Skidorter i Sverige

Är det mig du frågar? :thinking:

Yes.

Har inte nämnt något hotell. Vilket hotell menar du?

Jag missförstod nog. Trodde du var i Storlien.

Storliens hotell är till salu ihop med anläggningen. 20 miljoner. Säljaren köpte det för 365 miljoner 2011
åka skidor

Intressant. Jag var där 2018. Om jag fattade personalen(och en artikel) rätt hade det varit stängt 2017 och öppnade återigen 2018. Men det var ändå som att de inte kunde köra hotellet på högfart, eller ens normal fart. Kände inte att backarna höll måttet, för korta.

2 gillningar

Ja, tyvärr lite korta backar. Det är synd att det aldrig blev att man byggde ihop systemet med Teveltunet i Norge. Då hade man fått ett större liftsystem och högre fallhöjd.
Har man tur så kan man få träffa kungen.

2 gillningar

Hade jag haft 20 miljoner skulle jag seriöst överväga att slå till.
Dock ingen erfarenhet från att driva hotell.
Men som @ante skriver så får man till ett bygge med Teveltunet blir det helt andra bullar.

Storlien är väl bra med småbarn @ante ?

Ja, det skulle jag tippa på men i närheten så finns det andra orter som är bättre för familjer såsom Trillevallen och Edsåsdalen.
En fördel med Storlien för den som köper det är att man kan locka mycket norrmän då det redan finns mycket gränshandel där.

Storlien har jag inte varit men skulle inte åka dit pga för långt från sthlm. Det skulle ta samma/nästan längre tid som att åka till alperna. Till Vemdalen tar det knappast 6 timmar och då finns det många områden man kan åka både pist och längd /i och runt om Vemdalen. Samt att det finns enormt mycket utbud av vandringsturer och skoteråkning. Bilden som jag lade sist är från längdspår/Björnrike/varggransstugan. Det näst sista bilden är från Storhogna.

Till Storlien och Årefjällen kan man ta tåget. Gör att man förlorar mycket mindre tid än att åka till Vemdalen.

1 gillning

Man kan ta buss / tåg till Vemdalen. Det finns anslutningar för tåg. Oavsett vilken ort är inte så flexibelt alltid och kräver planering.

Yep, det som är en av de jobbiga grejerna med bil. Att det kräver planering.

1 gillning

Jag tycker tåget från Gbg till Jämtland är smidigt, tänk då hur enkelt det är för en 08a :speak_no_evil:

1 gillning

Tåget är inte så flexibelt. Nattåget skulle jag föredra men väldigt dyrt om man bokar sovplats.

Om man är själv är det billigare att ta nattåget. Är man många som delar på kostnaden så kan kanske bilen bli billigare.
Sedan beror det på hur man räknar. Om man räknar bara bränslepriset eller faktisk milkostnad.
Både tåg och bil är flexibla/oflexibla, bara på olika sätt. Med nattåget kan du inte bestämma när du ska åka men i gengäld så behöver du inte fixa så mycket efter vägen och du kommer i fram utvilad.

1 gillning

Flyget är faktiskt bäst pga lika billigt som buss dock snabbare men samtidigt är det inget bra miljöalternativ.

Slösar för mycket tid med flyget jämfört med tåget om man ska t.ex till fjällen.

1 gillning

Det beror på vilka fjäll man ska till.

Göttiga med nattåg är att man reser när man ändå skulle sova :heart_eyes:

1 gillning