Sinnessjukt dyr whisky 🥃

Jag vet inte om den stora whiskytråden finns eller inte, men ELI5 om vad som gör att en sjuttis kostar 1,2 miljoner?

Nästan så att jag vill ta ett lån, köpa flarran, glida in i närmsta whiskyklubb och slå upp en 50/50 grogg med Lidls freeway cola..

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/the-macallan-the-reach-4121501/

4 gillningar

Du har inte funderat på att gå med i AA?

jag har varit på fler AA-möten än vad jag kan räkna till :slight_smile:

Undrar hur många flaskor som säljs i Sverige?

288 totalt, en till Svedala säger Allt om whisky

1 gillning

Det där ställen var ju makalöst fult så jag står nog över. :joy:

Förklara för mig vad som gör dyr whiskey = med god whiskey. Vad gör den dyr och vad gör den god?

Först och främst begränsad upplaga. En bra story. Den där är ju 81 år gammal så ett fint samlarobjekt. En investering helt enkelt och Macallan har ju ett mycket gott renommé.

Att den smakar bra är väl en smaksak och det är ju ingen garanti att den smakar bättre bara för att den lagrats så länge.

Så den kan vara dyr och smaka hemskt alltså? :slight_smile:

2 gillningar

Min uppfattning är att priset på whiskey(och vin och det mesta..:sweat_smile:) är motsatsen till exponentiellt. Dvs du får initialt en kraftig kvalitetsförbättring när priset stiger, men förbättringsnivån sjunker i takt med att pristet stiger...

3 gillningar

Så är det med all årgångsalkohol. Inklusive champagn och vin

För extrema priser så är väl också priset (exklusiviteten) viktigare än smaken ur ”prestigesynpunkt”

Min personliga uppfattning (för whisky) är att brytpunkten ligger strax över 1000kr.

Där börjar allt flyta samman smakmässigt för mig :slight_smile:

Den kommer gå åt blixtsnabbt

När det gäller whisky på de extremt höga prisnivåerna ligger Systembolaget bra till.

Flaskorna köps givetvis främst i spekulationssyfte

Lång tid på fat = lång tillverkningstid är definitivt också en faktor till varför priserna går upp för bättre whiskys

Tack för svar, då känns det som att jag inte varit helt ute och cyklat!

1 gillning

Det är du väl sällan :slight_smile:

Vet du historien bakom denna utgåva. Har dom hittat så gamla fat eller har det varit planerat?

Alltså paketeringen är ju groteskt men whiskeysamlare kanske uppskattar det här gamla.:joy:
https://www.themacallan.com/en/whisky/single-malts/limited-releases/the-macallan-the-reach/the-reach

1 gillning

Inte en blekaste aning. ”not my cup of tea…” :slight_smile:

1 gillning

Vilket jävla påhopp. :joy::joy::joy: