Här sitter man och sliter som ett djur och vill inte störa medarbetare med en massa mejl.
Om jag sitter hemma med min laptop och väljer att schemalägga ett mejl, vad krävs då för att det ska gå iväg vid rätt tid? Måste datorn vara "vaken" eller läggs den på en server och skickas även om jag stänger av datorn? Är det någon skillnad på att bara slå ihop locket och stänga av i detta fall? Eller om jag låter den vara på att så att den "stänger av sig själv"?
Saken är att på MS supportsida skriver de bara att den läggs i utkorgen. Men en it-utbildare sa att med nya Outlook så skulle mejlet läggas på en server och skickas hur än datorn är.
Korta svaret är nej, datorn behöver inte vara igång så läbge du inte använder POP3/IMAP. Men alla företag idag i stort sett har ju gått över till M365, så du kan lugnt schemalägga på, slå igen burken och ta en siesta och förlita dig på att mailen blir skickade ändå
Då vet vi är det funkar i nya Outlook, tack. Offentlig förvaltning kör nog fortfarande Classic i stor utsträckning och där finns mängder av Sveriges användare…
1. Öppna Outlook och gå till Arkiv (uppe till vänster).
2. Klicka på Kontoinställningar och välj sedan Kontoinställningar… från rullgardinsmenyn.
3. I fönstret som öppnas ser du en lista över dina e-postkonton. Titta i kolumnen Typ. Där visas information om kontotypen, som:
• Office 365 eller Exchange: Då använder du ett molnbaserat konto och behöver inte ha datorn igång för schemaläggning av mail.
• IMAP eller POP3: Detta innebär att ditt konto använder en lokal koppling och att datorn måste vara igång för att skicka schemalagda mail.