Sinnessjukt dyr whisky đŸ„ƒ

Jag vet inte om den stora whiskytrÄden finns eller inte, men ELI5 om vad som gör att en sjuttis kostar 1,2 miljoner?

NÀstan sÄ att jag vill ta ett lÄn, köpa flarran, glida in i nÀrmsta whiskyklubb och slÄ upp en 50/50 grogg med Lidls freeway cola..

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/the-macallan-the-reach-4121501/

4 gillningar

Du har inte funderat pÄ att gÄ med i AA?

jag har varit pÄ fler AA-möten Àn vad jag kan rÀkna till :slight_smile:

Undrar hur mÄnga flaskor som sÀljs i Sverige?

288 totalt, en till Svedala sÀger Allt om whisky

1 gillning

Det dÀr stÀllen var ju makalöst fult sÄ jag stÄr nog över. :joy:

Förklara för mig vad som gör dyr whiskey = med god whiskey. Vad gör den dyr och vad gör den god?

Först och frÀmst begrÀnsad upplaga. En bra story. Den dÀr Àr ju 81 Är gammal sÄ ett fint samlarobjekt. En investering helt enkelt och Macallan har ju ett mycket gott renommé.

Att den smakar bra Àr vÀl en smaksak och det Àr ju ingen garanti att den smakar bÀttre bara för att den lagrats sÄ lÀnge.

SÄ den kan vara dyr och smaka hemskt alltsÄ? :slight_smile:

2 gillningar

Min uppfattning Àr att priset pÄ whiskey(och vin och det mesta..:sweat_smile:) Àr motsatsen till exponentiellt. Dvs du fÄr initialt en kraftig kvalitetsförbÀttring nÀr priset stiger, men förbÀttringsnivÄn sjunker i takt med att pristet stiger...

3 gillningar

SÄ Àr det med all ÄrgÄngsalkohol. Inklusive champagn och vin

För extrema priser sĂ„ Ă€r vĂ€l ocksĂ„ priset (exklusiviteten) viktigare Ă€n smaken ur ”prestigesynpunkt”

Min personliga uppfattning (för whisky) Àr att brytpunkten ligger strax över 1000kr.

DÀr börjar allt flyta samman smakmÀssigt för mig :slight_smile:

Den kommer gÄ Ät blixtsnabbt

NÀr det gÀller whisky pÄ de extremt höga prisnivÄerna ligger Systembolaget bra till.

Flaskorna köps givetvis frÀmst i spekulationssyfte

LÄng tid pÄ fat = lÄng tillverkningstid Àr definitivt ocksÄ en faktor till varför priserna gÄr upp för bÀttre whiskys

Tack för svar, dÄ kÀnns det som att jag inte varit helt ute och cyklat!

1 gillning

Det Àr du vÀl sÀllan :slight_smile:

Vet du historien bakom denna utgÄva. Har dom hittat sÄ gamla fat eller har det varit planerat?

AlltsÄ paketeringen Àr ju groteskt men whiskeysamlare kanske uppskattar det hÀr gamla.:joy:
https://www.themacallan.com/en/whisky/single-malts/limited-releases/the-macallan-the-reach/the-reach

1 gillning

Inte en blekaste aning. ”not my cup of tea
” :slight_smile:

1 gillning

Vilket jÀvla pÄhopp. :joy::joy::joy: