Skidorter i Sverige

Nu har jag bestämt mig. Ankarlift(och knapplift) är för djur och barn. Så nu behöver jag era tips på de bästa skidorterna(tror jag vi säger) i Sverige. Kravet är sittlifter(viktigt då jag inte är ett djur) bra pister och vettigt boende med ski in and out.

Förr åkte vi mycket till Björnrike, Vemdalen. Jag gillar stället men de har väl bara en sittlift längt bort från Hotellet?
På senare år har vi åkt till Sälen och bott på Högfjällshotellet och åkt bil till Hundfjället eller Lindvallen, samt lite åkning på just Högfjället.

I år åkte vi till Romme Alpin och det var bättre än förväntat. Till och med klart över förväntan, även om det blir lite speciellt när det var runt +10 grader flera dagar. Sockrigt i backen var bara förnamnet.

Jag har i modern tid också varit i Storlien, men det går bort av kvalitetsskäl och riksgränsen som ligger för långt bort.

Så vad har ni för favoriter?

Som gammal Årebo så måste jag säga Åre. Öva i Sälen och åka i Åre :slight_smile:
Högst fallhöjd i Sverige, bra backar och bra offpist. Många sittliftar varav minst en har elvärme i sätet.

Som outsiders säger jag Huså som är en liten by på norra sidan av Åreskutan. Har en lift men flera nerfarter av varierande svårighetsgrad. Har även anlagt bra skogsoffpist. Enkelt att dra över till Åre om man vill variera lite. Går antingen ta bilen över fjället eller så tar man vesslan. Kan vara väldigt bra offipist ner till Huså hem. Går även att åka ner till Huså och ta vesslan tillbaka om man är i Åre. Gjorde det många månger när jag bodde i Åre och man vill ha en bra och lång offfpistrepa.
Den andra outsidern är Trillevallen som ligger i södra Årefjällen. Flera liftar och nerfarter varav de flesta ligger ovanför högzon. Tror de har nån sittlift.
Kan ta en tredje och det är Vemdalsskalet. Har flera sittliftar och helt ok backar.

1 gillning

Jag har aldrig varit i åre på vintern så det står på listan. Kul med lite ovanliga tips om Åre som du har. Vemdalsskalet är definitivt på listan, Aldrig bott där men åkt en dag eller två när v i var i Björnrike.

Kommer från ett ställe som ligger rakt norr om Åre och det är där jag har mitt hus.
Har också bott i själva Åre i några år och hade årskort så har åkt en hel del skidor där.:slight_smile:

Gillar man att åka längdskidor så rekommenderar jag att åka till Edsåsdalen eller Kall. Båda har bra och långa längdskidspår.

Riksgränsen är aldrig för långt bort. Nu när det är samma system som Björkliden så är det riktigt naaaajs

1 gillning

Jag var där en gång sent på våren, kändes som man lämnade sommarstockholm men anlände till vinter och skidåkning. Klart mäktigt. Men passar inte riktig oss som familj…:cry:

Ja, vi brukar åka dit i mars månad men sedan Riksgränsen skidanläggning slogs ihop med Björkliden så är inte Riksgränsen längre barnanpassat utan istället så profilerar de sig som proffsanläggningen medan Björkliden är barnfamiljsanläggningen.

1 gillning

Riksgränsen är magiskt, och vill man maxa vistelsen:

1 gillning

Ja verkligen! Jag har inte sovit över där men det är ruskigt fint.

1 gillning

Dit skulle man gärna åka. Men tänker att det var så riksgränsen marknadsförde sig för 25 år sedan… Gränser tänjs…:smiley:

Jo visst var det så, men de hade skidskola för barn. Varje dag var det slädar som drog barnen fram och tillbaka till andra sidan berget där barnbacken är. I dag så ser de helt frågande ut när man påpekar orimligheten i att barn behöver åka blåa backar för att komma till barnbacken. Men efter lite snackande med de mer erfarna så ordnade de med skoterfärd

2 gillningar

Inget kan ju bli bättre än sådär. När vi var i Storlien för några år sedan pajade den långa ankarliften. Den som går från hotellet. Minstingen, då ca 7 år, gick fram till “vakten” och frågade om de visste när den skulle starta. Ett litet samtal utspann sig vilket slutade med att vi fick åka kälke bakom en skoter upp till toppen. Och flera gånger. Killen som skjutsade oss sa att ingen hade frågat tidigare och han och kollegan hade gott om tid så inga problem…:smiley:

2 gillningar

Ps. Flyger ni upp till Riksgränsen? Till kiruna? Har tar ni er därifrån? Liiite långt att köra bil för dig…

Lofsdalen! Mindre hipp ort = mindre folk och sällan köer. Sittliftar till de två största nedfarterna och totalt närmare 30 nedfarter.

1 gillning

Spännande, där har jag inte varit. Ska kolla.

Nattåget, en helt fantastisk upplevelse bara det. Men min familj är ökända för att köra långa sträckor. Min syrra har kört upp till gränsen flera gånger.

1 gillning

Natttåg, det tänkte jag inte på. Ingen dum idé. Men som syrran din, köra upp skulle jag inte vilja. Inte utan övernattning. Och övernattning är en förlorad skiddag.

Nattåg är nästan klockrent. Innan Corona så tog jag alltid det från Göteborg till Åre. Nackdelen är att man är tillbaka i Göteborg lite sent men brukar jobba på tåget.
Nu kör jag bil men det är en förlorad dag i varje riktning.

2 gillningar

Är hotellet i drift? Funkar det? Jag var där för några år sedan och det fungerade, men inte mer. Var du där vecka 9? Hur var det med turister?

Är det ett tangentbord för de som läspar? :rofl: