är lite för brant så man hasar ner och sedan kommer nästa och gör samma sak och till slut har man fått fram isytan från konstsnön. Värst brukar snowboardåkare vara.
Om man åker störtloppsbacken efter att världscupen har varit där så är det jäkligt isigt så man trycker ner vatten i snön för att få till ett väldigt isigt och stenhårt underlag för tävlingarna. Men den backen brukar som regel vara avstängd.

1 gillning

Däremot är nedisning av lidtstolpar ett problem, påverkar dock inte snön på backen.

1 gillning

Undrar hur det kommer att bli med snö påskveckan i Jämtlandsfjällen… Verkar vara ganska varmt just nu. Hoppas snön håller sig kvar i pisterna.

Är backarna preppade med konstsnö så borde det vara lugnt.

1 gillning