Skicka senare i Outlook?(Schemalägg utskick)

Jag har börjat få upp ett förslag om att jag kan "skicka det här e-postmeddelandet under mottagarens arbetstid". Dvs schemalägg utskick.

Men frågan är om datorn måste vara uppkopplad när tiden inträffar, Typ om jag nu väljer 08:00 imorgon för ett mejl men befinner mig på resande fot med datorn i väskan vid den tiden - går mejlet iväg då?
Är det datorn eller servern som styr det här? Allt annat än servern vore ju hål i huvudet i ett mobilt arbetsliv, så just därför misstänker jag att det är om datorn är inkopplad som är avgörande.. :sunglasses:

Servern tar hand om det. Ligger i din outbox tills det är dags att det ska skickas.

1 gillning

Så det är som det ska alltså? Jag trodde faktiskt att det var en halv funktion så att den låg i "datorns outbox".

1 gillning

Apples lösning i Mail fungerar tyvärr så att man måste vara uppkopplad för att det schemalagda mejlet ska gå iväg.

:flushed:

För en gångs skull har Microsoft gjort något bättre än Apple. :crazy_face:

2 gillningar

Tycker funktionen fantastiskt användbar i Outlook. Har använt den länge och flera gånger per dag. Vill inte skicka utanför arbetstid till exempelvis studerande och leverantörer och få de att tro att man är tillgänglig utanför gängse tider.

1 gillning

Finns hos HEY också.

1 gillning

Aha, det kanske är därifrån jag fått uppfattningen att mejlet, så att säga, ligger i datorn och väntar.

När vi jobbade hemma under pandemin använde jag det mycket. Men då var ju den bärbara laptoppen stationär i veckor ibland och då funkade det ju prickfritt.

1 gillning

Du med ditt HEY… :crazy_face:

2 gillningar

Han har nog aktier i detta bolag. :joy::joy:

Är väl få som inte gör det men Outlooks lösning kräver väl att du använder den med en exchange server.

Jo, men Apple borde kunna lägga det schemalagda mejlet i iCloud.

Yep, de borde kunna göra samma sak som MS men det är nog betydligt lägre andel som använder Apple Mail med iCloud än vad som använder Outlook med Exchange.

Tycker dock att Apple gjort det bra i iOS-Mail då det är enkelt att skicka senare med mobila enheter. Det kan inte mobil-Outlook göra alls vad jag förstår.

Fick detta meddelande nu. Valde att ställa in skicka senare. Ska stänga ned Outlook då detta dyker upp.

Det väcker min misstänksamhet. Varför skulle jag inte kunna stänga ned Outlook om mejlet ligger på servern?

Note: Outlook must be online and connected for this feature to work.

Tror att den funktionen i webbgränsnittet fungerar som du har tänkt medan Outlook-klienten fortfarande är lite stenålders.

Jag avstod från att stänga ned Outlook. Men jag tog datorn med mig från jobbet och har inte startad den här hemma. Det visar sig att mejlet inte gått iväg. :rage:

1 gillning

Nej, funkar utmärkt i mac-klienten utan vare sig dator eller program är igång. Rätt säker på att huruvida det funkar eller ej ligger på Exchange-server eller liknande.

Jag kör mot min arbetsgivare kommunens Exchange-server vilken inte är M365.

1 gillning

Ja, på Mac fungerar det och möjligtvis om man använder det nya gränssnittet i Outlook för Windows. Men i det gamla gränssnittet så måste Outlook vara öppet.

1 gillning