Skaffa GamingPC?

Konstiga är att man ser 3060 grafikkort för samma priser som stationära. Men det måste vara en hel del annat som begränsar. Jag hade en gaming laptop för herrans många år sen. Och då sa jag aldrig mer. Den höll lite längre än garantitiden. Sen brann kretsarna upp pga för hög värme. företaget erkände efter ett tag att de hade byggt kylningen för snålt och ersatte datorer. men bara för folk i USa. vi andra fick slänga dem och skaffa annat.

Nå… i all fall. så är Stationär pc nu beställd. :slight_smile:

Kapar denna gamla tråden istället för att skapa en ny. Jag är inne på att skaffa en gaming PC, den skall klara alla AAA titlar med bra upplösning utan lagg. Tänker mig ett RTX 3080 som krav och kan lägga kring 25k.
Jag är lite inne på denna:
https://www.webhallen.com/se/product/342678-Lenovo-Legion-7-i7-12700KF-32GB-1TB-RTX-3080-Win-10
Vill alltså köpa något färdigbyggt, inte bygga själv. Någon som har några förslag?

Nu vet inte jag alls om Lenovo Legion 7 är en bra speldator. Hade jag inte byggt själv, så hade jag nog gått på en som t.ex webbhallen, komplett kan plocka ihop åt dig och du väljer delarna i den. Dom bygger den asså åt dig.

Är det att välja datordelar eller bygga du inte vill? Eller kanske båda?

Egentligen både och, har inte koll på vilka moderkort som passar ihop med vilka processorer, RAM minnen och grafikkort etc.

1 gillning

Det är svårt att välja delar ibland. Gå på en någorlunda bra CPU från AMD eller Intel, + ett biffigt grafikkort. 32GB i RAM kommer du långt på. OS + spel, NVMe. Lagring 2.5" SSD så stor du behöver.

Jag kommer dock ge en varning på märkesdatorer när det kommer till speldatorer. Dom lovar oftast mera än dom levererar, och har ofta problem med kylning! Sedan tycker dom om att slänga in massa bloatware som bara tynger ned datorn i onödan.

Men för 25k så bör du få en skaplig burk som klarar det mesta. Lycka till med allt!

Kan tipsa om https://komponentkoll.se/
Du behöver inte lägga någon tid själv på att fundera vad som passar med vad..
Du behöver inte ens bygga själv, Inet har ju tex tjänst för att bygga den åt dig och så. :relaxed:

3 gillningar

Som heartbleed skrev så bygger bla komplett datorer med standardkomponenter, så vill du byta eller lägga till något i framtiden så borde det vara enklare.

Här fanns en liknande den du länkade till från webbhallen:
https://www.komplett.se/product/1205284/gaming/gamingdator/gamingdator-stationar/komplett-i185-epic-gaming-pc#

Själv mer skeptisk till dator från tillverkare. Ofta lite sämre komponenter inte alltid enkla att bygga ut, för att man snålat på portar eller något på moderkortet.
Jag är väldigt nöjd med minTaurus jag köpte från Inet. Lite bästa av två världar om man inte orkar bygga själv. Bra komponenter och färdigbyggt. Komplett och Webhallens egna byggda datorer är också bra.

1 gillning

Taurus är bra skit!
Komplett gör också nice datorer, webhallen har jag inte så mycket erfarenhet av.

Hade en vän som skulle skaffa ny dator och köpte en märkesdator för 30000kr, erbjöd mig innan att bygga en för mindre men det ville hon inte.
Ett år efter går den inte att starta och garantin är över, Inet som hon köpte den hos fick inte gå in i den just för att det var en märkesdator.
Så är bra att tänka extra innan man köper en sådan.

Tack för alla svar! Ska kika lite vad jag kan hitta, kanske vänta till Black Friday och se om det dyker upp något schysst :slight_smile:

1 gillning

Grabben är nu i läge att skaffa sin första Gaming PC
Hur långt räcker denna?
Han tyckte den var snygg :slightly_smiling_face:

Acer Nitro N50-640 - i5 | 16GB | 512GB | RTX 3060

Undvik. Brorsan köpte en liknande Acer Nitro till sin grabb och den är inte kul.

Kolla hos Komplett istället för något som passar er budget, bra rabatter nu i januari.
https://www.komplett.se/brand/komplett-pc

Byggs med standardkomponenter så enkelt att uppgradera vartefter.

1 gillning

Tack för tipset
En sak, Shark Gaming är det bra eller dåligt?
Tex denna?

Verkar också bygga på standardkomponenter, så same same.
Inte så kul med bara dansk support kanske om man skulle behöva supporten.

1 gillning

Undvik "märkes pc" dvs färdig från Acer, asus, whatever.
Vill du inte bygga själv köp en efter er budget som byggs ihop hos Webhallen,. Komplett.se eller Inet.
Inets Taurus datorer är grymma. har en sån själv och supernöjd
Komplett har under 10000 om det är en gräns, Webhallen verkade inte ha under 10k just nu. Taurus vet jag inte vad de börjar på i pris

1 gillning

Det är väl bara att klippa 4 öl innan man ringer, då fattar man danska. :joy::joy:

1 gillning

jag skulle nog försöka fåtill minst 12gb på grafikkortet.
Jag har 8gb GPU minne på min gaming laptop och slår ofta i taket

1 gillning

Kollade och ca 90 minuter med bil utan öl :slightly_smiling_face:

1 gillning

Kolla på Sweclockers. Där finns det mängder av trådar om samma sak och kunnigt folk som kan komma med tips.

2 gillningar

Tack för alla tips :slightly_smiling_face: