Schemalägg e-post i nya Outlook

Här sitter man och sliter som ett djur och vill inte störa medarbetare med en massa mejl.

Om jag sitter hemma med min laptop och väljer att schemalägga ett mejl, vad krävs då för att det ska gå iväg vid rätt tid? Måste datorn vara "vaken" eller läggs den på en server och skickas även om jag stänger av datorn? Är det någon skillnad på att bara slå ihop locket och stänga av i detta fall? Eller om jag låter den vara på att så att den "stänger av sig själv"?

Saken är att på MS supportsida skriver de bara att den läggs i utkorgen. Men en it-utbildare sa att med nya Outlook så skulle mejlet läggas på en server och skickas hur än datorn är.

Haken är att man inte vill använda nya Outlook.

2 gillningar

Vad är det här, folk klagar på kameraknappen utan att ens ha testat och nu motstånd mot nya Outlook. Var är framtids- och teknikoptimismen? :man_shrugging: :grin:

Man måste ju få klaga även om man inte har belägg. :joy::joy:

//Ove

1 gillning

Diskuterade vi inte det här för två år sen? :slight_smile:

Det saknas en hel del funktioner i nya Outlook. Microsoft kommer att låta Outlook Classic leva kvar ett bra tag.

2 gillningar

För Classic-versionerna måste en PC vara igång men mac funkar utmärkt utan att vara uppkopplad. Mobilversionerna har inte funktionen alls.

Tror att MS löst PC-problemet i nya Outlook för 365, men har inte testat själv.

1 gillning

Korta svaret är nej, datorn behöver inte vara igång så läbge du inte använder POP3/IMAP. Men alla företag idag i stort sett har ju gått över till M365, så du kan lugnt schemalägga på, slå igen burken och ta en siesta och förlita dig på att mailen blir skickade ändå :blush:

1 gillning

Då vet vi är det funkar i nya Outlook, tack. Offentlig förvaltning kör nog fortfarande Classic i stor utsträckning och där finns mängder av Sveriges användare…

1 gillning

Jag sökte efter det där, men fick inte upp någon träff så jag tänkte att jag hade drömt att jag frågat tidigare.

Någon du saknar mer än andra?

Tack!
POP3/IMAP ser man ju ibland men har aldrig fattat vad det är. Är snnolikheten låg att jag använder det? :grin:

Finns i Outlook på Android, troligen även på iOS men något ologiskt måste mab trycka på en + symbol för att se "schemalägg" använder det ofta.

1 gillning

Stämmer.

1 gillning

Nu blev det GPT för jag orkade inte skriva långt :sweat_smile:

I Outlook på datorn (Windows eller Mac):

1.	Öppna Outlook och gå till Arkiv (uppe till vänster).
2.	Klicka på Kontoinställningar och välj sedan Kontoinställningar… från rullgardinsmenyn.
3.	I fönstret som öppnas ser du en lista över dina e-postkonton. Titta i kolumnen Typ. Där visas information om kontotypen, som:
•	Office 365 eller Exchange: Då använder du ett molnbaserat konto och behöver inte ha datorn igång för schemaläggning av mail.
•	IMAP eller POP3: Detta innebär att ditt konto använder en lokal koppling och att datorn måste vara igång för att skicka schemalagda mail.

För min del är det att inte kunna lägga delade inkorgar som favoriter som gör att jag inte är redo att köra med nya ännu.

Det funkar för mig (Mac).

Det var ju lite orättvist kan jag tycka :stuck_out_tongue:
Men då kan man ju hoppas att det är på gång till pc också i så fall.

För antar att det borde funnits i den här menyn när man högerklickar om det hade funkat?
image

Precis du högerklickar på tex inkorgen i den delade postlådan och sedan finns favoriter där.
Skärmavbild 2024-10-01 kl. 11.25.21

Då får jag vänta lite till eller köpa en mac helt enkelt :slight_smile:

Det sistnämnda lät ju inte alls dumt :wink:

Fler prylar är alltid lösningen på alla problem.